Kongres Alkohole i Napoje

19 września w hotelu Renaissance przy Lotnisku Chopina w Warszawie odbyła się najważniejsza konferencja B2B dla dostawców produktów i usług poświęcona wydarzeniom i trendom zachodzącym w branży napojów alkoholowych i bezalkoholowych. To prestiżowe spotkanie biznesowe, łączące wykłady ekspertów, dyskusje panelowe, prezentacje trendów oraz targi nowości.

W tym roku w imprezie wzięło udział ok. 250 osób, w tym 32 panelistów, reprezentujących najważniejszych uczestników handlu napojami w Polsce. Prezentowane były innowacyjne napoje bezalkoholowe, produkty tradycyjne, jak choćby woda Borjomi (w nowym opakowaniu) oraz licznie alkohole z: Francji, Włoch, Ukrainy, Białorusi, Mołdawii czy Czech. Khortytsa zorganizowała pokazy barmańskie i flair. Można było spróbować: wódek, brandy, rumu, win, piw czy cydrów. Z największą prezentacją winiarską wystąpiła Mołdawia.
Na sali konferencyjnej odbywały się burzliwe debaty, branża spirytusowa starła się kolejny raz z piwowarską w kwestii naliczania akcyzy. Osobne prezentacje miała m.in. Polska Wódka, Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska mówiła o roli wódki w promocji polskiej gospodarki oraz o jej unikatowym oznaczeniu geograficznym. Remigiusz Zdrojkowski z firmy ProLog przedstawił wizję nowych rozwiązań logistycznych, koncentrujących źródła dostaw. O tym co i jak pije młodzież?, mówił Łukasz Juskowiak z Dużego Bena. Z badań wynika m.in., że 61% młodzieży uważa, że alkohol nie jest cool, 1/3 wybiera na imprezy lżejsze alkohole. Najmłodsze pokolenie skłonne jest do abstynencji i unika niezdrowych skłonności.
Zwieńczeniem dnia była debata panelowa z udziałem ekspertów.
– Siłą naszych marek w Polsce jest ich tradycja, spontaniczna rozpoznawalność, historia. Na tym chcemy budować rozwój naszych marek. Trend do konsumpcji lżejszych alkoholi jest tak naprawdę szansę dla branży spirytusowej. W przypadku napojów smakowych 30-32% jest najlepszą mocą, która pozwala cieszyć się smakiem i aromatem. Tu jest ogromne pole do innowacji – mówił Krzysztof Kouyoumdjian z CEDC.
– Alkohol daje bardzo wiele możliwości dla kreatywności. Blokuje ją system akcyzowy, bo każdy lekki koktajl na bazie mocnego alkoholu jest obłożony wyższą akcyzą niż piwo marki piwo, oferowane po 1,50 zł. Dużą rolę w edukacji Polaków pełnią dyskonty, gdzie pojawia się szeroki wybór alkoholi w przystępnych cenach. – mówił Marek Sypek, prezes Stock Polska.
– Innowacyjność to poszukiwania zatopione w tradycji. Polska wódka musi zasadzać się w tradycji Polski, ale sztuką jest znalezienie nowoczesnych form komunikacji. Jesteśmy jedynym krajem na świecie, gdzie władze świadomie lub nie, nie robią nic by wykorzystać nasz narodowe trunki dla promowania kraju – mówił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka i wiceprezes Wyborowej.
– W winie innowacje dzielimy na trzy kategorie: opakowanie, samo wino i dystrybucja. W opakowaniach widzimy mocne wejście korków syntetycznych. Jeśli chodzi o samo wino, to niewiele można zmienić, bo dzielimy wina nieodmiennie na: niepijane, pijalne i bardzo dobre. Coraz więcej osób szuka win bez alkoholu, problem z nimi jest jeden – są albo bardzo drogie, albo bardzo paskudne. Jeśli chodzi o dystrybucję, to na pewno wino jest w tyle za wódką czy piwem. Za bardzo rozproszony jest rynek. Pozytywne, że gust Polaków się zmienia, 20 lat temu wina wytrawne piło 6-7% Polaków, teraz ok. 30%. Gust idzie w stronę dobrego wina, firmy, które sprzedają marne wino będą miały duże kłopoty – prognozował Witold Fronczak, dyrektor generalny Partner Center.
– Zmieniają się gusta smakowe, ludzie szukają coraz częściej nowości, więcej czasu poświęcają półce alkoholowej, bardziej ich interesuje, co jest na etykiecie. Największą innowacją będą sklepy bezobsługowe, bezkasowe – mówił Robert Drak z PPHU Specjał.
– Aby dobrze sprzedawać towar, trzeba się wyróżniać, ale trzeba też dbać o to żeby na półkach nie brakowało towaru. Czasami logistycy wyprzedzają pomysły producentów, więc warto ich słuchać – mówił Remigiusz Zdrojkowski, dyrektor generalny ProLog.
Imprezę zorganizowały „Wiadomości Handlowe”, największe pismo branżowe o nakładzie 80 tys. egz.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.