Jak wynika z rankingu KPMG, Polacy za kołnierz nie wylewają, ale uległy zmianie kategorie „niewylewanych” alkoholi. Chętniej wybierają trunki Premium, wysokiej jakości. Poszukują dobrego alkoholu w dobrej cenie, a jeśli chodzi o segment piw i napojów spirytusowych, to dla konsumenta ma znaczenie oryginalność, innowacyjność produktu.
Czym spowodowane są te nowe trendy? Niewątpliwie duży wpływ na odejście od wódki (po piwie, po które sięga 73% dorosłych konsumentów, zajmuje drugie miejsce – 43%) miało wprowadzenie od 1 stycznia 2014 roku wyższej akcyzy na alkohol i związany z tym wzrost cen. Nadal jesteśmy największym producentem wódki w UE i czwartym w świecie (po Rosji, USA i Ukrainie). Polacy chcą pić więcej alkoholi z tzw. wyższej półki, wzrosło spożycie whisky (obecnie 4,3% udziału w rynku), win gronowych (6,3%, a w ciągu ostatnich 10 lat nastąpił wzrost o 56%), likierów, nalewek, napojów spirytusowych. Ta ostatnia kategoria ma 5,4% udziału w rynku. Sprzedaż piwa jest stabilna i niezmienna od lat, ale i w tym segmencie widać zmiany. Zaczyna wzrastać popyt na piwa dolnej i górnej fermentacji. Tendencja premiumizacji widoczna jest najbardziej we wzroście sprzedaży whisky, a zapowiadany jest kolejny wzrost w 2014 i 2015, nawet o 8-9%.
Inną przyczyną zmian gustów Polaków jest niewątpliwie konsekwentne poszukiwanie nowych smaków, degustowanie oryginalnych produktów. Najwyraźniej to widać w kategorii piw i napojów spirytusowych. Chęć poszukiwania nowości przejawia 29% konsumentów. Prognozy na przyszłość są wzrostowe. Wzrasta również sprzedaż cydru – 40% konsumentów zadeklarowało, że pili go w ciągu ostatniego roku, a niektórzy kilkakrotnie (co dziesiąty). Dla 26% konsumentów kluczowe znaczenie ma stosunek ceny do ilości i jakości alkoholu, poszukują promocji i niższej ceny.
Nie bez znaczenia są takie czynniki jak: większa dbałość o zdrowie, wybieranie produktów lepszej jakości, z mniejszą zawartością cukru, sięganie po produkty regionalne, ale też pogłębianie wiedzy na temat alkoholi, zainteresowanie ich historią, sposobem produkcji i degustacji, utożsamianie siebie z konkretnymi markami, które mają manifestować styl życia czy też zainteresowania kuchnią z różnych stron świata wraz ze sposobem serwowania i dopasowywania odpowiednich trunków.
Polacy w 2013 roku wydali na alkohol ponad 41 mld zł, najwięcej na piwo, w dalszej kolejności na wódkę, ale postępuje wzrost sprzedaży win, whisky, likierów, nalewek, smakowych napojów spirytusowych. Otwartość na trunki innowacyjne rokuje, że niebawem zmienią się liderzy na polskim rynku.