Alkohole marca 2020

Koronawirus niszczy świat jaki znaliśmy i lubiliśmy. Zamknięte bary, odwołane degustacje i imprezy targowe. Każdego roku przywoziłem w marcu masę nowych smaków i aromatów z targów ProWein w Düsseldorfie. Każdego miesiąca zaglądałem na degustacje do mojego ulubionego baru Max, nie mówiąc już o degustacjach, które sam organizowałem i musiałem odwołać. W rezultacie w marcu spróbowałem jedynie 52 nowe alkohole. Trochę udało się spróbować zanim jeszcze zamknięto bary, trochę podesłali przyjaciele. Jest źle i będzie jeszcze gorzej, bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że po świętach Wielkanocy wszystko się odmieni, o czym zapewniają wierzący w cud politycy. Większość tego co próbowałem w marcu, to były na szczęście dobre rzeczy i 29 próbek znalazło się w medalowym przedziale ocen 80-100.

Przypominam zasady punktacji. Maksymalna liczba punktów do uzyskania to 100, minimalna to 0. Punktowane są: aromat (do zdobycia 30 punktów), smak (30), finisz (30) i całościowe wrażenie (10), na które składają się takie elementy jak harmonia czy nowatorstwo, to znaczy, że nawet kontrastowo poustawiane smaki i aromaty mogą dostać wysoką ocenę, jeżeli będą interesujące i innowacyjne.
Oceny rozłożyły się jak w tabeli

miesiąc

0-10

10-20

20-30

30-40

40-50

50-60

60-70

70-80

80-90

90-100

I

2

1

2

1

2

4

7

16

52

25

II

2

5

7

13

3

4

12

8

10

4

III

2

0

3

1

1

3

4

9

25

4

razem

6

6

12

15

5

11

23

33

87

33

Alkoholem marca jest whisky single malt Paul John Select Cask PX (46%) z notą 90,5. W aromacie: rodzynki, figi, śliwki, daktyle, orzechy, skóra, tytoń, balsamico. W smaku nadal orzechy i śliwki, do tego wiśnie, jest skóra i tytoń, ale jest też cynamon i rumowa słodycz. Finisz gorzko-słodki, nuty pieprzu i skóry.
Wódka czysta marca to V-One Orkisz (40%) z notą 82,5. Aromat zbożowy – siano, wafelki waniliowe, ziemistość. W smaku słodka i bardzo delikatna, ziarno i kwas chlebowy. Przyjemny finisz – słodkie ziarna, mlecznie i waniliowo.
Także wódka smakowa marca jest od tego samego producenta, V-One Ogórek (40%) z nota 90. W aromacie rześki ogórek, mizeria. W smaku słodki ogórek, podobnie w finiszu, słodko, ogórkowo, do tego nuta ciemnego chleba.
Okowita marca to Drake OVII Okowita z Kukurydzy 4/2019 (40%) z notą 90. Przyjemny, słodki i zbożowy, wręcz mączny aromat, z lekką nutą lakieru. Smak gorzkawy, piekarniczy, są drożdże, jest ciasto, zakwas na chleb. Finisz to ciasto kukurydziane, chrupki kukurydziane, lekko czarna porzeczka.
Ginem marca zostaje włoski Red Hills Gin (45%) z notą 88. Aromat mandarynek, pomarańczy i jałowca, goździków, kardamonu, pieprzu cubeba. W smaku mieszanka pieprzów – czarny, różowy, kardamon, do tego korzeń irysa, finisz przyjemnie leśny – jałowiec, żywica, igliwie. Plus cytryny.
Destylat winogronowy marca to Tsipouro Tirnavou Anise Free (40%) z notą 81. Wersja bez anyżu, przedestylowano winogrona szczepu muscat hamburski, 5 kg winogron na 1 litr alkoholu. Aromat zielonych liści, kwiatów, zielonych winogron, muskatu. Smak cierpki i kwiatowy, do tego powidła różane. Przyjemny kwiatowy finisz ze słodką nutą rumianku i lukrecji, leciutko anyż.
Tequila marca to Gila Añejo (40%) z notą 86,4.Około 27 miesięcy leżakowania w białym amerykańskim dębie. W aromacie: miód, wędzone śliwki, rodzynki, czekolada, ziemistość. Smak słodki, miód, słodka herbata, bardzo słodka papaja. W finiszu orzeszki coli i fistaszki, leciutko pieprzna, lekko słodka – gruszki w syropie.
Whiskey rye marca to Wolf Distillery 100% Rye Polish Oak New/Sweet Red Wine 3YO Bottling for Stanowski.it 2018 (46%) z notą 83. Aromat wędzenia, oscypka, wędzonych wiśni, wędzonych śliwek i pomarańczy. W ustach bardzo delikatna, przemieszana pomarańczowość jak w Grand Marnier z orzechami, ziarnistością. Pomarańcze, mandarynki, brzoskwinie w bardzo delikatnym finiszu.
Likier marca to Miodonka Gryczana Beskidzka (28%) z notą 88,5. Bardzo przyjemny, naturalny aromat miodu gryczanego i lekka nuta miodów kwiatowych, miodu pomarańczowego. Smak lekki, nie za słodki, kwiatowo-gryczany, miodowy, lekko owocowy. W finiszu miód, delicje, skórki pomarańczowe, ale nie za słodkie.
Odkryciem marca jest seria Nalewki Szlacheckie. Marka stworzona przez Dariusza Semkowicza i Dariusza Bogonia. Ręcznie przygotowywane i rozlewane w Sulejówku, receptury pochodzą z Kresów. Obecna oferta to dziesięć różnych smaków.
Lekturą miesiąca jest książka Iana Williamsa „Rum: A Social and Sociable History of the Real Spirit of 1776” (Nation Books). Autor pisze, że „rum zawsze przywodzi na myśl ciepło Karaibów, tropikalnego klimatu i morza”. Ale też pisze o relacjach między rumem a wojną – wojną o wpływy w Nowym Świecie, o szlaki handlowe, o zyski, wreszcie bezpośrednio wpływał na morale żołnierzy, dodając im odwagi, pozwalając lepiej znosić trudy dalekich wypraw morskich i tropikalnego klimatu w koloniach.

Alkohol marca 2020: Paul John Select Cask PX (Indie)

Wódka czysta marca 2020: V-One Orkisz (Polska)

Wódka smakowa marca 2020: V-One Ogórek (Polska)

Wódka starzona marca 2020: Polska Wódka Starzona w Beczkach Tempranillo 2020 Batch 1

Okowita marca 2020: OVII Okowita z Kukurydzy 4/2019 (Polska)

Gin marca 2020: Red Hills Gin (Włochy)

Marc marca 2020: Tsipouro Tirnavou Anise Free (Grecja)

Tequila marca 2020: Gila Añejo (Meksyk)

Whiskey rye marca 2020: Wolf Distillery 100% Rye Polish Oak New/Sweet Red Wine 3YO Bottling for Stanowski.it 2018 (Polska)

Likier marca 2020: Miodonka Gryczana Beskidzka (Polska)

Odkrycie marca 2020: Nalewki Szlacheckie (Polska)

Lektura marca 2020: Ian Williams „Rum: A Social and Sociable History of the Real Spirit of 1776” (Nation Books)

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.