W nowej gazetce z alkoholami sieci Biedronka mamy aż 44 strony, z tego ponad połowa przypadła na mocne alkohole. Najwięcej emocji budzi promocja Starki – luksusowa wódka, traktowana do niedawna jako inwestycja, trafiła do masowej sprzedaży w cenach, jakie od producenta otrzymują hurtownicy. Czy to się przysłuży marce? Wbrew pozorom jest duża szansa, że tak, bo choć handel tradycyjny będzie bardzo urażony taka promocją (w niektórych sklepach Starka 21YO jest nawet po 750 zł, a tu – 299 zł), to jednak wielu klientów, zwłaszcza młodszych, dowie się, co to jest Starka. Sam odwiedziłem cztery Biedronki (bo nadziały na sklep są bardzo niewielkie, średnio – dwie Starki 21YO i trzy Starki 18YO, tych młodszych jest więcej, ale też znikają z półek) i byłem pytany nie tylko przez klientów przy kasie, ale nawet w jednej przez samego kasjera, co to takiego ta Starka? Czy to jakaś whisky?


Poza Starką jest jednak wiele innych alkoholi w ofercie, w tym marki dedykowane wyłącznie Biedronce. Z alkoholi ogólnie dostępnych promocje gazetkowe objęły: Finlandia czysta – litr w cenie 48,99 zł, Ballantine’s Finest – litr w cenie 49,99 zł, Sobieski Premium Vodka – litr w cenie 34,99 zł, Wyborowa oraz Wyborowa Polski Ziemniak 0,7 l – 27,99 zł, Finlandie Smakowe (Cranberry, Grapefruit, Lime) – 0,5 l w cenie 28,99 zł, Pan Tadeusz i Pan Tadeusz Przepalany – 0,7 l w cenie 22,99 zł, Soplica czysta – 0,7 l za 23,99 zł, Żubrówka Czarna – 1 l za 48,99 zł, Chopin Rye – 0,7 l za 44,99 zł, Bushmills Original – 1 l za 59,99 zł, Johnnie Walker Blender’s Batch Red Rye Finish 0,7 l za 54,99 zł, Grant’s Family Reserve – 1 l za 49,99 zł, Jack Daniel’s – 1,5 l za 135 zł, Jim Beam White – 1 l za 58,99 zł, Glenfiddich 12YO – 0,7 l za 119 zł, Johnnie Walker Black Label – 0,7 l za 94,99 zł, Chivas regal 12YO – 0,7 l za 88,99 zł, Singleton Spey Cascade – 0,7 l za 99,99 zł, Martell – 0,7 l za 89,99 zł, Stock 84 – 1 l za 49,99 zł, Metaxa 5 – 0,7 l za 44,99 zł, Napoleon Recherche Pons – 0,7 l za 29,99 zł, Sheridan’s – 0,5 l za 39,99 zł, Bailey’s – 0,7 l za 49,99 zł, a ponadto marki Biedronkowe – wódki czyste, smakowe i gatunkowe Chrobry, likiery i nalewki Chrobry, kremy Diplomat (produkowane przez Henkell Polska), whisky Golden Loch w dwóch wersjach, wódka Senator Komorowski i wódka Kazimierz Wielki.
Poniżej moje recenzje degustacyjne nowości z gazetki Biedronki, a także Starki, które otworzyłem, żeby się przekonać, czy zawartość jest taka sama jak w handlu tradycyjnym. Różnie to z alkoholami w dyskontach bywa.

Starka 3YO (40%)
Barwa słomkowa z zielonym odcieniem. Aromat przyjemny i bardzo słodki, czerwone owoce: wiśnie, czereśnie, truskawki, maliny, wanilia, aromatyczny pieprz cubeba (jak w ginie), mak. Smak jednocześnie słodki i palący, wyraźne nuty korzenne – gałka muszkatołowa, imbir, kardamon, nawet jałowiec. Ze słodkości – likierowe wino, landrynki. Finisz krótki, pojawia się w nim nuta drzewna i warzywna (marchew).
0,7 l 39,99 zł 2.5 17,5/17,5/18/7=60

Starka 6YO (40%)
Barwa i aromat właściwie niemal identyczne jak w 3YO, ciut ciemniejsza, dochodzi zapach słodkiej herbaty, ale gdym dostał w ciemno oba kieliszki, nie rozróżniłbym po samym aromacie (sprawdziłem). Smak jednak jest inny niż w 3YO, dużo delikatniejszy, więcej nut drewna, lekki posmak kiszonki, słodycz wiśni w likierze. Głębiej – sherry fino, z charakterystycznym posmakiem winnej pleśni. W finiszu, krótkim, cynamon i rozgrzewający kardamon.
0,7 l 44,99 zł 2.5 17,5/18/18/7=60,5

Porównując je obie, trzeba powiedzieć, że w Starce sześcioletniej atrakcyjna jest głównie jej cena. Spokojnie można zadowolić się trzyletnią, to przyzwoity alkohol, ale na pewno nie na specjalne okazje. Cena do jakości w przypadku obydwu wypada nader korzystnie.

Starka 18YO i Starka 21YO
Opisywałem je bardzo dokładnie wcześniej, więc nie będę powtarzał. Dość powiedzieć, że nie ma żadnej ściemy, w cenach 199 zł i 299 zł klient Biedronki naprawdę dostaje te same Starki, które wcześniej mógł kupić za dwukrotnie większą cenę w handlu tradycyjnym. Cieszę się, że w ciemno kupiłem ich więcej, bo degustacja dostarcza bardzo wiele radości. Mi bardziej smakuje wersja 18YO, bo w tej starszej pojawiają się cięższe, bardziej gryzące nuty tytoniowe, idzie w kierunku koniaków Grande Champagne. Ale to kwestia subiektywna, miłośnik cygar na pewno wybierze drugą.
Starka 18YO: 0,7 l 199 zł 4.5 26,5/27/27/8,5=89
Starka 21YO: 0,7 l 299 zł 4.5 26/26/26,5/8,5=87

Chrobry Szlachetny (40%)
Wódka zbożowa starzona w dębowych beczkach. Tyle informacji od producenta, Polmosu Bielsko-Biała. W aromacie – czekoladki nadziewane, toffi, lody waniliowe, wiśnie, bardzo wyraźnie truskawki. Zapach jest delikatny jak w likierowym winie, nie wódce. W smaku też głównie toffi, słodkie jak krówka. Zdecydowanie za słodkie, likierowe. Do tego bakalie, trochę ziaren kawy. Finisz krótki, ziemisty. Producent pisze o smaku: suszonych śliwek, soczystych jabłek i tarniny. Rzeczywiście, w finiszu jest cierpkość i smak tarniny, ale ani jabłek, ani śliwek nie czuję. Bardzo ładnie opakowana, elegancka butelka, kartonik, ale zawartość nie przystaje do opakowania. Natomiast, kiedy spojrzymy na cenę, to stosunek cena/jakość nie wypada już tak źle. To jest coś na tani prezent. I ma duże szanse na sukces.
0,5 l 39,99 zł 1.5 13/11,5/10,5/6=41

Seria trzech wódek gatunkowych Chrobry Królewski Skarbiec 1827. Co ma Chrobry do daty 1827 i jaki to był królewski skarbiec Chrobrego? Nie wnikajmy. Wódki są ciekawe i w bardzo atrakcyjnych cenach.

Chrobry Królewski Skarbiec Jałowcówka (38%)
Intensywny aromat jałowca, szyszek, igliwia, ogólnie – leśny. Zapach orzeźwiający i bardzo przyjemny, naturalny. Podejrzewam, że macerowano jagody jałowca z niewielkim dodatkiem gałązek i igliwia. Styl dawnych polskich wódek myśliwskich i szkoda, że już nikt takich nie robi. Do tego aromat cytryn. W smaku cytrusy, kandyzowana skórka cytryny, trawa cytrynowa, oczywiście także jałowiec – bardziej w stylu borowiki niż ginu. Może jest ciut za słodka i za dużo tej cytryny, ale bez dwóch zdań, to świetna jakość. Finisz to już sam jałowiec. Gratulacje. Takiej wódki brakowało.
0,5 l 29,99 zł 4.5 27/26/26/8=87

Chrobry Królewski Skarbiec Tarninówka (38%)
Aromat bardzo delikatny – śliwka, mirabelka. Smak cierpki, niestety z posmakiem kompotu, troszkę pestki. Finisz też cierpki, rozgrzewający – ziele angielskie, też trochę cytrusów i.. liść laurowy. Dziwne.
0,5 l 29,99 zł 2 20,5/12/14,5/5,5=52,5

Chrobry Królewski Skarbiec Dereniówka (38%)
Aromat przyjemny – trochę śliwki, trochę czerwonej porzeczki, suszone jabłka. Smak cierpki, dereniowy, z leciutką słodyczą (śliwkową i poziomkową) w finiszu. Smak nie dorównuje aromatom tej wódki, szkoda. Trochę jest jak ratafia, jakby to była mieszanka kilku owoców.
0,5 l 29,99 zł 3 24/17,5/18/6=65,5

W Biedronce pojawiły się trzy nowe wódki czyste. Czas na nie.

Chrobry Czarny (40%)
Polmos Bielsko-Biała, wódka czysta pszeniczna, czarny nadruk na butelce prezentuje się elegancko, choć nie jest niczym nowym. Wysmukła butelka także jest już klasyką dla wódek premium. W nosie: pieprz, wypieczona skórka chleba, ziemistość, a nawet metaliczność. W smaku jest pieprzna jak wódki żytnie, do tego zielona papryka. Finisz rozgrzewa, pojawia się nutka cierpkiego jabłka. Wódka w starym stylu, ale poza opakowaniem niczym się nie wyróżnia. Za taką cenę oczekiwałbym znacznie więcej.
0,7 l 39,99 zł 3 21,5/19/18,5/6,5=65,5

Senator Komorowski (40%)
Wódka droga, w kartoniku, opakowanie w stylu Stumbras Organic, na butelce informacja: Organic Vodka – High Quality Grain Selection. Herb z lwami, pucharem i napisem Vir Activus, czyli Mąż Dzielny. Na kontretykiecie i pudełku czytamy: „Gdy zapraszam do domu gości, staram się dać im to, co najlepsze – najwyższej jakości, to co sam wybrałem i sprawdziłem. Z. Komorowski”. Wódkę firmuje właściciel marki, były senator z ramienia PSL, jeden z najbogatszych Polaków, właściciel Bakomy i Polskich Młynów, Zbigniew Komorowski. Jako producent na kontretykiecie jest firma BZK Alco S.A. z Warszawy. Aromat jest bardzo delikatny, z nutą chrzanu, ćwikły, poza tym wyraźny zapach ziaren. Zapach wiejski, dawnych alkoholi, ale bez skojarzeń z bimbrem. Smak słodki, mleczny, delikatnie waniliowy. A w finiszu trochę pieprzności i cierpkość zielonych jabłek, gdzieś tam nutka dymu, albo ziarna prażonego, a już na samym końcu – słodkie dojrzałe jabłka. Wódka warta swojej ceny. Tylko w Biedronce. W gazetce Biedronki napisano, że zrobiona z żyta.
0,7 l, 69,99 zł 4 28,5/24,5/25,5/7,5=86

Kazimierz Wielki (40%)
Nowość na rynku. Aromat lekko kwaśny i ziemisty. W smaku ostra – pieprz, papryka, nadal ziemistość. Finisz bardziej krągły, pojawia się kremowa nutka. Z gazetki wynika, że tylko dla Biedronki. Producentem jest także Zbigniew Komorowski, czyli BZK Alco S.A.
0,5 l, 24,99 zł 2 15,5/16/15,5/5,5=52,5

Teraz dwa klasyki Biedronkowe, czyli smakowe wódki Chrobry, ale na święta w nowych cenach w wersjach 0,5 l.

Chrobry Lime (37,5%)
Zapach jest niezły, limonkowy, trochę proszkowy, ale nie bardzo, orzeźwiający. Smak jest gorszy niż aromat, gorzko, mało naturalnie. Do koktajli.
0,5 l, 19,99 zł 1.5 15,5/11,5/11/5=43

Chrobry Cranberry (37,5%)
Zapach landrynek, sztuczny niebywale. Smak też sztuczny, ale nie tak odrzucający jak aromat, oczywiście też landrynki. Porażka.
0,5 l, 19,99 zł 0 4/5,5/5,5/1=16

I czas na słodkości, likiery czy nalewki z Polmosu Bielsko-Biała, znów jest to marka Chrobry, chyba dobrze rozpoznawalna przez klientów Biedronki, a zatem jest to ponownie skarbiec króla, a do tego skarby korony. Pojemności 0,2 i 0,5 l. Chrobry Królewski Skarbiec w pojemnościach 0,2 l to typowa butelka do nalewek. Chrobry Skarby Korony też mają butelkę nalewkową, którą polubią gospodynie domowe.

Chrobry Królewski Skarbiec Czarna Porzeczka (30%)
Przyjemny, naturalny zapach czarnej porzeczki, owocu i liści. Smak równie przyjemny, cierpki, charakterystyczny dla owocu. Alkohol jest oleisty, nalewkowy. Finisz niezbyt długi, słodko-cierpki.
0,2 l 17,99 zł 4 27/24/22/6,5=79,5

Chrobry Królewski Skarbiec Pieprz na Miodzie (28%)
W aromacie jest pieprz i miód, bardzo wyraźne, do tego nuta cytrusowa, pomarańcza, lekko limonka. W smaku nuty korzenne – gałka muszkatołowa, goździki. Delikatna słodycz, morele, jest miód, pieprz gdzieś tam nieśmiały, w finiszu imbir, ciut cynamonu.
0,2 l 17,99 zł 3.5 23,5/23,5/22/6=75

Chrobry Królewski Skarbiec Malina (25%)
Świetny, naturalny zapach maliny – owocu i pesteczek. Smak przyjemny, nie za słodki, poza owocem czuć liście. Finisz słodki, owocowy, syropowy, ale nie przesadnie. Według mnie to jena z najlepszych nalewek malinowych na rynku.
0,2 l 17,99 zł 4.5 27,5/27,5/27,5/8,5=91

Chrobry Skarby Korony o Smaku Wiśniowym (32%)
Intensywny aromat marcepanu i migdałów. W smaku to samo plus kilogram cukru. Syrop.
0,5 l 19,99 zł 0.5 8/8,5/6,5/1,5=26,5

Chrobry Skarby Korony o Smaku Śliwkowym (32%)
Zapach wyraźnie śliwkowy, ale do tego dużo marcepanu. Smak w ogóle nie naturalny i nie dobry, posmak pestki. Jak przesłodzony kompot śliwkowy z dodatkiem mirabelki. Nie polecam.
0,5 l 19,99 zł 0 2/6,5/5/1=14,5

Komentarze

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Subskrypcja newsletter

Najnowsze wpisy wprost do Twojej skrzynki e-mail