Mocne alkohole w Polsce 2024

Mamy księgę, która liczy aż 580 stron i pozwala zgłębić świat mocnych alkoholi w Polsce. Całość podzielona jest na działy i poddziały, oznaczone kolorem narożników, by łatwiej znaleźć to, co nas interesuje.

Kolor złoty to dane statystyczne odnośnie polskiego i światowego rynku, czyli co, jak i dlaczego. Co pijemy?, co kupujemy? Tu możemy poznać problemy jakie trawią branżę alkoholową, jakie są/były trendy w alkoholach, a nawet… co by było gdyby. Dowiemy się również jakie marki alkoholi są na rynku i w czyim portfolio. Kto kogo kupił, a kto dał się sprzedać/przejąć. Kto zarobił, a kto stracił. Zaciekawia informacja, że na czele w sprzedaży alkoholu na świecie jest koreańskie Jinro, potem gin z Filipin, a whisky to…. hinduska McDowell. Mnóstwo jest wykresów i tabel, porównań. Potem cała lista trunków z kategorii Najlepsze alkohole 2023/2024 roku wg. magazynu „Aqua Vitae” z krótkimi notkami sensorycznymi i przyznanymi medalami. Wszystko zgrabnie ułożone kategoriami. Dział debiutów zawsze ciekawi, a jest ich tu sporo bo aż 639. Ciekawostką jest też to, że pojawił się dział… bezprocentowy. To wszystko na pierwszych 148 stronach.
Kolor niebieski – ten dział bym nazwał leksykonem. Według alfabetu umieszczone są informacje o producentach alkoholi w naszym kraju. Możemy się dowiedzieć, kto jest właścicielem danej firmy, jakie marki posiada w portfolio, są dane adresowe. Każda strona poświęcona producentowi zawiera również mniej czy bardziej obszerny opis działalności.
Kolor czerwony to dział poświęcony dystrybutorom. Zasada jak w dziale poświęconym producentom. I tu też jest ciekawie.
Kolor pomarańczowy to ostatni dział o nazwie Who is Who, czyli kto jest kim w branży alkoholowej – fotki, opisy. Warto zapoznać się, kto za kim lub czym stoi.
Ktoś może zapytać – po co komu takie wydanie, skoro wszystko albo „prawie” wszystko można znaleźć w internecie. Otóż słowo klucz to „prawie”. Oczywiście można znaleźć, ale trzeba umieć szukać. Ta księga jest kompendium wiedzy, które może pomóc zrozumieć, jak to się wszystko kręci w świecie alkoholi. Na podstawie tabelek, wykresów, danych statystycznych można przedsięwziąć takie czy inne kroki we własnej działalności. Obszerna baza alkoholi, notek, może nie jednego blogera, czy nawet osobę po prostu interesującą się alkoholami zaciekawić.
Jak każda publikacja dotycząca szybko zmieniającego się rynku, tak i ta księga nie jest w stanie wprowadzić szybkich zmian, które wydarzyły się teraz lub „przed chwilą”. Tu już trzeba podeprzeć się informacją z internetu. Tak na przykład jest z produktami Douglas Laing, firmy która zmieniła swego dystrybutora w 2024 roku, a i kilka innych przykładów można by znaleźć.
Nie wspomniałem jeszcze o jednej ważnej dla mnie rzeczy – to jest fizyczna, pachnąca farbą drukarską, mająca swą autentyczną wagę wartość księgi. Tego nie zastąpi siedzenie przed ekranem.
Jeśli miałbym już się czegoś czepiać, to małej ilości zdjęć. Oczywiście, że są, ale nie jest ich dostatecznie dużo. W dobie internetu staliśmy się „obrazkowi”. Postrzegamy i coraz częściej zdarza nam się kupować oczami. Czytając np. o nagradzanej medalowej butelce chciałbym ją zobaczyć. Tego mi brakuje.

Zbigniew Szcześniak
Whisky Moja Pasja

Aqua Vitae, Warszawa 2024, s. 582, 90 zł, ISBN 978-83-960961-6-6
Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.