Pijemy alkohole z wyższej półki

Jak podaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, rynek wódek premium w 2016 roku wzrósł o kilkanaście procent, rośnie także sprzedaż whisky. Rok 2017 powinien być stabilny dla branży spirytusowej, choć z powodu wysokiej akcyzy szara strefa stanowi ok. 20% legalnego rynku. To głównie nielegalny import z zagranicy, w mniejszym stopniu bimbrownictwo. Podatek akcyzowy i VAT stanowią obecnie 75% ceny standardowej półlitrowej butelki wódki.


– Polacy coraz częściej kierują się zasadą kupuję mniej mocnego alkoholu, ale wyższej jakości, co cieszy branżę, bo otwiera jej nowe możliwości rozwoju. Jeżeli utrzyma się pozytywna sytuacja gospodarcza w kraju, czyli wzrośnie zamożność konsumentów, to ten trend powinien być kontynuowany – mówi Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Premiumizację widać zarówno na rynku wódki, jak i alkoholi importowanych.
W zestawieniu dwudziestu wiodących narodowych marek premium i luksusowych przygotowanym w 2016 roku przez KPMG znalazły się aż trzy polskie wódki. Były to jedyne produkty alkoholowe w zestawieniu. Konsumenci docenili wysoką jakość, tradycję i historię.
W przypadku innych segmentów polskie marki często dopiero stawiają pierwsze kroki za granicą. Tymczasem nasze mocne alkoholu już dziś konkurują z największymi globalnymi graczami. Dzięki wieloletnim inwestycjom w promocję, postrzegane są za granicą jako produkty luksusowe. W 2016 roku średnia cena eksportowa zwiększyła się o 4%, a łącznie wysłaliśmy w świat napoje spirytusowe o wartości 176 mln euro. Przedsiębiorcy podkreślają, że nie ma perspektyw wzrostu konsumpcji napojów spirytusowych w kraju, zatem eksport, to naturalny kierunek rozwoju branży.
– Liczę, że sukcesy marek premium za granicą pomogą także umocnić wizerunek wódki w kraju. Nasze mocne alkohole to szlachetne trunki, o wysokiej jakości i pięknej tradycji. Mamy być z czego dumni. Jesteśmy czwartym producentem na świecie, nasze marki konkurują ze światową czołówką. Potrzeba nam zwiększenia skali eksportu oraz wsparcia szczególnie małych i średnich firm we wchodzeniu na nowe rynki. Widzimy potencjał w Wietnamie, Indiach, RPA, krajach Ameryki Południowej. Mamy szansę na sukces, ale tylko przy stabilnej sytuacji podatkowej w kraju. Musimy pozostać konkurencyjni – podkreśla Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.