W dniach 21-22 maja w Warszawie odbyła się VII edycja Festiwalu Pawlina Whisky & Friends. Imprezę zorganizowano w nowym miejscu, w bardzo przestronnych wnętrzach z widokiem na Wisłę i Stadion Narodowy, w The Tides. Mocne alkohole prezentowało ponad 50 wystawców. Jak policzył szef imprezy, Mirosław Pawlina, w cenie biletu otwartych było minimum 300 butelek, a łącznie do spróbowania było 980 produktów z różnych stron świata.
Część imprezy stanowiły stoiska firm związanych umowami na wyłączność z M&P. Tu były m.in. whisky ze Speyside, Campbeltown, Islay, Irlandii, Indii, USA, Kanady, Izraela, Japonii, Hiszpanii, Francji, Szwecji. Były whisky i whiskey, single malt, single pot still, bourbon, rye. Były: koniaki i armaniaki, kalwadosy, grappy, marc, pisco, brandy z Francji, Hiszpanii, Portugalii czy Armenii, rumy zarówno w stylu brytyjskim, jak i francuskim oraz hiszpańskim, wódki, giny, ouzo, absynt, likiery, wina wzmacniane, wermuty, miody, niemal wszystkie rodzaje alkoholi, jakie gdzieś na świecie wychodzą z alembików lub kolumn. Miałem kilku swoich faworytów wśród nowych produktów, wspaniałe pozycje na stoisku Hampden, doskonały kalwados Drouin z beczek po rumie Caroni (a też i starsza edycja po rumie Long Pond była do spróbowania), nowa edycja Loch Lomond 21YO, znakomite amerykańskie whiskey Westwards… Było też wiele niespodzianek nie ujętych w katalogu festiwalowym – „spod lady”, albo przywiezionych przez ambasadorów marek, albo z prywatnych zasobów organizatora. Warto było szukać, pytać i próbować.
Zorganizowano aż dziesięć sesji masterclass, m.in. z destylarniami: GlenAllachie, Kilchoman, M&H, Hampden, Springbank, Loch Lomond czy Glen Scotia. Trzy degustacje odbyły się podczas rejsów barką po Wiśle.
Byli też wystawcy, którzy na co dzień współpracują z M&P. To zarówno najwięksi dystrybutorzy whisky – CEDC, Brown Forman, Möet Hennessy, Diageo, Pernod Ricard i United Baverages, jak i krajowi producenci – Chopin, Polmos Bielsko-Biała, Podole Wielkie, Kruk, Mundivie. Były też firmy debiutujące, które dopiero zabiegają o to, by trafić na stałe do oferty ponad 50 salonów M&P, czyli: Ima Distillery i Wielkopolska Manufaktura Wódki, Whisky Embassy, Legacy, Mikrogorzelnia.
Były stoiska z cygarami (ponad 100 pozycji) i kolekcją mikserów Lord.
Podczas Festiwalu odbył się również finał konkursu barmańskiego Calvados Drouin Highball Contest, a dwóch zwycięzców – Urszula Trochimiak i Bartosz Jankuniec pojedzie w nagrodę do Normandii.
Dla uczestników Whisky & Friends tradycyjnie organizator przygotował katalog z cennikiem festiwalowym, a w nim ponad 1000 produktów z rabatami do -50%.