Mazurska Manufaktura konsoliduje

Mazurska Manufaktura S.A., producent rzemieślniczych alkoholi mocnych oraz piwa regionalnego, kontynuuje konsolidację rynku alkoholowego. Spółka przejęła część udziałów hurtowni Westtrade, wyspecjalizowanej w dystrybucji piw regionalnych i kraftowych w rejonie Pomorza. Obecna kapitalizacja rynkowa spółki na poziomie 60 mln zł sprawia, że władze Mazurskiej Manufaktury zdecydowały o modyfikacji planów związanych z debiutem giełdowym.

Mazurska Manufaktura S.A. działa na rynku alkoholowym od 2019 roku. Z końcem 2022 roku kupiła 35% udziałów w Kujawiance Inter, która jest dystrybutorem spożywczym w województwie kujawsko-pomorskim. Następnie przejęła 10% hurtowni Sajon, która zajmuje się importem czeskich piw i ich dystrybucją na Dolnym Śląsku oraz Opolszczyźnie. W pierwszym kwartale 2023 roku do grupy dołączył AleBrowar (przejęcie 10%. udziałów), który wzbogacił portfolio przede wszystkimi piwami kraftowymi, a także własną siecią lokali.
W połowie października Mazurska Manufaktura zainwestowała w hurtownię Westtrade, przejmując jej 15% udziałów. To podmiot działający w obszarze dystrybucji piw i win kraftowych, głównie na Pomorzu, w tym przede wszystkim w Trójmieście. Jak przyszłą współpracę komentują przedstawiciele Westtrade?
– Ostatnie lata oznaczały dla naszej firmy intensywny rozwój i regularne wzrosty. Współpraca w grupie konsolidacyjnej daje nam jeszcze większe możliwości na polu negocjacyjnym i sprzedażowym. Cieszymy się na wspólną pracę, wymianę doświadczeń, szansę na dotarcie do nowych grup odbiorców. Jesteśmy także przekonani, że z naszej strony dołożymy też do tej struktury znaczną cegiełkę doświadczenia i wypracowanych relacji, zwłaszcza na rodzimym, pomorskim rynku – mówi Dariusz Drożyński, prezes zarządu Westtrade Alkohole.

Debiut giełdowy

Mazurska Manufaktura S.A. zapowiadała chęć debiutu na giełdzie już kilka lat temu, w momencie pierwszej emisji crowdinvestingowej w 2019 roku. Wówczas plany spółki zakładały wejście na rynek NewConnect. Z uwagi na rynkowe zawirowania, w tym pandemię i wojnę, firma była zmuszona do przekładania decyzji o debiucie, mimo realizacji działań przygotowawczych. Temat wrócił jednak ponownie na tapetę, ale w ambitniejszym wydaniu, m.in. dzięki projektowi konsolidacji.
Naszym głównym celem na pierwsze lata działalności był stworzenie urozmaiconego, mocnego portfolio oraz budowa szerokiej sieci dystrybucji. To właśnie na tym skupialiśmy się w ostatnim czasie. Nasza ostatnia emisja akcji pokazała, że poziom kapitalizacji naszej spółki to na ten moment 60 mln zł. Powołanie do życia grupy konsolidacyjnej sprawiło, że operujemy dzisiaj zupełnie innymi danymi. W tym roku, wraz z Sajonem, Kujawianką, AleBrowarem i Westtradem wypracujemy łącznie przychód na poziomie ok. 100 mln zł, z czego około 20% to wkład samej Mazurskiej Manufaktury. W tych okolicznościach nie chcemy się już rozmieniać na drobne. Podjęliśmy decyzje o wejściu od razu na główny parkiet – mówi Jakub Gromek z Mazurskiej Manufaktury S.A.
Spółka planuje wejście na główny parkiet w 2024 roku. Obecnie trwają już prace nad prospektem emisyjnym, który powinien być gotowy na przełomie maja i czerwca 2024 roku. Do tego czasu firma zakłada kolejne ruchy konsolidacyjne, które będą pracować na dalsze skalowanie biznesu.
Jakub Gromek zaznacza, że do osiągnięcia obecnych przychodów spółka nie wykorzystuje nawet połowy możliwości produkcyjnych, co daje Mazurskiej Manufakturze sporą przestrzeń do dalszych wzrostów. Wśród planów biznesowych spółki jest także wejście w sprzedaż detaliczną, tak zarządzać całym procesem: od produkcji, przez dystrybucję aż po sprzedaż bezpośrednią.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.