Raport Whiskystats

Ponad 10 tys. butelek, które nie osiągnęły na aukcji cen minimalnych i spadki w wartościach rynkowych nawet o 43%. Tak sytuację na rynku whisky przedstawia Whiskystats, czyli firma zajmująca się gromadzeniem i analizą danych dotyczących whisky. Niedawno, na ich stronie został opublikowany raport, który podsumowuje obecność tego alkoholu na rynku w 2023 rok.

W raporcie zatytułowanym „Czy whisky stała się rynkiem kupujących?”, omawiana jest m.in. różnica cen whisky pomiędzy rynkiem detalicznym i aukcyjnym. A w przeprowadzonym badaniu podkreślono, że w roku ubiegłym ceny whisky w punktach sprzedaży detalicznej były o 50 – a nawet o 75%, wyższe niż na aukcjach, co sugeruje, że są to miejsca z lepszą opcją zakupu whisky. Na to wskazuje także informacja o spadku wolumenu butelek whisky, który wyniósł w 2023 roku 5% a łączny spadek cen sprzedaży to w sumie 19%.
Zostając przy aukcjach warto wspomnieć o najbardziej znaczących spadkach wartości na tym rynku, które miały trzy japońskie marki. Były to: Chichibu (spadek o 43%), Karuizawa (spadek o 36%) oraz Yamazaki (spadek o 33%). Natomiast ponad 10 tys. butelek nie osiągnęło na aukcji cen minimalnych, a to oznacza wzrost o 36% w stosunku do 2022 roku.
Liderami różnicy cen na aukcjach detalicznych były Bimber i Longmorn. A znane kolekcjonerskie marki takie jak: Ardnamurchan, Springbank i Daftmill, odnotowały natomiast spadek cen w sprzedaży detalicznej.
– Po najnowszych informacjach z Whiskystats widzimy wyraźnie zmianę, która dokonuje się na rynku szkockiej whisky. Mamy więc z jednej strony spadek zainteresowania najbardziej rzadkimi markami, ale cały czas utrzymane obroty na markach, które nie były dotychczas blue chipami – mówi Krzysztof Maruszewski CEO Stilnovisti. – Pod kątem inwestycji zdecydowanie wygrywają beczki jako aktywo, które można sprzedać na dwa sposoby albo całą beczkę albo zabutelkować i uzyskać premię ze sprzedaży butelek – dodaje CEO Stilnovisti”.
Dobrym przykładem jest Macallan, która była najbardziej zorientowana na kolekcjonerstwo dzięki dominacji na rynku wtórnym. Whiskystats ustaliło, że Macallan jest w pewnym stopniu najczęściej sprzedawaną na aukcjach marką whisky. Duży wpływ na to miała w ubiegłym roku rekordowa sprzedaż aukcyjna albumu The Macallan 1926 z wytwórnią Valerio Adami, który został sprzedany za 2,2 mln funtów. Po leżakowaniu w beczkach po sherry przez sześć dekad, w 1986 roku zabutelkowano zaledwie 40 butelek The Macallan 1926, co stanowi najstarszą whisky Macallan, jaką kiedykolwiek wyprodukowano. Pojawienie się którejkolwiek z tych butelek na aukcji na przestrzeni lat przyniosło niezwykłe rezultaty. W latach 2018 i 2019 rekord aukcji został pobity trzykrotnie przez trzy różne odmiany: Sir Petera Blake’a, Michaela Dillona, Fine & Rare.
Eksperci twierdzą, że rynek whisky zmienia się, ponieważ dane liczbowe wskazują na spadek liczby butelek sprzedawanych na aukcjach na całym świecie po raz pierwszy od dziesięciu lat.
Johannes Moosbrugger, założyciel i szef danych w Whiskystats, powiedział: – Dane pokazują, że rynek whisky ulega zmianom. Znacząco spadła chęć kupujących do zakupu whisky po notowanych cenach detalicznych.
Dodał również, że dane wskazują na znaczący spadek chęć kupujących do zakupu whisky po notowanych cenach detalicznych. Nawet w przypadku whisky, które ostatecznie się sprzedają, butelki zwykle pozostają na półkach znacznie dłużej niż w niedawnej przeszłości. – To, co widzimy na podstawie danych z rynku aukcyjnego, jest jasne – ceny nie osiągają już szczytowych cen z ery Covid, a jest kilka świetnych butelek na sprzedaż po najniższych cenach od lat – poinformował Johannes Moosbrugger.
W raporcie zwycięzcami ocen za rok 2023 zostały: Glendronach i Port Charlotte. Wydania obu szkockich marek z 2023 roku uzyskały najwyższe wyniki w danych Whiskybase. Natomiast tytuł najbardziej udoskonalonej marki roku 2023 zdobyła Craigellachie. Whiskystats uruchomił również pierwszy w swoim rodzaju „wskaźnik kolekcjonersko – pijący”, pozwalający porównać obroty na rynku wtórnym z publicznymi ocenami i recenzjami. Wskaźnik ten pokazał, że marki takie jak Macallan, Hibiki i Yamazaki, są tymi najbardziej zorientowanymi na kolekcjonerów, natomiast Ledaig, Kavalan i Glen Scotia, to te, które najbardziej koncentrują się na samym rynku konsumenckim i najważniejszej jego części czyli piciu trunków.
Whiskystats jest spółką należącą do Whiskybase. Każdego miesiąca Whiskystats gromadzi dziesiątki tysięcy obserwacji cen aukcyjnych i śledzi ponad 1,6 mln cen detalicznych whisky.
Pełną kopię raportu można pobrać bezpłatnie pod adresem: whiskystats.com/reports.
Raport nie został sfinansowany przez żadną grupę destylarni, rozlewnię, agencję sąsiadującą z whisky ani powiązany koncern.

Zostaw komentarz

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.