Co kryją bułgarskie piwnice?

Unikatowym bułgarskim brandy z piwnic Vinex Preslav poświęcona była kolejna degustacja organizowana przez magazyn „Aqua Vitae”. Spotkanie odbyło się 20 października w Bar & Books, jak zawsze w miłej atmosferze.

Vinex Preslav to największy i najstarszy (od 1948 roku) producent brandy w Bułgarii. Jest właścicielem m.in. marki Pliska, a także Slantschew Brjag i Great Preslav. Część firmy to także winiarnia, właśnie od produkcji win zaczęła się jej działalność. Rocznie trafia na rynek ok. 2 mln butelek win, ok. 2 mln butelek brandy i ok. 1 mln butelek rakiji.
– Żadna inna firma w Bułgarii nie ma w swoich piwnicach równie starych trunków. Destylarnię brandy zbudowano w 1953 roku, trzy lata później zabeczkowano pierwszy alkohol, a zatem rocznik 1956 to najstarszy, jaki jeszcze przechowują, a w ofercie jest m.in. kupaż brandy XO pięćdziesięcioletniej – mówił Łukasz Gołębiewski, redaktor naczelny magazynu „Aqua Vitae”, a także ambasador marki Pliska.
Do spróbowania był flagowy produkt firmy – Pliska XO, o której śmiało można powiedzieć, że jest esencją Bułgarii w kieliszku, a także nowość – niezwykle harmonijna brandy z dodatkiem miodu – Pliska Honey (32%). Jednak największą atrakcją wieczoru stanowiły trzy brandy rocznikowe, z pojedynczych beczek, wyselekcjonowanych przez mistrza piwnic i zabutelkowanych w bardzo limitowanych ilościach. Były to roczniki: 1969, 1976 i 1985.
Wszystkie brandy dojrzewały w beczkach z bułgarskiego dębu, który jest bardzo taniczny, bogaty w aromaty i waniliny, daje dużo ciemnego koloru. Każda z próbowanych brandy z edycji Vintage zaskakiwała złożonością, niepowtarzalnym bogactwem aromatów i smaków. Uwodziła finezją i elegancją. Prawdziwa uczta dla podniebienia.
Szlachetne specjały piwnic Vinex Preslav są dostępne w Polsce, w sklepach Centrum Wina, i to w bardzo przyjaznych cenach. Pliska XO (40%) kosztuje ok. 70 zł, Pliska Recolte 1985 (41%) – 200 zł, Pliska Recolte 1976 (41%) – 300 zł, a Pliska Recolte 1969 (41%) – 500 zł.
– Biorąc pod uwagę relację jakość/cena, przegląd oferty Pliskiej wypada pozytywnie – podkreślał Łukasz Gołębiewski. – Brandy jest trunkiem, który trudno promować. 75% oferowanych w Polsce „winiaków” to tak naprawdę spirytus zbożowy z dodatkiem francuskich, włoskich hiszpańskich brandy. Klient nie wie, co tak naprawdę znajduje się w butelce. Pliska to inna liga – mówił redaktor naczelny „Aqua Vitae”.

 

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.