9 czerwca w Muzeum Polskiej Wódki odbył się webinar „Jakość, znakowanie i kontrola wódek na polskim rynku”, który zorganizowało Stowarzyszenie Polska Wódka. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął minister rolnictwa i rozwoju wsi, Grzegorz Puda oraz Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Partnerami wydarzenia zostały Związek Gorzelni Polskich i Muzeum Polskiej Wódki.

Podczas webinaru zaprezentowano kwestie związane z jakością, znakowaniem i kontrolą wódek obecnych na polskim rynku. Goście wydarzenia opowiedzieli, z jakimi problemami borykają się producenci i dystrybutorzy wódek, na czym polega kontrola jakości, jakie są wymagania dotyczące znakowania, a także jak odróżnić Polską Wódkę, chronione oznaczenie geograficzne od wódki produkowanej w Polsce.
– Wierzę głęboko, że wszystkim producentom, dystrybutorom i eksporterom polskim przyświeca jedna myśl, stuprocentowa dbałość o jakość i oznakowanie. Jakość, jakość, jakość, wszak chodzi o wizerunek Polski na arenie międzynarodowej – mówił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
Prelegenci przedstawili regulacje dotyczące rynku wódki oraz problemy z jakimi spotykają się producenci na polskim rynku. Jednym z ważniejszych zagadnień była kwestia zgodności deklarowanego na etykiecie składu oraz surowca z faktyczną zawartością.
– Producenci i dystrybutorzy wódek muszą zwracać szczególną uwagę na informacje zamieszczane na butelce. Nie mogą one w żadnym wypadku wprowadzać konsumenta w błąd. Jeżeli na butelce znajduje się deklaracja „wódka ziemniaczana”, to musi być ona rzeczywiście wyprodukowana z ziemniaka – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk, dyrektor Biura Kontroli Jakości GIJHARS.
Joanna Olszak, doradca ds. Prawa żywnościowego, IGI Food Consulting Sp. z o.o, przedstawiła zasady przekazywania konsumentom treści marketingowych, takich jak: „Bez glutenu, bez GMO, EKO”. Kiedy można je stosować i na co zwrócić uwagę, aby upewnić się, że taka komunikacja nie narusza przepisów prawa żywnościowego.
Ważnym elementem spotkania była kwestia chronionych oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, których na razie w Polsce mamy tylko dwa, w tym Polska Wódka, a zwłaszcza ich odpowiednie oznaczenie. Temat przedstawiła Magdalena Głodek, naczelnik Wydziału Systemów i Programów Jakości w Departamencie Systemów Jakości Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
– Chronione oznaczenia geograficzne nie są produktami anonimowymi, są to towary ekskluzywne, wysokiej jakości, których wartość podczas eksportu wzrasta. Muszą spełniać wiele wymogów zamieszczanych w specyfikacjach technicznych, których szukać należy w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego. To dotyczy także napojów spirytusowych, w tym Polskiej Wódki – podkreśla Magdalena Głodek.

W webinarium udział wzięli udział:
Dorota Balińska-Hajduk – dyrektor Biura Kontroli Jakości Handlowej, Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Joanna Olszak – doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGI Food Consulting Sp. z o.o.
Magdalena Głodek – naczelnik Wydziału Systemów i Programów Jakości w Departamencie Systemów Jakości Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Łukasz Karmowski – prezes Związku Gorzelni Polskich
Andrzej Romaniuk – Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Andrzej Szumowski – prezes Stowarzyszenia Polska Wódka
Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska – dyrektor generalna Stowarzyszenia Polska Wódka

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Subskrypcja newsletter

Najnowsze wpisy wprost do Twojej skrzynki e-mail