Fred Noe: Beam Straight Up. The Bold Story of the First Family of Bourbon

Fred Noe jest gawędziarzem, zyskał wielką sympatię na świecie jako ambasador marki Jim Beam, zanim przejął po ojcu obowiązki mistrza destylacji. W książce opowiada, jak z nieco wsiowego chłopaka stał się ikoną bourbona, jak uczył się, jak podróżował, jak eksperymentował. O mały włos nie poszedłby w ślady rodziny, zafascynowany muzyką jeździł po studiach z grupą grającego country Hanky Williamsa Jr. Był jednak pod silnym wpływem ojca, słynnego Bookera, jak wszyscy się do niego zwracali, a ojciec mówił: „Nazywasz się Beam, a Beamowie robią bourbona”. Booker zrewolucjonizował podupadający rynek amerykańskiej whisky, wprowadzając marki premium, small batch, jak: Booker’s, Baker’s, Basil Hayden’s i Knob Creek. Fred Noe odpowiadał m.in. za wprowadzenie kategorii Jim Beam infuzjowanych, zaczynając od Jim Beam Red Stag, infuzjowanego aromatami wiśni. Jak przyznaje w książce, początkowo nie był entuzjastą tak głębokiej ingerencji w naturę bourbon whiskey, ale po kilkudziesięciu wypitych kieliszkach przekonał się, a nawet polubił nową kategorię. Książka pisana dowcipnie, pełna anegdot. Jak choćby wspomnienie wizyty w Rosji, gdzie pojono go wódką. Udzielał licznych wywiadów, ale żaden nie ukazywał się podczas jego pobytu w St. Petersburgu i Moskwie. Spytał agenta, o co chodzi, a ten mu odpowiedział, że tak jest bezpieczniej. Fred zdziwił się, agent wytłumaczył mu, że gdyby ludzie dowiedzieli się, że jest w Rosji, groziłoby mu porwanie dla okupu… Potem na lotnisku, kiedy miał lecieć do Warszawy, zakwestionowano mu wizę. Miał zapłacić 2000 rubli, ale miał tylko dolary, kartę kredytową i czeki podróżne. Nic z tego, przetrzymywany przez służby graniczne zaproponował, że zapłaci w butelkach Jima Beama. Ale i to nie przeszło. W końcu go wypuszczono, a po latach skonstatował, że Rosjanie piją coraz więcej whiskey Jim Beam, czyli maja przynajmniej dobre poczucie smaku. Anegdot w tej książce jest wiele, niektóre brzmią mało prawdopodobnie, ale jako ambasador bourbona Fred nauczył się opowiadać historie, a zajmująca fabuła nie musi być w 100% prawdziwa, ważne, że przyciąga uwagę i odnosi dobry efekt. Fred Noe jest praprawnukiem Jacoba Beama (siódme pokolenie). Nazwisko nosi po babce, która połączyła rodziny Beam i Noe. Obecnie w destylarni w Clermont pracuje już jego syn, Freddie Noe.

Wild Turkey w nowej szacie

Sztandarowy bourbon Wild Turkey 101 ma nową butelkę i nową, mniejszą etykietę z podpisem Jimmy’ego Russella, który wraz z ojcem odpowiada za destylację. Centralnym punktem jest odlany w szkle indyk, symbol destylarni. Nowa szata Wild Turkey 101 to zapowiedź całościowego rebrandingu marki, który ma wkrótce nastąpić. Marka należy do Campari Group, w Polsce w dystrybucji CEDC.

Świat Bourbonów

SingleMalt.pl zaprasza na degustację bourbonów. 7 kwietnia 2022 roku do spróbowania będzie sześć różnych bourbonów, które reprezentują odmienne style i podejście do produkcji. W degustacji: 1. Jim Beam Black 2. Jim Beam Double Oak 3. Jim Beam Single Barrel 4. Jim Beam Rye 5. Maker’s Mark 6. Maker’s Mark 46. Miejsce: Fort Whisky shop & more, Warszawa, ul. Ryżowa 45A, godzina 19.00. Koszt 50 zł. Zapisać można się pod tym linkiem.https://singlemalt.pl/degustacje-whisky/degustacja-swiat-bourbonow?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nr127

Spotkanie z whiskey Legacy

21 marca odbyła się degustacja czterech whiskey marki Legacy. Dwie to bourbony z Kentucky, dwie to irlandzkie single malt. Wszystkie były finiszowane w Polsce w czterech różnych beczkach.
Legacy powstała w kwietniu 2021 roku przez Piotra Dubisza. Legacy, czyli Dziedzictwo. Pomysł na stworzenie marki zrodził się jeszcze w Irlandii. Po piętnastu latach spędzonych na zielonej wyspie i powrocie do kraju powstała marka. Ideą marki i dziedzictwem jest poszukiwanie oraz tworzenie najlepszych alkoholi rzemieślniczych w Polsce. Pod etykietą marki Legacy wypuszczane są: wódki, giny, brandy oraz whiskey. Zarówno produkty liniowe jak i limitowane z własnych selekcji oraz leżakowane.

Czytaj więcej

Grand Slam

Wielkim szlemem nazywane są najważniejsze z rozgrywek sportowych, a w tym przypadku chodzi o baseball. Whisky zamknięta jest w ceramice – głowa bejsbolisty w hełmie. Na butelce nie został ujawniony producent, a jedynie, że jest to whiskey z Kentucky, można jednak podejrzewać, że za przedsięwzięciem stoi Woodford Reserve, które ma podpisaną umowę na korzystanie z marki. Przyjemny zapach kukurydzy, rozmarynu, wanilii, gruszek, jabłek. Smak delikatny – orzechy włoskie, żołędzie, nuta marcepanu, delikatnie ziołowość. Finisz delikatny, kukurydziany, lekko słodki, wanilia, zioła.Moc – 45%. W ofercie Ice-Full.

Powstaje Fred B Noe Distillery

Beam Suntory otworzy nową destylarnie w Kentucky, w Clermont, Fred B Noe Distillery – inwestycja warta 60 mln dolarów ma uhonorować siedem pokoleń rodziny Beamów na stanowisku mistrzów destylacji. Będą tu powstawały różne eksperymentalne whiskey, m.in. marka Freddie Noe’s Little Book Whiskey. Aparatura ma pozwalać na eksperymenty z fermentacją, technikami destylacji i mieszania beczek na potrzeby limitowanych edycji. Zasilana będzie odnawialną energią. Będzie tu centrum dla odwiedzających, bar, sale wykładowe.

Kentucky Owl Confiscated Bourbon

Marka wprowadzona w 2019 roku, nazwa odwołuje się do konfiskaty bourbona, który należał do dawnej destylarni Kentucky Owl. Działała ona latach 1879-1916, a wraz z prohibicją destylarnię zamknięto, a całe zapasy whiskey skonfiskowano, co doprowadziło do upadku biznesu rodziny Dedman. Butelkowana bez podania wieku, można jednak domyślać się, że destylaty mają co najmniej pięć lat. Zapach słodko-wytrawny, dużo skóry, lakier. W smaku bardzo dużo ziół, miód, słodka kukurydza, lekko pieprz, orzechy laskowe. Finisz bardzo intensywny, połączenie słodyczy i pikantności – wanilia, pieprz, imbir, jest też rozmaryn. Moc – 48,2%. W Polsce w ofercie Cerville Investments.

Niech żyje Jimmy Russell – 67 lat pracy żywej legendy

Dom Whisky zaprasza 10 września o godz. 18.00 do udziału w degustacji, którą poprowadzi Rafał Nawrot, Campari Group Brand Ambassador. Do spróbowania będą: Wild Turkey 101, Wild Turkey Rare Breed 56,4%, Wild Turkey Rare Breed 58,4%, Wild Turkey Kentucky Spirit, Russell’s Reserve Single Barrel Kentucky Straight Bourbon Whiskey. Liczba miejsc ograniczona. Degustacja odbywać się będzie online poprzez komunikator internetowy Teams. Koszt degustacji 260 zł/osoba, a w cenie: butelki Wild Turkey 101 Proof 0,7 l + Wild Turkey Rare Breed Barrel Proof 58,5% 0,7l + 5 sampli degustacyjnych wymienionych powyżej o poj. 20 ml.

1792 Small Batch

o marce stało się głośno na całym świecie, kiedy w 2000 roku Jim Murray uznał 1792 Full Proof Kentucky Straight Bourbon za najlepszą whisky świata! Właścicielem marki jest firma Barton 1792, sam bourbon powstaje zaś w Buffalo Trace, w Kentucky, zakładzie należącym do grupy Sazerac. Data w nazwie odwołuje się do roku, w którym Kentucky zostało piętnastym stanem USA. Bourbon 1792 Small Batch Bourbon w klasycznej wersji 93,7 Proof (46,85%) powstał z wyselekcjonowanych beczek w różnym wieku, wprowadzony na rynek w 2008 roku (wcześniej na rynku był bourbon 1792 Ridgemont Reseve). Rozlewany do eleganckich karafek. Ciemna bursztynowa barwa wpadająca w mahoń. Aromat słodki, dość delikatny, kukurydziano-waniliowy, rozgotowana kukurydza, z nutą syropu gruszkowego i syropu z wiśni, delikatnymi zapachami żywicy, lakieru, mlecznej czekolady, orzechów laskowych, kawy. Sporo ziół, głównie rozmaryn. W ustach słodycz toffi, czekolady, nugatu, ale i surowego drewna. Dużo orzechów – laskowe w czekoladzie mlecznej, prażone migdały, fistaszki, orzechy włoskie. Nieco tytoniu, nieco wanilii oraz zioła – znów rozmaryn, dużo kukurydzy. Finisz szorstki, ziołowo-leśny (rozmaryn, kolendra, igliwie), cierpki tytoń, bardzo rozgrzewający, z nutą imbiru i ziemistości, a ze słodszych akcentów – suszone śliwki. Dostępne są także limitowane edycje: 1792 Sweet Wheat (w recepturze żyto zostało zastąpione pszenicą), 1792 Port Finish (ostatnie miesiące leżakował w beczkach po porto), czy wspomniany 1792 Full Proof. Polskim dystrybutorem jest M&P.

Pierwsze whiskey z Manhattanu

Firma Proximo Spirits otwiera pierwszą od czasów prohibicji destylarnię whiskey na Manhattanie. Jej budowa trwała sześć lat. Nazywa się Great Jones Distilling Co. Przewidziane są wizyty i degustacje.
Destylarnia przy 686 Broadway zajmuje ponad 8500 mkw. powierzchni. Ulokowano ją w budynku z 1939 roku. Są tu: restauracja, bar, sala konferencyjna, sklep, destylarnia zaś ulokowana jest w piwnicach, są tam dwie miedziane kolumny i alembik. Odwiedzający destylarnię do baru i restauracji mogą przejść wydrążonym w ziemi tunelem, który ma przypominać te, których używano w czasach prohibicji do szmuglowania beczek z whisky.

Czytaj więcej

Bowsaw Small Batch Bourbon

mieszanka zbóż to: 75% kukurydzy, 21% żyta i 4% słodowanego jęczmienia, beczki mocno wypalone, moc – 40%. Destylowana w Kentucky dla Kirker Greer Brands, właściciel marki nie zdradza destylarni. Aromat słodki, bardzo przyjemny, nuta ziołowa, suszone kwiaty, słodkie, czekoladowe balsamico. W ustach delikatna słodycz ziarna kukurydzy i ostrzejsza, ziołowa nutka żyta, ładnie zbalansowane. Posmak jest palonej kawy, gorzkiej czekolady, wanilia, suszone śliwki. Lekki, przyjemny do picia bourbon. Polskim dystrybutorem jest Prime Brands.

National Bourbon Day z Wild Turkey

Dom Whisky zaprasza 14 czerwca o godz. 18.00 do udziału w degustacji, którą poprowadzi Rafał Nawrot, Campari Group Brand Ambassador. Do spróbowania będą: Wild Turkey 101, Wild Turkey Rare Breed 58,4%, Wild Turkey Longbranch, Wild Turkey Kentucky Spirit Single Barrel, Russell’s Reserve 10YO. Liczba miejsc ograniczona. Degustacja odbywać się będzie online poprzez komunikator internetowy Teams. Koszt degustacji 260 zł/osoba, a w cenie: butelki Wild Turkey 101 Proof 0,7 l + Wild Turkey Rare Breed Barrel Proof 0,7l + 5 sampli degustacyjnych wymienionych powyżej o poj. 20 ml. oraz dwa koktajle: Old Fashioned i Boulevardier, po 100 ml każdy.

Bob Dylan i Readbreast

Heaven’s Door The Master Blenders’ Edition to amerykański bourbon, który powstał w kooperacji z właścicielami irlandzkiej whiskey Redbreast, destylowanej w Middleton. Dziesięcioletni bourbon był dodatkowo piętnaście miesięcy finiszowany w beczkach po dwunastoletniej Redbreast. Butelkowany z mocą 50%, cena to 100 dolarów za 0,7 l. Za marką Heaven’s Door stoi bard i noblista, Bob Dylan. Polskim dystrybutorem jest Tudor House.

Woodford Reserve podwaja produkcję

Brown-Forman rozpoczyna rozbudowę destylarni Woodford Reserve w Kentucky, koniec prac planowany jest na lato 2022. Dodane zostaną trzy alembiki, nowe kadzie fermentacyjne, zbudowana zostanie nowa leżakowania, w planach są też inne nowe budynki, jak np. centrum konferencyjne i szkoleniowe. Inwestycja pozwoli podwoić produkcję. W czasie prac budowlanych dotychczasowe alembiki będą pracowały pełna parą, rozbudowa nie wpłynie na dostępność whiskey Woodford Reserve.

Bourbon: The Rise, Fall, and Rebirth of an American Whiskey

Dobrze napisana, pełna ciekawostek, w tym rzadko cytowanych dokumentów, książka o historii amerykańskiej whiskey. Traktująca szerzej niż tylko tytułowy bourbon, gdyż przedstawiająca pełne spektrum whiskey w USA, a także relacje pomiędzy wodą ognistą, a amerykańska polityką, kulturą i biznesem. Historia rozpoczyna się gdzieś około 1700 roku, wraz z przybyciem osadników ze Szkocji, Irlandii i Francji. Wcześniej Nowy Świat był zdominowany przez rum, ale nowe grupy kolonistów zaczęły poszukiwać innych surowców, kierując się najpierw ku żytu, potem ku kukurydzy. Przedstawia pionierów amerykańskiej whiskey, mity wokół jej początków, czas prosperity, czas prohibicji, wreszcie czas odrodzenia. Dzisiaj bourbon jest jednym z najważniejszych trunków w barach całego świata, co ciekawe jednak – zanim doceniła go Europa, wcześniej zyskał uznanie w Australii i Japonii. Fred Minnick pokazuje jak ginęły wielkie marki i jak rodziły się nowe. Świetnie przedstawiona jest historia Pappy Van Winkle, ale też upadek gigantów, jak Schenley, Hiram Walker czy kanadyjski Seagram z wielkimi wpływami w USA. Książka jest swego rodzaju kroniką amerykańskiej whiskey, pisaną z historycznym dystansem i sceptycyzmem w odniesieniu do bourbonowych legend.

Brown-Forman rozbudowuje destylarnię w Louisville

Rozpoczęły się prace nad rozbudową destylarni Old Forester w stolicy stanu Kentucky, Louisville. Inwestycja dotąd kosztowała ponad 5 mln dolarów, jednak nowe plany przewidują aż 95 dodatkowych milionów. Liczba kadzi fermentacyjnych zostanie podwojona, dodana zostanie nowa kadź zacierna, a także kolumnowy system destylacyjny. Powstanie tu także instytut badawczy nad amerykańskim białym dębem i jego wpływem na proces starzenia alkoholu. Destylarnia powstała przy Dixie Highway, w miejscu, w którym niegdyś działała Shively Distillery. Oryginalnie zbudowana w 1935 roku przez Old Kentucky Distillery Company, została w 1940 roku przejęta przez Brown-Forman.

Czytaj więcej