Lubuski Gin

najbardziej znana marka polskiego ginu. Jego receptura powstała w Zielonej Górze w latach 80. XX wieku, jako oryginalny nalew na maceraty ziołowe i cytrusowe. Obecnie produkowany w Toruniu, właścicielem marki jest Henkell & Co. Vinpol Polska. Podstawę stanowi spirytus zbożowy i jałowiec, a także m.in.: lukrecja, gorzkie migdały, cynamon, anyż, skórki owoców cytrusowych. Wersja klasyczna to trunek o intensywnym jałowcowym aromacie, w smaku słodki, orzeźwiający, delikatny. Początkowo sprzedawany z mocą 40%, obecnie 38%. Są także wersje smakowe. Gin Lubuski Lime (38%) ma wyraźny aromat limonki, jest dobrym komponentem drinków. Mniej znany Gin Lubuski Cranberry (38%) ma przyjemny aromat żurawiny, w ustach wyraźnie leśny smak – jagody, jałowiec, igliwie, rozmaryn, ale też ziarna zboża. Idealnie harmonijna kompozycja, przyjemne połączenia smaków słodkich i wytrawnych. W 2017 roku wprowadzono Lubuski Gin Mint & Cucumber (38%) – w aromacie dominuje ogórek, a właściwie mizeria, bardziej czuć koperek niż miętę. W ustach i słodko, i gorzko, i ogórkowo. Jest także starzony Gin Lubuski 7YO (40%) z drewna dębu i kasztanowca, aromaty drewna są bardzo wyraźne, choć – tak jak w oryginalnym Lubuskim – dominuje nuta jałowca i ziół. Pod tym jednak: czekolada, toffi, wanilia. Początkowo, jeszcze w czasach produkcji w Zielonej Górze, była także wersja Black Currant (40%).

Jak pisze w „Enographia Thalloris” Przemysław Karwowski, technologię i recepturę ginu Lubuskiego opracowała w 1986 roku Elżbieta Gołdyka. Znaczący udział w pracy nad produktem miała Grażyna Kwiatkowska. Odmiany smakowe opracował znacznie później zespół: Elżbieta Gołdyka, Dorota Król, Elżbieta Wierzykowska i Elżbieta Zelisko. Tak historię jego powstania opisała w okolicznościowym artykule autorka receptury, Elżbieta Gołdyka: „Prace nad opracowaniem receptury i technologii produkcji rozpoczęliśmy w 1985 roku. Stanisław Palonka, ówczesny dyrektor naczelny, postawił technologom trudne zadanie, które w efekcie dało nam wiele satysfakcji twórczej. Chcieliśmy, aby cały proces otrzymywania ginu był oparty na tradycyjnej metodzie destylacji stosowanej w XIX wieku przy produkcji ginów przez londyńczyków. Istota pracy nad Ginem Lubuskim polegała na doborze składników takich jak jagody jałowca, nasiona kolendry, kwiaty lawendy, skórki pomarańczy i cytryny. Lista dodatków aromatycznych jest duża, gdyż ma to wpływ na oryginalność marki i jej jakość. Również bardzo ważne jest pochodzenie składników i ich proporcje. Wszystkie te detale stanowią tajemnicę receptury. Z wybranych surowców roślinnych sporządziliśmy alkoholowe ekstrakty i prowadziliśmy, początkowo w skali laboratoryjnej, dwustopniową destylację frakcjonowaną. Wybór najlepszych frakcji to duża umiejętność, dzięki której uzyskuje się charakterystyczne cechy płynu – takie jak subtelność aromatu, szlachetność wyrazu, zrównoważenie. Odpowiednio dobrany czas stabilizacji podkreśla gładkość i harmonię ginu. Gin Lubuski był pierwszym polskim ginem sporządzonym metodą tradycyjną bez użycia importowanych koncentratów. Wizerunek produktu stworzyliśmy wraz z artystami Alicją Matwijewicz i Witoldem Michorzewskim”.
Gin Lubuski był produkowany w Zielonej Górze do końca 2008 roku. W styczniu roku następnego prawo do jego produkcji kupiła firma Vinpol z Torunia. Francuski koncern Pernod-Ricard, który przejmował dawny Polmos Zielona Góra, ze względu na europejskie przepisy ustawy antymonopolowej nie mógł mieć w swoim portfolio kolejnego ginu.

SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC 

1 komentarz do “Lubuski Gin”

  1. Bardzo ciekawy i rzeczowy artykuł.
    Teraz (styczeń 23r) Lubuski ma 37,5 % i zaczyna być w smaku bardzo przemysłowy.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2025

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.