Aż 55% Polaków stara się ograniczać spożycie alkoholu, a dla 64% piwo bezalkoholowe to dobra alternatywa dla napojów alkoholowych – wynika z najnowszego raportu „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” opracowanego przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI). Badanie pokazuje, że popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, lecz trwałą zmianą kulturową wpisującą się w trend NoLo – no/low alcohol. Już 39% społeczeństwa zauważa ten trend w swoim otoczeniu, szczególnie osoby młode i kobiety.
– Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by „coś wypić”, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od „społecznego konformizmu alkoholowego” w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji – podkreśla prof. Dominika Maison, autorka badania.
Z badania wynika, że aż 89% osób pijących piwo 0% deklaruje, że po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. Dwie trzecie Polaków (66%) uważa, że piwo bezalkoholowe to skuteczny sposób na ograniczenie spożywania alkoholu w ogóle.
Raport WEI pokazuje, że wizerunek osób niepijących alkoholu przeszedł istotną przemianę – niepijący nie jest obarczany wstydem, ale postrzegany jako modny i troszczący się o zdrowie. Osoby wybierające piwo bezalkoholowe postrzegane są jako świadome, zadbane i odpowiedzialne.
To nie politycy ograniczają problemy z alkoholem
Zdaniem Piotra Palutkiewicza, wiceprezesa WEI, badanie dowodzi, że sami konsumenci lepiej rozwiązują negatywne zjawiska niż restrykcyjne regulacje.
– Obecnie w Polsce toczy się zaogniona dyskusja na temat podejścia do rozwiązywania problemu alkoholu. W danych nie ma to uzasadnienia, ponieważ w ostatnim czasie nie wystąpiły żadne niepokojące zjawiska w zakresie drastycznego wzrostu spożycia alkoholu wśród Polaków. Przeciwnie – trend jest malejący. Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami, zwiększa się poziom świadomości zdrowotnej. Zamiast sięgać po kolejne nieuzasadnione w obserwowanych faktach zakazy czy niezapowiedziane podwyżki akcyzy, powinniśmy wspierać pozytywne trendy, które w naturalny sposób prowadzą do ograniczania spożycia alkoholu – podkreśla Piotr Palutkiewicz, wiceprezes Warsaw Enterprise Institute.






