Spirits, Wydarzenia
rynek, whisky

Polacy piją coraz więcej whisky single malt

Polacy piją coraz więcej whisky single malt

Udostępnij:

W okresie od stycznia do października 2017 roku import szkockiej whisky do Polski spadł o 0,7% pod względem ilościowym (liczonym w butelkach o pojemności 0,7l). Biorąc pod uwagę wartość sprowadzanego alkoholu, odnotowano wzrost o 14,59%. Różnice wynikają z coraz większej popularności droższej whisky single malt.


Jak wynika z danych dostarczanych przez SWA (Scotch Whisky Association), po raz pierwszy od dłuższego czasu mieliśmy do czynienia z widocznym wzrostem importu do Polski lepszej jakościowo whisky – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Pod względem ilości sprowadzanej kategorii single malt, tempo było niemal dwucyfrowe (wzrost o 9,25%). Jeszcze lepszy wynik odnotowano, biorąc pod uwagę wartość alkoholu. Dynamika wzrostu w tym segmencie wyniosła 22,1%. Oznacza to, że Polacy nie tylko sięgają po lepszą whisky, ale również coraz częściej decydują się na kupno droższych odmian w ramach kategorii single malt. Uzyskane wyniki nie dziwią Jarosława Buss, właściciela firmy Tudor House, dystrybuującej alkohole oraz sieci sklepów Ballantines.
– Polacy od kilku lat edukują się w zakresie picia whisky. Wielu z nich sięga po nowe, często droższe odmiany tego trunku, poszukując coraz bardziej zróżnicowanego wachlarza aromatów i smaków. Cena przestaje być kluczowym czynnikiem wyboru. Zwracają uwagę na pochodzenie, sposób produkcji oraz beczkę, w jakiej leżakowała whisky. Nierzadko decydują się na jej wybór kosztem dobrej wódki lub wina – mówi Jarosław Buss.
Podobny trend widoczny jest w kategorii tańszych blended whisky. O ile wynik pod względem ilościowym był bardzo zbliżony do uzyskanego rok wcześniej (wzrost o 0,48%), o tyle w ujęciu wartościowym wzrost był już bardzo widoczny – rok do roku o 14,51%. Wniosek jest jeden – nawet w przypadku tańszych whisky blendowanych przestajemy kierować się wyłącznie ceną. – Polacy mają swoje preferencje, ulubione marki nawet w tej kategorii whisky. Nie wystarczy już tylko napis „whisky” na etykiecie. Klienci oczekują czegoś więcej – dodaje Jarosław Buss.
W raportowanym okresie do Polski trafiło dokładnie 1903964 tzw. cases (tj. kartonów o pojemności 8,4 l, na które składa się 12 butelek), czyli o 0,7% mniej niż rok wcześniej. Ich wartość liczona w funtach brytyjskich (GBP) była jednak wyższa o 14,59%.
Mimo coraz lepszych wyników w imporcie szkockiej whisky, nadal nieco odstajemy od światowej czołówki, zatem drzemie w polskim rynku jeszcze spory potencjał. W ujęciu globalnym (ilościowym) plasujemy się na 13. miejscu. Pozycje na podium zajmują: Francja, USA oraz Indie. Biorąc pod uwagę wyłącznie kraje Europy, Polska osiągnęła 5. miejsce. Poza wspomnianą Francją, wyprzedzają nas jeszcze: Hiszpania, Niemcy (z wynikami dwukrotnie lepszymi) oraz Łotwa. Pod względem wartościowym zajmujemy 16. pozycję na świecie oraz 6. w Europie, gdzie dodatkowo wyprzedza nas Holandia. Pozycja Niemiec, jako dużego gracza, przodującego w tzw. handlu równoległym mogłaby być niższa, gdyby nie uwzględniono tzw. reeksportu na inne rynki. Łotwa, dla odmiany, jako baza przeładunkowa na rynek rosyjski w rzeczywistości stanowi margines. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że przy uczciwym przyjrzeniu się realiom rynkowym, Polska ilościowo ma szansę zająć czwartą pozycję.
W opinii ekspertów, w najbliższym czasie będziemy mieć do czynienia z utrzymującym się wzrostem importu szkockiej whisky pomimo zakazu reklamy oraz sprzedaży alkoholu w internecie. – Po whisky zazwyczaj sięga świadomy, wyedukowany konsument. Ograniczenie sprzedaży w sieci oraz brak reklam nie będą przeszkodą w nabyciu tego trunku. Wiedza na ich temat głównie pozyskiwana jest na forach internetowych, w trakcie degustacji czy na festiwalach whisky. Rzadko decyzja o kupnie tego alkoholu zapada pod wpływem reklamy. Klient, wchodząc do sklepu dobrze wie, czego chce spróbować, a jeśli nie ma sprecyzowanych oczekiwań, może liczyć na specjalistyczną pomoc – kończy Jarosław Buss, organizator dorocznego Whisky Live Warsaw.

Powiązane artykuły

Alkohole dnia
chacha

Produkcji firmy Georgian Kalata, destylacja 2025. Aromat intensywny, słodko-kwaśny z nutą lakieru, kwaśne jabłka, fermentujący […]

Alkohole dnia
palinka

Przyjemny, delikatny, słodko-zielony aromat winogron, skórki melona, renklody, liczi, białego grejpfruta, pomelo. W smaku pudrowość, […]

Alkohole dnia
rye whiskey, whiskey amerykańska

Czteroletnia żytnia whiskey, zabutelkowana z mocą 56,5%. Aromat pierników – goździki, imbir, miód, cynamon, śliwki, […]

Wydarzenia

Wesołych, spokojnych i pełnych radości Świąt Bożego Narodzenia, wypełnionych chwilami wytchnienia, ciepłem rodzinnych spotkań oraz […]

Degustacje
degustacje

Już 9 stycznia spotykamy się w klubie Kultura Wysoka na Festiwalu Warsaw Spirits Competition. Ponad […]

Degustacje
degustacje, single malt, whisky szkocka

20 listopada Dom Whisky zorganizował degustację whisky zatytułowaną Ardbeg Anthology 15 YO… i inne Przedwieczne […]

Wydarzenia
rynek

Jak informuje Portalspozywczy.pl, w okresie styczeń-wrzesień 2025 wartość sprzedaży alkoholi spadła o ok. 5%, a […]

Alkohole dnia
single malt, whisky szkocka

Leżakowana w beczkach po sherry oloroso i pedro ximenez, butelkowana z mocą 52,8%. Słodki, przyjemny, […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.