Alkoholowe gusta Polaków

Jak wynika z rankingu KPMG, Polacy za kołnierz nie wylewają, ale uległy zmianie kategorie „niewylewanych” alkoholi. Chętniej wybierają trunki Premium, wysokiej jakości. Poszukują dobrego alkoholu w dobrej cenie, a jeśli chodzi o segment piw i napojów spirytusowych, to dla konsumenta ma znaczenie oryginalność, innowacyjność produktu.


Czym spowodowane są te nowe trendy? Niewątpliwie duży wpływ na odejście od wódki (po piwie, po które sięga 73% dorosłych konsumentów, zajmuje drugie miejsce – 43%) miało wprowadzenie od 1 stycznia 2014 roku wyższej akcyzy na alkohol i związany z tym wzrost cen. Nadal jesteśmy największym producentem wódki w UE i czwartym w świecie (po Rosji, USA i Ukrainie). Polacy chcą pić więcej alkoholi z tzw. wyższej półki, wzrosło spożycie whisky (obecnie 4,3% udziału w rynku), win gronowych (6,3%, a w ciągu ostatnich 10 lat nastąpił wzrost o 56%), likierów, nalewek, napojów spirytusowych. Ta ostatnia kategoria ma 5,4% udziału w rynku. Sprzedaż piwa jest stabilna i niezmienna od lat, ale i w tym segmencie widać zmiany. Zaczyna wzrastać popyt na piwa dolnej i górnej fermentacji. Tendencja premiumizacji widoczna jest najbardziej we wzroście sprzedaży whisky, a zapowiadany jest kolejny wzrost w 2014 i 2015, nawet o 8-9%.
Inną przyczyną zmian gustów Polaków jest niewątpliwie konsekwentne poszukiwanie nowych smaków, degustowanie oryginalnych produktów. Najwyraźniej to widać w kategorii piw i napojów spirytusowych. Chęć poszukiwania nowości przejawia 29% konsumentów. Prognozy na przyszłość są wzrostowe. Wzrasta również sprzedaż cydru – 40% konsumentów zadeklarowało, że pili go w ciągu ostatniego roku, a niektórzy kilkakrotnie (co dziesiąty). Dla 26% konsumentów kluczowe znaczenie ma stosunek ceny do ilości i jakości alkoholu, poszukują promocji i niższej ceny.
Nie bez znaczenia są takie czynniki jak: większa dbałość o zdrowie, wybieranie produktów lepszej jakości, z mniejszą zawartością cukru, sięganie po produkty regionalne, ale też pogłębianie wiedzy na temat alkoholi, zainteresowanie ich historią, sposobem produkcji i degustacji, utożsamianie siebie z konkretnymi markami, które mają manifestować styl życia czy też zainteresowania kuchnią z różnych stron świata wraz ze sposobem serwowania i dopasowywania odpowiednich trunków.
Polacy w 2013 roku wydali na alkohol ponad 41 mld zł, najwięcej na piwo, w dalszej kolejności na wódkę, ale postępuje wzrost sprzedaży win, whisky, likierów, nalewek, smakowych napojów spirytusowych. Otwartość na trunki innowacyjne rokuje, że niebawem zmienią się liderzy na polskim rynku.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.