Malt Whisky Yearbook 2021

Kolejna edycja, prezentująca trendy w branży whisky single malt, a także wszystkie szkockie destylarnie whisky i najważniejsze na świecie. Książka pomalutku się rozrasta, bo destylarni whisky na świecie szybko przybywa. W związku z tym coraz więcej miejsc, gdzie powstaje whisky jest przez redaktora rocznika pomijanych, a czcionka z roku na rok jest coraz mniejsza i niedługo trzeba będzie używać do lektury szkła powiększającego.

Do tegorocznego wydania wprowadza, jak zawsze, kilka tekstów publicystycznych. Na początek bardzo ciekawy rys historyczno-technologiczny Charlesa MacLeana na temat roli drożdży w produkcji alkoholu oraz procesu słodowania jęczmienia przy produkcji whisky. Joel Harrison opisuje innowacyjność współczesnych gorzelników. Ian Wisniewski pisze o degustowaniu whisky, co robić, żeby lepiej ją rozumieć i jak to robią blend masterzy. Ciekawa jest analiza Neila Ridleya, poparta wypowiedziami osób z branży – głos w sporze, czy lepsze whisky były kiedyś, czy są dzisiaj? Odpowiedź brzmi: kiedyś i dzisiaj powstawały dobre i złe whisky. Nie należy się przywiązywać do stereotypowych opinii. Dość kontrowersyjny jest natomiast artykuł Gavina D. Smitha, który wybrał dziesięć whisky malt, które zmieniły świat. Każdy taki wybór zawsze wzbudza emocje. Jonny McCormick pisze o eksplozji amerykańskich destylarni whiskey i bourbona.
W części poświęconej prezentacjom firm z całego świata w tym roku Ingvar Ronde po raz pierwszy uwzględnił destylarnie whisky z Węgier i ze Słowacji… Polski ciągle nie ma, ale jest coraz bliżej.
Analiza 2020 roku na rynku whisky jest przedwczesna, a myślenie o perspektywach niemożliwe, wciąż bowiem nie mamy pojęcia jakie będą długofalowe skutki koronawirusa. I nie chodzi wyłącznie o spadki sprzedaży czy nawet upadłości – zwłaszcza w sektorze HoReCa oraz turystyce, ale też o możliwe zmiany nawyków konsumentów. Wstępnie mówi się, że globalny spadek sprzedaży alkoholu w 2020 roku wyniesie co najmniej kilkanaście procent.
Do 2020 roku sprzedaż whisky systematycznie rosła, notując każdego roku rekordowe wyniki. Nie zaszkodziły nawet wzajemne cła na eksport/import bourbona do Europy i europejskiej whisky do USA. Pandemia przerwała jednak ten długotrwały trend wzrostu. Największym rynkiem dla szkockiej whisky jest wciąż Francja, za nią Hiszpania i Niemcy. Na czwartym miejscu jest Łotwa, będąca swego rodzaju magazynem transferowym na drodze towarów do Rosji. Na piątym miejscu jest Holandia, a na szóste miejsce awansowała Polska! W konsumpcji szkockiej wyprzedzamy m.in. Włochy czy kraje skandynawskie, choć dotyczy to bardziej tanich blendów, bo nasza pozycja w zakupach single malt jest znacznie niższa.
O ile do 2020 roku systematycznie rosła wartość sprzedaży alkoholi premium, o tyle obecnie analitycy zwracają uwagę na zmniejszającą się zasobność portfeli konsumentów, co prawdopodobnie znajdzie odzwierciedlenie w powrocie do tańszych marek alkoholi. Spodziewane jest także wyhamowanie rozwoju kraftowych marek, nowe start-upy będą miały duże trudności z uzyskaniem finansowania, a kredyty będą drożały. Wiele małych destylarni przez część 2020 roku w ogóle wstrzymało działalność, ograniczona była turystyka alkoholowa. Z uwagi na to, że nie odbywały się w 2020 roku żadne duże festiwale czy targi alkoholowe, aktywność promocyjna przeniosła się niemal całkowicie do internetu. Dotyczy to również degustacji – coraz częściej w formie online.
Rocznik zawsze kończą statystyki, które warto znać choćby pobieżnie, żeby umieć odpowiedzieć np. na takie pytania: jaka jest najlepiej sprzedawana marka whisky na świecie?, czy która szkocka destylarnia jest największa? Sytuacja z roku na rok zmienia się nieznacznie, choć na pewno warte odnotowania jest to, że Macallan wyprzedził w produkcji whisky Glenfiddich i obecnie zajmuje drugie miejsce po Glenlivet. Na dziesięć największych marek whisky aż siedem jest z Indii (w tym cztery pierwsze miejsca), tylko jedna ze Szkocji i dwie z USA. Ballantine’s (trzynaste miejsce) cały czas spada, Chivas jest poza pierwszą dwudziestką! Czy pięć lat temu ktokolwiek dałby wiarę, że Jameson (miejsce jedenaste) wyprzedzi Ballantine’s? Świat się zmienia i nic nie jest dane raz na zawsze.
W Polsce książka jest do kupienia przez Tudor House.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.