W listopadzie bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było zdiagnozowanie, co Polacy najchętniej kupują z przeznaczeniem na prezent. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się alkohole. Kupujemy je zarówno wybierając się na spotkanie towarzyskie, jak i wówczas, kiedy wizyta ma charakter biznesowy. Drugie co do popularności w obu przypadkach są kwiaty, bliskim i znajomym wręcza je 18,1% badanych, partnerom biznesowym już tylko 11,1%. Tym, co jednak zwraca uwagę jest fakt, że w przypadku spotkań biznesowych co czwarty badany (25,7%) deklaruje, że nie wręcza przy tej okazji żadnych prezentów.
Badanie zrealizowane przez SW Research pokazuje, że wybór alkoholu przeznaczonego na prezent, uzależniony jest od okazji. W przypadku spotkań towarzyskich jako najpopularniejszy trunek badani wskazali wódkę czystą (29,8%), a następnie wino (26%). Whisky, która przy tego typu okazjach to alkohol „trzeciego” wyboru (19,7%), w przypadku spotkań biznesowych jest bezsprzecznym liderem rankingu. Wybiera ją 57,3% badanych. Rzadziej w takich okolicznościach decydujemy się na koniak (14,3%), wino (9,9%) i wódkę (9,1%).
Zdaniem badanych, podstawowym kryterium wyboru przy zakupie alkoholu na prezent jest wybór marek, które są znane i cenione przez nabywców. Kryterium tym kieruje się 40% osób. Drugą istotną przesłanką w tym przypadku jest jakość (26,6%). Produkty w opakowaniach okazjonalnych, często wzbogacone o dodatki, które licznie pojawiają się w okresach przedświątecznych, wybiera 13,7% badanych. Badania pokazują, że wybierając alkohol na prezent, kierujemy się przede wszystkim naszą wiedzą na jego temat. Cena nie gra najistotniejszej roli.
Jak wynika z badania, fakt, że cenimy dany alkohol ma istotne znaczenie nie tylko wówczas, kiedy kupujemy go na własny użytek, ale również wtedy, kiedy poszukujemy prezentu. A które marki alkoholi respondenci cenią najwyżej? W przypadku wódek, pierwsze miejsce przypadło Finlandia Vodka, wskazało ją 33,7% ankietowanych. Drugą wódką cieszącą się popularnością wśród konsumentów jest Wyborowa (8%). Najniższe miejsce na podium zajęła wódka Pan Tadeusz (7,3%). Finlandia Vodka okazała się być również najchętniej wybieraną na prezent, który wręczamy przy okazji spotkania towarzyskiego (12,8%), Żubrówka (9,1%). Za nią znalazła się whiskey Jack Daniel’s (8%), która jak wynika ze zrealizowanego badania jest równocześnie najbardziej cenioną marką w swojej kategorii (wskazało ją 25,5%) i najczęściej wybieraną na prezenty biznesowe (20,6%). Dwa kolejne miejsca w obu przypadkach (ocena jakości oraz przeznaczenie na prezent biznesowy) zajęły Johnnie Walker i Ballantine’s.
Badanie, którego celem było określenie trendów związanych z zakupem alkoholi, zrealizowane zostało w dniach 20.11-21.11.2018 przez agencję SW Research, metodą wywiadów on-line (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1054 ankiety wśród osób, które ukończyły 18 lat. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW Research.