Przed polskimi barmanami otwiera się szansa zdobycia trofeum w najsłynniejszym konkursie sherry na świecie. Finały dziesiątej edycji Tío Pepe Challenge odbędą się w dniach 8-12 maja w siedzibie González Byass w Jerez de la Frontera w Hiszpanii. Najpierw jednak trzeba wygrać eliminacje krajowe.
Konkurs organizuje andaluzyjska winiarnia González Byass z siedzibą w Jerez de la Frontera. Firma powstała w 1835 roku, a jej najbardziej rozpoznawalnym winem jest licząca sobie ponad 150 lat marka sherry – Tío Pepe. W 2021 roku, po raz pierwszy w historii konkursu, wystartował Polak – Maciej Mazur z TAG Bar z Krakowa i dotarł do półfinałów. Z uwagi na pandemię konkurs odbywał się na żywo na Instagramie. W 2022 roku organizatorzy powrócili do normalnej formuły uczestnictwa, na miejscu. Tym razem, eliminacje krajowe wygrał Dawid Stoch „Bobik” z Baru Mercy Brown w Krakowie. W Hiszpanii zakwalifikował się do finałów i zajął czwarte miejsce.
Jak wziąć udział w konkursie?
Chętni do udziału w konkursie powinni wejść na stronę www.tiopepe.com/challenge i wypełnić formularz zgłoszeniowy. Do rejestracji kandydaci muszą przedstawić dowód, że są obecnie zatrudnieni jako profesjonalni barmani. Rejestracja jest otwarta do 30 marca 2023 roku. W odróżnieniu od poprzedniego konkursu, w tym roku nie ma ogólnego testu z wiedzy o sherry. Ale jak zawsze, trzeba wykazać się pomysłowością. Wszyscy zarejestrowani barmani muszą do końca marca zgłosić swoją propozycję koktajlu. Odbywa się to poprzez formularz online.
Wybór finalistów krajowych
Finał eliminacji krajowych odbędzie się 3 kwietnia w barze Hotelu Golden Tulip w Warszawie. Grono 10 finalistów wyłoni ekspercki panel sędziowski oceniający zaproponowane koktajle. Nie bez znaczenia będzie smak, wygląd, ale i oryginalność konkursowego dzieła.
Krajowi finaliści w trzech konkurencjach powalczą o wyjazd do Jerez:
– degustacja w ciemno czterech win sherry: 20% wyniku końcowego (20/100 punktów)
– technika nalewania wina venencią: 20% wyniku końcowego (20/100 punktów)
– przygotowanie popisowego koktajlu z użyciem González Byass Sherry Wine jako składnika: 60% wyniku końcowego (60/100 punktów).
Udział w konkursie Tío Pepe Challenge jest bezpłatny. Niezbędna jest znajomość języka angielskiego, bowiem w nim odbywa się cała komunikacja.
Korepetycje z sherry
Każdy barman, bez względu na poziom wiedzy, może przed konkursem wziąć udział w bezpłatnych warsztatach na temat wina. Masterclass prowadzony przez ekspertów z Hiszpanii odbędzie się w dwóch miastach – w Warszawie (20 lutego w barze Hotelu Golden Tulip) oraz w Krakowie (21 lutego w Wine Barze Ferment). Zaplanowana jest degustacja wina, wprowadzenie do techniki posługiwania się venencią oraz warsztaty miksologiczne.
Na stronach Facebooka (@TioPepe) i Instagrama (@TioPepeWines) można znaleźć materiały pomocnicze – linki do informacji o sherry, jego zastosowaniu w koktajlach, techniki nalewania wina venencią oraz ciekawostki związane z historią i procesem produkcji wina przez González Byass.
Aby zarejestrować się tylko na masterclass, wystarczy napisać maila na adres: mschilling@gonzalezbyassuk.com.
Historia i znaczenie konkursu
W tym roku odbędzie się jubileuszowa, dziesiąta edycja Tío Pepe Challenge. To najstarszy i najbardziej prestiżowy konkurs sherry na świecie. Rywalizują w nim profesjonalni barmani z najlepszych barów, wykazując się wiedzą o sherry i wykorzystując ogromny potencjał tego wina jako kluczowego składnika koktajli.
Marka Tío Pepe należy do najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych alkoholi na świecie. Brand powstał ponad 150 lat temu i niezmiennie pozostaje w rękach rodziny González. Winiarnia González Byass w mieście Jerez de la Frontera jest wielką atrakcją turystyczną. Rocznie odwiedza ją 250 tys. osób, z czego aż 5% to Polacy. Milionom miłośników sherry marka kojarzy się z butelką Tío Pepe ubraną w kapelusz i bolerko. To strój wzorowany na ubraniu słynnego w latach trzydziestych XX wieku matadora Venturity. Pomysł, aby ozdobić tak butelkę narodził się podczas jego debiutanckiej walki z bykami. Wkrótce, jak Hiszpania długa i szeroka, przy drogach zaczęły wyrastać reklamy z butelką przebraną za matadora. Najsłynniejsza z nich znajduje się do dziś w Madrycie przy Placu Puerta del Sol.
Wyłącznym dystrybutorem Tío Pepe i innych produktów González Byass w Polsce jest Dom Wina.