marka cachaça, jednej z najlepiej znanych i sprzedawanych na świecie, od 2012 roku należąca do Diageo. Produkowana w Brazylii od 1846 roku. Firma Ypióca ma m.in. własne uprawy trzciny cukrowej, a także produkują m.in. bardzo popularną w Brazylii markę wody mineralnej – Naturágua. Na lokalny rynek poza cachaça Ypióca produkują także inna markę – Sapupara. Przy destylarni w Maranguape w prowincji Ceará działa muzeum cachaça. Za prawa do marki Diageo zapłaciło 450 mln USD. Produkują także likiery i napoje ready-to-drink. Ich łączna roczna produkcja to ponad 400 tys. l alkoholu. Ypióca leżakuje minimum 2 lata w beczkach z drzewa freijo (odmiana tamaryndowca), zaś charakterystyczne butelki otacza plecionka z trzciny wytwarzana ręcznie. Oferowana w wersjach Prata (biała), Oura (złota), Ypióca Crystal oraz dłużej leżakujących, jak: Ypióca 160, Ypióca 150, Ypióca Reserva (z beczek dębowych) czy Ypióca Organica z ekologicznych upraw trzciny, są też likiery na bazie tej cachaçy. Klasyczna Ypioca Prata (39%) ma aromat fermentacji, przefermentowanych bananów, kwaśnego ziarna. W smaku bardzo bananowa, wytrawna, nuta liści wiśni. Finisz ziołowy – rozmaryn i igliwie, oczywiście wciąż banan.