Spirits, Wydarzenia
piwo, rynek

Mazurska Manufaktura konsoliduje rynek piwa

Mazurska Manufaktura konsoliduje rynek piwa

Udostępnij:

Mazurska Manufaktura S.A. 19 grudnia br. podpisała akt notarialny ze spółką Sajon – jednym z czołowych dystrybutorów piwa w południowo-zachodniej Polsce. Tydzień wcześniej podobną umowę zawarła z hurtownią Kujawianka Inter, która jest kluczowym dystrybutorem w województwie kujawsko-pomorskim. Oba podmioty w ubiegłym roku wygenerowały obrót na poziomie 40 mln zł. Nawiązane współprace to część planu spółki, która zmierza do konsolidowania rynku regionalnych producentów i dystrybutorów piwa. Temu celowi ma również służyć prywatna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A., która trwa równolegle z rozpoczętą w zeszłym tygodniu emisją publiczną.

– Regionalni producenci i dystrybutorzy piwa muszą się dziś mierzyć z wyzwaniami, wśród których rosnąca inflacja i koszty to tylko wybrane przykłady. Obecna sytuacja gospodarcza dla wielu działających w pojedynkę może być trudna do udźwignięcia, dlatego naszą propozycją jest współpraca w grupie. Integrując rozmaite podmioty jesteśmy w stanie bardziej racjonalnie gospodarować mocami produkcyjnymi, skrócić łańcuch dostaw i poprawić logistykę, a w konsekwencji redukować koszty operacyjne. Taka optymalizacja jest korzystna dla każdego, dlatego cieszę się, że do naszej idei udało się przekonać Kujawiankę oraz Sajon. To jednak nie koniec, gdyż podobne rozmowy trwają jeszcze z kilkunastoma podmiotami – tłumaczy Jakub Gromek, dyrektor zarządzający Mazurska Manufaktura S.A.
Sajon to największy w rynku tradycyjnym w Polsce dystrybutor czeskich piw z grupy Pivovary Cz Group (Holba, Litovel, Zubr), a zarazem kluczowy dostawca piw kraftowych w południowo-zachodniej części kraju i wiodący dystrybutor dla wrocławskiej gastronomii. Spółka działa na rynku od 2000 roku, generując rocznie ok. 15 mln zł obrotu na piwach i napojach. W ramach podpisanej z Mazurską Manufakturą umowy stanie się jej wyłącznym dystrybutorem w województwie dolnośląskim oraz opolskim. Podpisany przez mazurską spółkę akt notarialny zakłada jednocześnie przejęcie 10% udziałów Sajon z opcją na kolejne 40%.
Dokładnie tydzień wcześniej Mazurska Manufaktura S.A. podpisała podobną umowę z firmą Kujawianka Inter, która jest główną hurtownią piwa, wody, napojów i wina w województwie kujawsko-pomorskim. To zarazem trzeci największy dystrybutor wody mineralnej w północnej Polsce. W ramach podpisanej umowy Mazurska Manufaktura objęła 35% udziałów hurtowni z opcją na kolejne 15%, prezes Kujawianki wszedł do Rady Nadzorczej spółki.
– Na rynku hurtowym województwa kujawsko-pomorskiego działamy od 1991 roku, początkowo jako Inter Hurt, a od 2005 roku jako Kujawianka Inter. Mamy już więc doświadczenie nie tylko branży, ale generalnie w biznesie. W minionym roku wygenerowaliśmy obrót sięgający 25 mln zł. Widzimy jednak, że kolejne lata będą wymagały nowych działań, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Mazurską Manufakturą. Tworzona przez nią grupa pozwoli lepiej wykorzystać nasze możliwości i kontynuować rozwój – mówi Łukasz Borkowski, prezes zarządu Kujawianka Inter sp. z o.o.
W planach Mazurskiej Manufaktury jest dalsza konsolidacja rynku. Obecnie trwają rozmowy z kilkunastoma kolejnymi podmiotami, wśród których są dystrybutorzy piwa oraz regionalne i rzemieślnicze browary. Konsolidacja rynku ma przebiegać na linii: lokalny producent – lokalny hurtownik. Dążąc do realizacji tego celu spółka nawiązuje relacje sprzedażowe oraz obejmuje udziały w regionalnych hurtowniach i browarach. Działaniom tym ma służyć również podwójna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A. Jej część publiczna ruszyła 12 grudnia br. i ma potrwać do końca stycznia 2023. Łącznie z emisją prywatną spółka chce w ten sposób pozyskać ponad 3 mln złotych.
Mazurska Manufaktura to założona w 2019 roku rodzinna spółka specjalizująca się w produkcji mocnych alkoholi segmentu premium, ale też aktywnie działająca na rynku piw regionalnych i rzemieślniczych. Głośnym dokonaniem firmy jest rewitalizacja zabytkowego browaru w Szczytnie na Mazurach, do którego wkrótce powróci produkcja lokalnej marki Jurand. To jedna z wielu reaktywowanych przez Mazurską Manufakturę historycznych marek piwa, które po latach nieobecności ponownie trafią na rynek. Spółka rozwija także swoje portfolio piw rzemieślniczych, do których należy wrocławska marka Profesja.

Powiązane artykuły

Wydarzenia
likier
Podczas Warsaw Spirits Competition zadebiutują dwie limitowane edycje Klaudiusza Szurgota, w tym Cytrynówka Częstochowska z Marakują, dostępna wyłącznie 9 stycznia w limitowanych ilościach.
Degustacje
degustacje, rum
19 grudnia Dom Whisky organizuje online spotkanie edukacyjne poświęcone marce Don Papa, prowadzone przez brand ambasadora Marcina Szymę.
Wydarzenia
gin, muzeum

Legendarny producent ginu Beefeater ogłosił, że z końcem 2025 roku jego destylarnia w Londynie zaprzestanie […]

Partnerskie
Wydarzenia
partnerskie, rynek
Nicolas Krantz od 1 stycznia 2026 obejmie stanowisko CEO Wyborowa Pernod Ricard i regionu CEE, zastępując Fabrice’a Audana, który po 40 latach kariery przechodzi na
Alkohole dnia
sotol

Sotol z Durango, trzy odmiany agawy: texanum, cedrosanum, wheeleri. Zabutelkowany z mocą 43%. Marka należy […]

Degustacje
degustacje, whisky

18 grudnia Dom Whisky zaprasza o godz. 18.00 na degustację „Torfowa whisky – niejedno ma […]

Wydarzenia
rynek
TuttoFood 2026 w Mediolanie zapowiada rekordową frekwencję, rosnący udział zagranicznych wystawców oraz silną reprezentację międzynarodową, w tym sekcję Beverage i Mixology Experience.
Alkohole dnia
tequila

Delikatny aromat – słodycz miodu, ziemistość, delikatna nuta korzenna, cynamonowa, kwiatowa, różana, słodka morela, mango. […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.