Mocne alkohole w Polsce 2021

„Mocne alkohole w Polsce 2021” to na naszym rodzimym rynku wyjątkowa publikacja, bez wątpienia można ją opisać jako monografię branży spirytusowej w Polsce. Jest to kontynuacja serii, która rozpoczęła się w 2018 roku. Myli się ten, kto uważa, że zawarte w niej informacje są łatwo dostępne w internecie. Wyszukanie niektórych z nich nie tylko jest syzyfowym wysiłkiem, ale też wiąże się z potrzebą weryfikacji i odrzucania wielu nieprawdziwych informacji. Z tego powodu chapeau bas dla autora za gargantuiczy wysiłek zebrania wszystkich tych danych w jednym miejscu.

Struktura tegorocznej edycji jest taka sama jak w roku poprzednim. Na początku autor kompleksowo opisuje sytuację na rynku alkoholi mocnych, a następnie przedstawia kolejno: producentów, dystrybutorów oraz najważniejsze osoby z branży. Zawarte w książce informacje są na tyle wyczerpujące i przekrojowe, że mogą okazać się przydatne praktycznie każdemu związanemu z branżą – od analityków wielkich koncernów, przez małych producentów, po właścicieli lokali, a nawet hobbystom.
W pierwszym rozdziale dostajemy solidną dawkę danych na temat sprzedaży i konsumpcji alkoholu w Polsce – struktury spożycia, pozycjonowania polskich marek na rynku światowym, stanu całościowego branży oraz problematyki pandemii dla producentów i branży HoReCa. Ponadto, wszystkie dane są opisane wraz z interpretacją, dzięki czemu czytelnik nie czuje się znudzony natłokiem tabel i wykresów. Przedstawione są także wyróżnienia magazynu „Aqua Vitae” dla najlepszych alkoholi i debiutów oraz medale przyznane w trzeciej edycji konkursu Warsaw Spirits Competition.
W następnych dwóch rozdziałach mamy okazję odbyć podróż po polskich producentach i dystrybutorach, od najmniejszych destylarni kraftowych aż po wielkie koncerny. Każdemu z nich poświęcone jest od jednej do kilku stron, przy czym mali producenci nie są tu dyskryminowani – dostają tyle samo miejsca, co ogromne koncerny, a w niektórych przypadkach nawet więcej. Przeczytamy w tych rozdziałach nie tylko o zakresie działalności, często okraszonej pobudzającymi wyobraźnię zdjęciami, ale także o historii zakładu i jego polityce produkcji. Przeczytamy w tych rozdziałach nie tylko o zakresie działalności, często okraszonej pobudzającymi wyobraźnię zdjęciami, ale często także o historii zakładu i jego polityce produkcji.
Na koniec poznamy uczestników polskiego rynku alkoholowego w tradycyjnym formacie „who is who”.
Względem poprzedniego wydania zmieniły się przede wszystkim opisy destylarni oraz dystrybutorów. Zauważyć można tendencję wzrostową, którą widać choćby po liczbie stron w rozdziałach temu przeznaczonych – opisanie producentów zajęło aż 149 stron, czyli o 25 więcej niż w roku ubiegłym.
Podsumowując, jest to pozycja obowiązkowa nie tylko dla osób z branży, ale także (a może nawet przede wszystkim) dla pasjonatów, którzy chcą poszerzyć wiedzę o aktualnym stanie rynku spirytusowego w Polsce.

Borys Sośnicki

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.