Polskie marki wśród „milionerów”

„Drinks International” oraz „The Spirits Business” ogłosiły listę największych marek mocnych alkoholi na świecie za rok 2021. To tradycyjnie lista „milionerów”, tych marek, których roczna sprzedaż przekroczyła wartość miliona dziewięciolitrowych skrzynek. Branża alkoholowa wygrzebuje się po ciężkim roku związanym z pandemią, lockdownami, brakiem imprez masowych, zamykaniem barów i restauracji, lotnisk i sklepów duty free. Wprawdzie nie udało się jeszcze odzyskać poziomu sprzedaży z 2019 roku, ale był to rok niewielkiego wzrostu, o 2,2%.

W rankingu „Drinks International” na 154 prezentowane marek aż 118 wykazało wzrost (rok wcześniej tylko 50 marek na 145). W rankingu „The Spirits Business” jest 150 marek, w tym 123 ze wzrostami, ale ten drugi ranking jest nie do końca miarodajny, gdyż umieszczono w nim także napoje fermentacyjne typu hard seltzer, które z branżą spirytusową często w ogóle nie mają nic wspólnego, a konkurują na półkach przede wszystkim z cydrem i piwem. Konsumpcja mocnych alkoholi w globalnym wymiarze wzrosła ilościowo, a największe wzrosty dotyczą: tequili, rumu, likierów i whisky. Po wyjątkowym w 2020 roku ogromnym wzroście sprzedaży alkoholi lokalnych, znów odzyskują rynki marki globalne – bez wątpienia bary i travel retail w istotny sposób kreują popyt na najbardziej znane alkohole.
Pisząc o najważniejszych trendach rynku alkoholowego, publicyści „Drink’s International” zwracają uwagę na kilka aspektów. Bodaj najbardziej kosztowny, to dążenie do jak najbardziej ekologicznego produktu. Ekologiczne surowce bez GMO, biodegradowalne opakowania, eliminowanie szkła i plastiku, zielona energia przy produkcji alkoholu, wykorzystywanie wszystkich organicznych odpadów – to są inwestycje, które pochłaniają miliardy euro zarówno od strony infrastruktury, jak i marketingu. Kolejny trend to premiumizacja właściwie w każdym segmencie, rozwój kraftu. Wciąż rośnie segment RTD, hard seltzers, ale też napojów o bardzo niskiej lub zerowej zawartości alkoholu, które będą się sprawdzać w miksologii. Na rynku whisky wyraźnie widać rosnące zainteresowanie nietypowymi beczkami, od wszelkiego rodzaju piw, bo tequilę czy mezcal, a nawet chińskie baijou.
Ranking pokazuje, że wciąż umacniają się globalni gracze: Diageo (już 36 marek w rankingu, podczas gdy rok wcześniej 32 marki), Pernod Ricard (23 marki – o trzy więcej), Beam Suntory (9 marek), Bacardi i Grupp Campari (po 7 marek), Roust, czyli do końca 2021 roku w Polsce także CEDC, ma w zestawieniu aż 6 marek, Brown-Forman, Heaven Hill czy Stock po 5 marek.
Największą światową marką niezmiennie jest koreańskie Jinro – lekkie soju, z minimalnym spadkiem, ale z roczną sprzedażą na poziomie 94,5 mln dziewięciolitrowych skrzynek. Na drugim miejscu jak przed rokiem jest gin z Filipin Ginebra San Miguel, marka zwiększyła sprzedaż o 18% do 36,7 mln skrzynek, na trzecim też jak przed rokiem jest hinduska whisky McDowell’s No. 1, ze sprzedażą 30,1 mln skrzynek i wzrostem o 17%. Czwarte miejsce, ze wzrostem o 15% do 26,5 mln skrzynek zajęła pierwsza globalna marka – wódka Smirnoff, wyprzedzając Imperial Blue z Indii i Tanduay z Filipin. W pierwszej dziesiątce rankingu „Drinks International” jest tylko jeszcze jedna ogólnoświatowa marka – na dziesiątym miejscu Bacardi ze sprzedażą 19,2 mln skrzynek i wzrostem o 9%. Bacardi jest na podobnym poziomie, co Johnnie Walker ze sprzedażą 19,2 mln skrzynek i wzrostem aż o 36%. Przed Bacardi i Walkerem są: whisky: Officer’s Choice i Royal Stag z Indii oraz filipińska brandy Emperador. Miejsca w drugiej dziesiątce mają m.in. wspomniany Johnnie Walker oraz: Jack Daniel’s, Captain Morgan, Absolut, Jim Beam, Żubrówka i Jameson. Żubrówka kolejny raz pierwszy zameldowała się w drugiej dziesiątce światowego rankingu, na pozycji osiemnastej ze sprzedażą 10,8 mln skrzynek i wzrostem o 8%. Żubrówka wyprzedza m.in. takie marki jak: Jameson, Ballantine’s czy Aperol.
Nieco inne dane i inną kolejność prezentuje magazyn „The Spirits Business”. U nich pierwsza dziesiątka to marki: 1. Jinro, 2. White Claw Hard Seltzer, 3. McDowell’s No.1 Whisky, 4. Smirnoff, 5. Imperial Blue, 6. Tanduay, 7. Officer’s Choice Whisky, 8. ‐196°C Strong Zero, 9. Royal Stag, 10. Bacardi. Nie odnotowali tak ważnych marek jak Ginebra San Miguel czy Emperador, za to umieścili w rankingu napoje fermentowane – White Claw (65 mln skrzynek) i ‐196°C Strong Zero (24,8 mln). „The Spirits Business” umieszcza w rankingu także napoje ready-to-drink, jak: New Mix, Jack Daniel’s & Cola, Jack Daniel’s Country Cocktail czy Campari Soda, co jeszcze można zrozumieć, bo powstają z udziałem destylatów, ale White Claw z destylacją nie ma w ogóle nic wspólnego.
W prezentowanym poniżej rankingu, który przedrukowujemy za „Drinks International” zabrakło kilku ważnych marek, które nie przysłały na czas wyników sprzedaży, przede wszystkim są to Hennessy i Fernet Branca, a także kilku dużych graczy z: Rosji, Indii czy Chile.
Najszybciej rosnące globalne marki w 2021 roku to: tequila Casamigos (Diageo, wzrost o 101%), gin Gilbey’s (Diageo, wzrost o 67%), whisky blended Buchanan’s (Diageo, wzrost o 52%), tequila Don Julio (Diageo, wzrost o 51%), koniak Martell (Pernod Ricard, wzrost o 37%). Największe spadki zaliczyły tequila Sauza (Beam Suntory, spadek o 32%) i nasza Żytniówka CEDC, spadek o 29%).
Poza wspomnianą Żubrówką (w rankingu „The Spirits Bussiness” na pozycji 21.) w obu zestawieniach jest jeszcze kilka polskich marek. W rankingu „Drinks International” miejsce 41. (45. w rankingu „The Spirits Bussiness”) zajęła Soplica (CEDC) ze sprzedażą 4,3 mln skrzynek i poziomem roku poprzedniego (wyprzedza m.in. marki: Havana Club, Grant’s, Chivas Regal czy Campari). Na miejscu 68. (taka sama pozycja w rankingu „The Spirits Bussiness”) jest Żołądkowa Gorzka De Luxe (Stock) ze sprzedażą 3,1 mln skrzynek i wzrostem o 10% (wyprzedza m.in. marki: Ewan Williams, Dewar’s czy Finlandia). Pozycję 102. (103.) zajęła Żołądkowa Gorzka (Stock), której sprzedano 1,9 mln skrzynek (wzrost o 3%). Na pozycji 102. (104.), jest marka Lubelska (Stock) – sprzedaż 1,8 mln skrzynek (spadek o 3%). Na miejscu 106. (106.) znalazła się Wyborowa (Pernod Ricard) ze sprzedażą 1,8 mln skrzynek (wzrost o 20%). Na miejscu 108. (109.) jest wódka Stock Prestige (Stock) ze sprzedażą 1,7 mln skrzynek (wzrost o 14)%. Na miejsce 119. (118.) spadła Żytniówka (CEDC) ze sprzedażą 1,5 mln skrzynek (spadek o 29%). Wódka Sobieski jest tylko w rankingu „Drink’s International” na miejscu 146. i sprzedażą 1,0 mln skrzynek (spadek o 8%). Oba rankingi pominęły inną ważną polską markę – wódkę Krupnik (ok. 2,5 mln skrzynek).

Polskie marki w rankingach

Pozycja „Drinks International”

Pozycja „The Spirits Bussiness”

Marka

Producent

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

%+/-

18

21

Żubrówka

CEDC

6,2

7,1

7,9

8,6

9,7

20,0

10,8

8%

41

45

Soplica

CEDC

2,5

3,1

3,5

3,9

4,2

4,3

4,3

0%

68

68

Żołądkowa Gorzka De Luxe

Stock

3,5

3,5

2,6

2,5

2,7

2,8

3,1

10%

101

102

Żołądkowa Gorzka

Stock

1,4

1,5

1,4

1,3

1,5

1,8

1,9

3%

102

104

Lubelska

Stock

1,3

1,3

1,5

1,5

1,9

1,9

1,8

-3%

106

106

Wyborowa

Pernod Ricard

1,6

1,7

1,6

1,7

1,8

1,5

1,8

20%

108

109

Stock Prestige

Stock

0,9

0,9 1,4 1,4 1,7 1,5 1,7 14%

119

118

Żytniówka

CEDC

1,6

1,8

1,9

2,1

2,1

2,1

1,5

-29%

153

Sobieski

United Baverages

2,0

1,9 1,8 1,4 1,2 1,1 1,0 -8%

O ile covidowy rok 2020 był dla branży bardzo dotkliwy, to rok 2021 nie przyniósł całkowitego odreagowania branży alkoholowej, a przed nią nowe wyzwania, kto wie, czy nie jeszcze gorsze niż lockdown. Inwazja Rosji na Ukrainę zachwieje światową gospodarką – inflacja, wzrost kosztów produkcji i transportu, ale też utrudniony dostęp do surowców, a także opakowań, trudności w logistyce, wreszcie zamknięty rynek rosyjski dla producentów alkoholu w większości krajów świata, a także zamknięte granice dla rosyjskiej wódki, w połączeniu z rosnącym fiskalizmem w stosunku do branży spirytusowej, wszystko to bardzo źle rokuje i należy się spodziewać, że 2022 rok znów zakończy się dla wielu firm spadkami.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.