Lektury, Spirits
prawo, recenzje

Alkohole a prawo własności intelektualnej

Alkohole a prawo własności intelektualnej

Udostępnij:

Profesor Katarzyna Grzybczyk porusza w swojej publikacji ważny temat ochrony prawnej do nazw i miejsc pochodzenia wybranych alkoholi, tak z Europy, jak i ze świata. Bardzo brakowało na polskim rynku alkoholi źródła wiedzy o zakresie ochrony prawnej do takich „dóbr”, jak: tequila, champagne, czy choćby wódka, z czego w ostatnich latach wynikały błędy, nadużycia, często nieświadome złe znakowanie etykiet przez nowych, wchodzących na rynek producentów. Autorka zwięźle przedstawia historię i zasady produkcji alkoholi, omawia status prawny związany z nazwą i miejscem pochodzenia, potem przedstawia wybrane sprawy sporne i rozstrzygnięcia, pisze też o kontekście kulturowym, społecznym i otoczeniu biznesowym wybranych alkoholi. Czasami ochrona własności intelektualnej do produktów jest bardzo silna, tak jest np. we Francji, czasami znikoma, jak w Chinach, Japonii czy Korei. Omówione przykłady dobrze pokazują narodowy niejako status niektórych alkoholi, podczas gdy inne – np. wódka, rum i gin – są niejako dobrem wspólnym, a chronione są dobra konsumenta, poprzez ścisłe określenie zasad produkcji, opakowania i oznakowania towarów.

Powiązane artykuły

Wydarzenia
prawo, rynek

18 grudnia prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie ustawy istotne dla branży alkoholowej – zwiększającą podwyżki […]

Degustacje, TV
wódka
Alkohole dnia
wódka

Wyprodukowana dla Polskie Supermarkety Sp. z o.o., czysta wódka zbożowa o mocy 38%. Aromat delikatny, […]

Alkohole dnia
single malt, whisky szkocka

Zabutelkowana w październiku 2025 roku z mocą 55%, whisky najpierw cztery lata spędziła w beczkach […]

Alkohole dnia
single malt, whisky szkocka

Zabutelkowana we wrześniu 2025, już 28. edycja Springbank 12YO CS. Leżakowana wyłącznie w beczkach po […]

Degustacje, Degustujemy
degustacje

Podczas Festiwalu Warsaw Spirits Competition będzie można wziąć udział w limitowanej degustacji jednej z Beczek […]

Lektury
recenzje, wino

Najnowsza książka Tomasza Prange-Barczyńskiego mówi o tym jak łączyć potrawy z winem i wina z […]

Wydarzenia
rynek

CEDC wprowadza nową linię Soplica Let’s Party – cztery owocowe warianty smakowe: Soplica Let’s Party Ananas & […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.