Z toastem

10 marca w Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbyła się prezentacja wódek z portfolio Pernod Ricard – Wyborowej, Luksusowej i Ostoi, na przykładzie których wytłumaczono definicję Polskiej Wódki oraz pokazano w jak dużym stopniu surowiec wpływ Ana ostateczny smak trunku. To część Polish Vodka Tour, imprezy organizowanej w marcu w kilku miastach (Wrocław, Gdańsk, Warszawa i Kraków), której współorganizatorami są Muzeum Polskiej Wódki i Stowarzyszenie Polska Wódka. Pokazano jak tradycyjne polskie wódki – destylowane z żyta, ziemniaków i pszenicy – komponują się z przekąskami. Do ziemniaczanej Luksusowej podano śledzia na sałatce z ziemniaków, pieczonego selera, chrzanu, pietruszki i majonezu, z koprem i szczypiorkiem. Degustacji pszenicznej wódki Ostoya towarzyszyło rilletes z kaczki, z dodatkiem piklowanej cebuli i szczypiorku, podane na chłopskim pieczywie i smalcu. Żytnia Wyborowa została podana z tatarem wołowym, ze słodką i ostrą papryką, oliwą z oliwek, kaparami, sosem sojowym, musztardą oraz frytkami z pasternaku i buraka. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 200 osób, prowadził je ze swadą Maciej Starosolski.


– Ja nie z soli, ani z roli, jeno z sumy alkoholi – powitał zebranych Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenie Polska Wódka. – Jedyną polską marką produktową globalną jest polska wódka. To nasze narodowe DNA, wódka jest dla nas tym, czym dla Szkota whisky, dla Anglika gin, dla Francuza koniak, dla Meksykanina tequila, dla Japończyka sake. Kuchnia, sztuka i sport to najlepszy sposób na promocję kraju za granicą, my mamy wspaniałą kuchnię i wspaniałe alkohole oraz wielką tradycję biesiadowania – mówił Andrzej Szumowski.
Przekąski przygotował mistrz kuchni Grzegorz Łapanowski. – W krajach, które słyną ze znanych alkoholi, jest też odpowiadająca tym trunkom kultura jedzenia. Wódka lubi wyraziste, mocne smaki, bo sama jest mocna. Pasują do niej korzenne przyprawy, jak: cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, goździki. Oczywiście zawsze chleb i ziemniaki – mówił Grzegorz Łapanowski.
Na koniec wszyscy wznieśli toast – Picie bez toastu to pijaństwo, a picie z toastem to robienie polityki – żartował Andrzej Szumowski. – W tak szczególnej chwili wypijmy jednak za polską wódkę, za polskie rolnictwo, za polskie gorzelnie, za przyszłość trunku, którego historia ma już 600 lat.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.