rum z długą i ciekawą historią. Markę stworzył w 1932 roku Joseph Gregorio Fernandes, wykorzystując trzynastoletnie destylaty, a więc z 1919 roku. Rum odniósł sukces i marka VAT 19 była odtwarzana już z rumów z innych roczników, a oprócz własnych rumów w kupażu znalazły się odleżakowane rumy od innego producenta z Trynidadu – Caroni. W 1973 roku zakład rodziny Fernandes przejęła Angostura, ale markę zachowano wraz z nazwiskiem twórcy na butelce (choć nie zawsze i nie we wszystkich butelkowaniach występowało nazwisko Fernandes). Receptury w Angosturze wielokrotnie zmieniano, butelkowano rum VAT 19 z różnych beczek, z mocą: 37,5%, 40% i 43%. W latach 80. XX wieku butelkowany w wersji białej i złotej (VAT 19 Gold) z mocą 37,5%, wówczas leżakowany tylko trzy lata w beczkach, z informacją Fernandes Distillers na etykiecie. Miał ciężki, brytyjski styl, w aromacie smar, ropa, przefermentowana trzcina. W smaku to samo – trzcina, trochę przypieczona. W latach 90. pojawiły się nowe edycje – White i Gold z mocą 40%. Obecnie jest to rum o mocy 40%, barwa bursztynowa, aromat rodzynek, fig, daktyli. W smaku dużo goryczy, cierpkość – tytoń, sadza, drewno, wiśnia. Bardzo cierpki, tytoniowy finisz.
Film reklamowy z 1987 roku