Profesor Katarzyna Grzybczyk porusza w swojej publikacji ważny temat ochrony prawnej do nazw i miejsc pochodzenia wybranych alkoholi, tak z Europy, jak i ze świata. Bardzo brakowało na polskim rynku alkoholi źródła wiedzy o zakresie ochrony prawnej do takich „dóbr”, jak: tequila, champagne, czy choćby wódka, z czego w ostatnich latach wynikały błędy, nadużycia, często nieświadome złe znakowanie etykiet przez nowych, wchodzących na rynek producentów. Autorka zwięźle przedstawia historię i zasady produkcji alkoholi, omawia status prawny związany z nazwą i miejscem pochodzenia, potem przedstawia wybrane sprawy sporne i rozstrzygnięcia, pisze też o kontekście kulturowym, społecznym i otoczeniu biznesowym wybranych alkoholi. Czasami ochrona własności intelektualnej do produktów jest bardzo silna, tak jest np. we Francji, czasami znikoma, jak w Chinach, Japonii czy Korei. Omówione przykłady dobrze pokazują narodowy niejako status niektórych alkoholi, podczas gdy inne – np. wódka, rum i gin – są niejako dobrem wspólnym, a chronione są dobra konsumenta, poprzez ścisłe określenie zasad produkcji, opakowania i oznakowania towarów.