55% Polaków ogranicza spożycie alkoholu

Aż 55% Polaków stara się ograniczać spożycie alkoholu, a dla 64% piwo bezalkoholowe to dobra alternatywa dla napojów alkoholowych – wynika z najnowszego raportu „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” opracowanego przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI). Badanie pokazuje, że popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, lecz trwałą zmianą kulturową wpisującą się w trend NoLo – no/low alcohol. Już 39% społeczeństwa zauważa ten trend w swoim otoczeniu, szczególnie osoby młode i kobiety.

– Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by „coś wypić”, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od „społecznego konformizmu alkoholowego” w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji – podkreśla prof. Dominika Maison, autorka badania.
Z badania wynika, że aż 89% osób pijących piwo 0% deklaruje, że po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. Dwie trzecie Polaków (66%) uważa, że piwo bezalkoholowe to skuteczny sposób na ograniczenie spożywania alkoholu w ogóle.
Raport WEI pokazuje, że wizerunek osób niepijących alkoholu przeszedł istotną przemianę – niepijący nie jest obarczany wstydem, ale postrzegany jako modny i troszczący się o zdrowie. Osoby wybierające piwo bezalkoholowe postrzegane są jako świadome, zadbane i odpowiedzialne.

To nie politycy ograniczają problemy z alkoholem

Zdaniem Piotra Palutkiewicza, wiceprezesa WEI, badanie dowodzi, że sami konsumenci lepiej rozwiązują negatywne zjawiska niż restrykcyjne regulacje.
– Obecnie w Polsce toczy się zaogniona dyskusja na temat podejścia do rozwiązywania problemu alkoholu. W danych nie ma to uzasadnienia, ponieważ w ostatnim czasie nie wystąpiły żadne niepokojące zjawiska w zakresie drastycznego wzrostu spożycia alkoholu wśród Polaków. Przeciwnie – trend jest malejący. Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami, zwiększa się poziom świadomości zdrowotnej. Zamiast sięgać po kolejne nieuzasadnione w obserwowanych faktach zakazy czy niezapowiedziane podwyżki akcyzy, powinniśmy wspierać pozytywne trendy, które w naturalny sposób prowadzą do ograniczania spożycia alkoholu – podkreśla Piotr Palutkiewicz, wiceprezes Warsaw Enterprise Institute.

Zostaw komentarz

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2025

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.