Degustacje
degustacje, whisky blendowana, whisky szkocka

Johnnie Walker 52YO w Polsce

Johnnie Walker 52YO w Polsce

Udostępnij:

25 marca w Gdańsku, w rooftop barze Śliwka w Kompot, odbyła się niezwykła uroczystość. Zaproszeni goście mieli okazję spróbowania edycji Johnnie Walker 52YO, która na cały świat trafiła w liczbie 200 ekskluzywnie pakowanych karafek, a do Polski – tylko w jednym egzemplarzu. Butelkę ze 120 tys. zł kupił kolekcjoner, właściciel Jungla Coctails & Food w Gdańsku, Bartłomiej Karasiewicz. W kolekcji Bartłomieja jest też Johnnie Walker 48YO i – jak zdradził podczas uroczystości – chciałby wzbogacić swoje zbiory o edycję 50YO z 2018 roku, tamtej edycji ukazało się zaledwie 100 sztuk, wycenianych w chwili premiery na 25 tys. funtów.

Wcale nie jest łatwo kupić taką butelkę, nie wystarczy mieć pieniądze, trzeba też wielu starań i cierpliwości. Tym bardziej jestem wdzięczny ekipie Diageo Polska za pomoc – mówił Bartłomiej Karasiewicz.
Tego typu butelki prawie nigdy nie są otwierane, stąd spróbowanie ich jest niemal niemożliwe. Udało się to jednak dzięki Bartoszowi Ziembaczewskiemu z Diageo, który zdobył osobną degustacyjną butelkę dla 22 osób, które przybyły Gdańska.
Menu wieczory było bardzo wykwintne. Na początek przystawki – m.in. krewetki, wędzony łosoś, tatar, prosciutto, włoskie sery, potem danie główne – do wyboru kaczka lub łosoś i na koniec deser. Serwowane koktajle, według autorskich pomysłów Bartka Ziembaczewskiego, robione były na bazie Johnnie Walker Blue Label i każdy z dodatkiem innego rodzaju herbaty. John Walker, który w 1820 roku w Kilmarnock otworzył sklep, handlował winem, whisky i herbatami, przyjaźnił się z Thomasem Liptonem, twórcą słynnej marki brytyjskiej herbaty. Koktajle wykonał Jarek Wieczorek, barman Diageo Bar Academy. Pierwszy to twist na mint julep z wykorzystaniem zielonej herbaty aromatyzowanej winogronem, drugi to Johnnie Walker Blue Label Sour Matcha – twist na whisky sour ale z dodatkiem tradycyjnie przygotowanej ceremonialnej matcha ozdobiony kłosem jęczmienia i na koniec old fashioned poddany infuzji aromatyczną herbatą earl grey, ozdobiony płatkiem złota jadalnego na kości lodu. Oprócz koktajli podano także trzy edycje Bleu Label w degustacyjnych kieliszkach – James Jean (limitowana edycja klasycznej wersji), przygotowana z okazji chińskiego Nowego Roku, Roku Leśnego Smoka, a także: Elusive Umami i Ice Chalet. Mieszanka Johnnie Walker Blue Label została sworzona w 1992 roku przez ówczesnego master blendera Jima Beveridga. Zestawiona z 16 róznych whisky single malt i grain, najważniejsze z nich to: Caol Ila, Royal Lochnagar, Mortlach i Oban, podobno najstarsze w mieszance mają po ok. 40 lat.
I na koniec wydarzenie wieczoru. Johnnie Walker 52YO, blend whisky z ośmiu destylarni, z których pięć już nie istnieje: Blair Athol, Brora, Dalwhinnie, Glen Albyn, Glenury Royal, Glonlochy oraz grain Cambus i Carsebridge. Najmłodszy destylat jest z 1972 roku. Zabutelkowano z mocą jaka wyszła z beczek – 41,2%.

Johnnie Walker 52YO (41,2%)

Blend whisky z ośmiu destylarni, z których pięć już nie istnieje: Blair Athol, Brora, Dalwhinnie, Glen Albyn, Glenury Royal, Glonlochy oraz grain Cambus i Carsebridge. Najmłodszy destylat jest z 1972 roku. Zabutelkowano z mocą jaka wyszła z beczek. Tylko jedna butelka trafiła do Polski i została sprzedana za 120 tys. zł. Aromat bardzo intensywny: wosk, nafta, egzotyczne drewno, soja, słoność, suszone śliwki, suszone morele, suszone wiśnie, daktyle, skóra, tytoń, siano, lukrecja, nuty herbaciane. W ustach gorzka, słona, wytrawna, taniczna, dużo skóry, lekki tytoń, głóg, tatarak. W finiszu gorzkie zioła – piołun, tatarak, chmiel pilzneński, gorzki migdał, gorzka śliwka, wosk, gorzkie jabłka.

5/5

29/29,5/29/10=97,5

Powiązane artykuły

Degustacje
degustacje

Już 9 stycznia spotykamy się w klubie Kultura Wysoka na Festiwalu Warsaw Spirits Competition. Ponad […]

Degustacje
degustacje, single malt, whisky szkocka

20 listopada Dom Whisky zorganizował degustację whisky zatytułowaną Ardbeg Anthology 15 YO… i inne Przedwieczne […]

Degustacje
degustacje, likier, wódka

Dużo się pisało o marce Monkey VooDoo, która wywołała prawdziwą polityczną burzę w październiku 2024 […]

Degustacje, TV
wódka
Degustacje, Degustujemy
degustacje

Podczas Festiwalu Warsaw Spirits Competition będzie można wziąć udział w limitowanej degustacji jednej z Beczek […]

Degustacje
degustacje, koniak, likier

8 grudnia odbyło się spotkanie w cyklu Mocny Poniedziałek i degustację koniaków Meukow. Historia marki […]

Degustacje
degustacje, rum
19 grudnia Dom Whisky organizuje online spotkanie edukacyjne poświęcone marce Don Papa, prowadzone przez brand ambasadora Marcina Szymę.
Degustacje
degustacje, whisky

18 grudnia Dom Whisky zaprasza o godz. 18.00 na degustację „Torfowa whisky – niejedno ma […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.