Spirits, Wydarzenia
rynek, wódka

Pijemy alkohole z wyższej półki

Pijemy alkohole z wyższej półki

Udostępnij:

Jak podaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, rynek wódek premium w 2016 roku wzrósł o kilkanaście procent, rośnie także sprzedaż whisky. Rok 2017 powinien być stabilny dla branży spirytusowej, choć z powodu wysokiej akcyzy szara strefa stanowi ok. 20% legalnego rynku. To głównie nielegalny import z zagranicy, w mniejszym stopniu bimbrownictwo. Podatek akcyzowy i VAT stanowią obecnie 75% ceny standardowej półlitrowej butelki wódki.


– Polacy coraz częściej kierują się zasadą kupuję mniej mocnego alkoholu, ale wyższej jakości, co cieszy branżę, bo otwiera jej nowe możliwości rozwoju. Jeżeli utrzyma się pozytywna sytuacja gospodarcza w kraju, czyli wzrośnie zamożność konsumentów, to ten trend powinien być kontynuowany – mówi Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Premiumizację widać zarówno na rynku wódki, jak i alkoholi importowanych.
W zestawieniu dwudziestu wiodących narodowych marek premium i luksusowych przygotowanym w 2016 roku przez KPMG znalazły się aż trzy polskie wódki. Były to jedyne produkty alkoholowe w zestawieniu. Konsumenci docenili wysoką jakość, tradycję i historię.
W przypadku innych segmentów polskie marki często dopiero stawiają pierwsze kroki za granicą. Tymczasem nasze mocne alkoholu już dziś konkurują z największymi globalnymi graczami. Dzięki wieloletnim inwestycjom w promocję, postrzegane są za granicą jako produkty luksusowe. W 2016 roku średnia cena eksportowa zwiększyła się o 4%, a łącznie wysłaliśmy w świat napoje spirytusowe o wartości 176 mln euro. Przedsiębiorcy podkreślają, że nie ma perspektyw wzrostu konsumpcji napojów spirytusowych w kraju, zatem eksport, to naturalny kierunek rozwoju branży.
– Liczę, że sukcesy marek premium za granicą pomogą także umocnić wizerunek wódki w kraju. Nasze mocne alkohole to szlachetne trunki, o wysokiej jakości i pięknej tradycji. Mamy być z czego dumni. Jesteśmy czwartym producentem na świecie, nasze marki konkurują ze światową czołówką. Potrzeba nam zwiększenia skali eksportu oraz wsparcia szczególnie małych i średnich firm we wchodzeniu na nowe rynki. Widzimy potencjał w Wietnamie, Indiach, RPA, krajach Ameryki Południowej. Mamy szansę na sukces, ale tylko przy stabilnej sytuacji podatkowej w kraju. Musimy pozostać konkurencyjni – podkreśla Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Powiązane artykuły

Degustacje, Degustujemy
degustacje

Podczas Festiwalu Warsaw Spirits Competition będzie można wziąć udział w limitowanej degustacji jednej z Beczek […]

Lektury
recenzje, wino

Najnowsza książka Tomasza Prange-Barczyńskiego mówi o tym jak łączyć potrawy z winem i wina z […]

Wydarzenia
rynek

CEDC wprowadza nową linię Soplica Let’s Party – cztery owocowe warianty smakowe: Soplica Let’s Party Ananas & […]

Alkohole dnia
grappa

Zrobiona z mieszanki różnych wytłoczyn po produkcji win, leżakowana w beczkach z francuskiego dębu. Butelkowana […]

Degustacje
degustacje, koniak, likier

8 grudnia odbyło się spotkanie w cyklu Mocny Poniedziałek i degustację koniaków Meukow. Historia marki […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Pernod Ricard zaprezentowało trzecią edycję Ballantine’s 40YO The Moment. Pierwsza The Remembering ukazała się w […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Od stycznia 2026 roku nowym master blenderem szkockich whisky w Pernod Ricard zostanie Kevin Balmforth, […]

Alkohole dnia
absynt

Nowa receptura absyntu o mocy 68%, produkowanego przez Mundivie w serii Krakow’s Home of Craft […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.