Znamy zwycięzcę zawodów barmańskich World Class Poland – jest nim Mateusz Szuchnik z warszawskiego koktajl baru El Koktel. Jako pierwszy Polak weźmie on udział w światowych finałach prestiżowego konkursu miksologicznego World Class Competition i zmierzy się z konkurentami z około 60 krajów.
Zwycięzca World Class Poland pokonał w finale 11 konkurentów, przy czym najbardziej zaciętą walkę stoczył z reprezentantem z Krakowa – Dominikiem Ubysz (Le Scandale Tiki Bar i Bar Instytut). – W finałowej rywalizacji do zdobycia było maksymalnie 212 punktów, a różnica między pierwszymi dwoma zawodnikami to zaledwie 0,39 punktu. Wszyscy finaliści doskonale zaprezentowali swoje umiejętności barmańskie i wyczucie w doborze składników w etapach „Market Challenge” i „Food Pairing” (na dopasowanie koktajlu do przekąski), a także sprawdzili się w roli showmanów podczas otwartej dla publiczności konkurencji „Cocktails Against The Clock” (na czas)” – powiedział Łukasz Piwowarczyk z World Class Poland, koordynator polskiej edycji konkursu.
Ostatecznie zmagania finalistów zakończyły się zwycięstwem Mateusza Szuchnika, drugie miejsce zajął Dominik Ubysz, a trzecie – Paweł Rodaszyński (również z El Koktel). Mateusz Szuchnik jako barman pracuje od 6 lat. Szlify w zawodzie zdobywał warszawskich lokalach El Popo, Paparazzi, Pies Czy Suka oraz w Londynie – w Pollen Street Social i LAB London Academy of Bartenders. Aktualnie prowadzi własny bar El Koktel w Warszawie. Na swoim koncie ma zdobycie trzeciego miejsca w światowym konkursie Bols Around The World 2013.
– To była długa podróż dla barmanów od pierwszej rundy z udziałem 100 uczestników do finałowego starcia 12 finalistów, które odbywało się na przełomie maja i czerwca. Mateusz w pełni zasłużył na zwycięstwo w konkursie World Class Poland 2015, choć tytuł najlepszego barmana w Polsce przyjął zarówno z dumą i pasją, jak i z pokorą. Przez kilka miesięcy eliminacji prezentował niezmiennie wysoki poziom, dlatego nie mam żadnych wątpliwości, że ma on szanse na sukces w konkursie globalnym w Kapsztadzie – skomentował wynik zawodów juror Tim Judge.
Pracę finalistów oceniło jury w składzie: Georgie Bell (Wielka Brytania) – globalna ambasadorka portfolio ekskluzywnych whisky single malts, Tim Judge (Wielka Brytania) – globalny ambasador Bulleit Bourbon, a także Maciej Prot – szef kuchni „ambasada” restauracji RAW FOOD w Warszawie.
– World Class Competition to najbardziej prestiżowy, globalny konkurs miksologiczny, który kreuje międzynarodowe gwiazdy sztuki barmańskiej. Mateusza Szuchnika czeka nie tylko niesamowita podróż do Kapsztadu, ale przede wszystkim szansa na poznanie największych autorytetów sztuki barmańskiej, możliwość sprawdzenia swoich sił w rywalizacji z najlepszymi barmanami z całego świata, a także perspektywa światowej kariery w tym zawodzie – dodał Łukasz Piwowarczyk z World Class Poland.
Zwycięzca krajowego konkursu wyjedzie pod koniec sierpnia 2015 roku do Republiki Południowej Afryki, gdzie weźmie udział w światowym finale World Class Competition i zmierzy się z 60 gwiazdami sztuki barmańskiej. Charakter wydarzenia pozostaje tajemnicą, ale – biorąc pod uwagę dotychczasowe finały – można się spodziewać ekscytujących okoliczności oraz atmosfery rywalizacji. Do tej pory zawodnicy startowali m.in. na pokładzie samolotu lecącego z Londynu do Nowego Jorku oraz na pokładzie luksusowego liniowca, pływającego po Morzu Śródziemnym, odwiedzając tak wyjątkowe miejsca jak Monte Carlo, Saint-Tropez, Ibiza czy Barcelona.
Przedstawiamy finałowe koktajle trzech najlepszych uczestników konkursu World Class Poland:
Koktajle dopasowane do przekąski – burgera z migdałów i marchewki w suszonym warzywnym krakersie z tatarem z awokado i mango.
THE IDEA OF JOHNNIE CARROT
[Mateusz Szuchnik, El Koktel, Warszawa: inspiracją koktajlu była grupa smaków łączących się z marchwią oraz napój stworzony w XVII wieku przez amerykańskich farmerów – switchel]
Składniki koktajlu:
• 50 ml Johnnie Walker Gold Label Reserve
• 10 ml Grand Marnier
• 60 ml switchel marchwiowy
Switchel:
• 180 ml świeżo wyciskanego soku z marchwi
• 25 ml świeżo wyciskanego soku z imbiru
• 25 ml syropu z agawy
• 15 ml ocet jabłkowy
• 5 rozłupanych ziaren kardamonu
Przygotowanie koktajlu rozpoczynamy od przyrządzania switchela. Łączymy świeżo wyciskany sok z marchwi i imbiru ze słodyczą syropu z agawy, odrobiną octu jabłkowego oraz ziarnami kardamonu.
Switchel wlewamy do shakera, dodajemy Johnnie Walker i Grand Marnier. Składniki przelewamy 5-6 razy między dwoma kubkami, a następnie koktajl przecedzony przez sitko shakera wlewamy do szkła z lodem. Całość dekorujemy słupkiem z marchewki i przypaloną gałązką rozmarynu. Na sam koniec aromatyzujemy koktajl olejkami ze skórki pomarańczy.
KOKTAJL: NEXT ONE
[Dominik Ubysz, Le Scandale Tiki Bar i Bar Instytut, Kraków – nazwa koktajlu pochodzi z odpowiedzi jednego z jurorów konkursu World Class Poland na pytanie: „What’s your favourite cocktail?” – „Next one!”]
Składniki koktajlu:
• 40 ml Ron Zacapa Centenario 23 YO
• 15 ml Grand Marnier
• 20 ml samodzielnie przygotowanego syropu Falernum
• 15 ml sok z limonki
• 60-80 ml Prosecco
Koktajl przygotowujemy metodą „throwing”. Wszystkie składniki napoju wlewamy do shakera i przelewamy około 5-6 razy pomiędzy dwoma kubkami, a następnie przecedzone przez sitko wlewamy do szkła z lodem.
Syrop Falernum (tradycyjny syrop karaibski):
• 100 ml miodu
• 100 ml soku z limonki
• 50 ml soku z pomarańczy
• 100 g ziela angielskiego
• łyżeczka drobno posiekanego imbiru
• skórki z 4 limonek i 1/2 pomarańczy
Składniki syropu podgrzewamy w niskiej temperaturze i mieszamy przez około 5 minut, a następnie łączymy z koktajlem.
Garnish (dekoracja): chutney
• drobno posiekane: 1 plasterek mango, skórka z 1 pomarańczy, łyżeczka imbiru
• 10 ml Ketel One
• 10 ml Nolly Prat Dry
• 100 ml wytrawnego czerwonego wina
• 30 ml soku z limonki
• odrobina tabasco
Składniki garnish redukujemy na patelni lub w rondelku do momentu całkowitego wyparowania płynów. Całość aromatyzujemy mocną infuzją ginu Tanqueray No TEN oraz kolendrą. Chutney podajemy na łyżeczce degustacyjnej na szklance lub obok koktajlu.
KOKTAJL: FINAL FANTASY
[Paweł Rodaszyński, El Koktel, Warszawa]
Składniki:
• 50 ml Don Julio Blanco
• 20 ml domowy syrop orgeat, ziele angielskie, trawa cytrynowa
• 25 ml sok z limonki
• 1 dash Angostura Bitters
• białko jajka
• kardamon
• zest z grejpfruta
Wszystkie składniki przelewamy do shakera (poza kardamonem), dodajemy lód i energicznie wstrząsamy. Następnie przecedzamy napój i przelewamy do schłodzonego szkła, najlepiej typu „kupetka”, dekorując rozgniecionym kardamonem i zestem z grejpfruta.
World Class Competition to największy światowy konkurs miksologiczny, który odbywa się od 2009 roku. Do tej pory po globalne trofeum sięgnęli reprezentanci: Grecji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Australii, Japonii oraz Stanów Zjednoczonych. Inicjatorem i organizatorem projektu jest DIAGEO – producent i dystrybutor marek alkoholowych należących do najbardziej uznanych na świecie. Partnerem finału World Class Poland 2015 jest zespół lokali: Restauracja Endorfina Foksal oraz „ambasada” – jedyna w Polsce serwująca nieprzetworzone wegańskie dania typu RAW FOOD.
DODATKOWE INFORMACJE NA TEMAT WORLD CLASS
• World Class Poland – Facebook Fan Page: www.facebook.com/worldclasspoland
• Strona World Class Competition: www.definitivedrinkingguide.com
• Światowy klub World Class www.theworldclassclub.com
KONTAKT DLA MEDIÓW:
• HELLO PR: Katarzyna Kielar, doradca ds. public relations
tel.: +48 608 616 990, e-mail: katarzyna.kielar@hellopr.pl
• DIAGEO POLSKA: Łukasz Piwowarczyk, Reserve Brands Manager
e-mail: Lukasz.Piwowarczyk@diageo.com
DIAGEO RESERVE WORLD CLASS
Program Diageo Reserve WORLD CLASS rozwija najlepsze doświadczenia i kulturę spożywania koktajli na całym świecie. To największa, luksusowa i najbardziej wiarygodna wizytówka w branży. Odkrywa kolejną generację barmańskich talentów, które ustanawiają najnowsze trendy miksologii i popularyzuje je w najlepszych lokalach na całym świecie. U podstaw tej inicjatywy leży znakomity, globalny program szkoleniowy i ciesząca się międzynarodowym uznaniem platforma, która zmierza do rozwijania profesji barmana i budowania karier laureatów konkursu o tytuł „Barmana Roku”. Od pierwszej edycji zawodów World Class w 2009 roku już ponad 15000 barmanów na całym świecie mogło skorzystać z wiedzy i inspiracji w dziedzinie miksologii. Dzięki współpracy z największymi ekspertami, mediami oraz partnerami projektu, marka Diageo Reserve WORLD CLASS jest powszechnie uznawana wśród barmanów i klientów jako znak wyrafinowania i wyróżnienia międzynarodowej kultury spożywania najlepszych alkoholi.
DIAGEO
Producent i dystrybutor jednych z najbardziej znanych marek alkoholowych na świecie, z kategorii alkoholi mocnych, win i piw. Firma posiada m.in. takie marki jak: Johnnie Walker, Ciroc, Singleton, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan. Diageo to międzynarodowa firma, prowadząca sprzedaż w 180 krajach na całym świecie. Firma jest notowana na giełdach w Nowym Jorku (DEO) i Londynie (DGE). Więcej informacji na temat Diageo, jej pracowników, marek, wyników biznesowych można znaleźć na www.Diageo.com. Dodatkowe wiadomości na temat odpowiedzialnego picia alkoholu, różne narzędzia oraz informacje o inicjatywach związanych z tym tematem dostępne są na www.DrinkIQ.com i www.pijrozwaznie.pl.