Promocja picia piwa

Witold Włodarczyk, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy wystosował list otwarty w związku z planami wprowadzenia podatku od sprzedaży mocnych alkoholi w małych pojemnościach.

W imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy chciałbym wyrazić zaniepokojenie branży planami wprowadzenia dodatkowej opłaty dla sprzedawców napojów alkoholowych o objętości nie przekraczającej 300 ml. Byłoby to kolejne już wzmocnienie uprzywilejowanej pozycji jednej grupy napojów alkoholowych – piwa, ponieważ to przede wszystkim napoje spirytusowe są sprzedawane w małych opakowaniach.
Plan wprowadzenia opłaty za sprzedaż małych formatów napojów alkoholowych może sprawić, że branża spirytusowa, która wnosi do budżetu państwa kilkanaście miliardów złotych rocznie i zapewnia 100 tys. miejsc pracy, nie udźwignie dodatkowych obciążeń finansowych, szczególnie wobec niespodziewanej decyzji podniesienia akcyzy o 10% od 2020 roku.
„Obecnie jedna trzecia wyrobów spirytusowych produkowana jest w małych pojemnościach – jednak konsumpcja wyrobów spirytusowych nie wzrasta. Mamy do czynienia ze zjawiskiem nazywanym w handlu kanibalizacją – tak zwane małpki zastępują większe objętości, np. 0,5 lub 0,7 l. Warto zwrócić uwagę, że gram czystego alkoholu w małych opakowaniach wyrobów spirytusowych jest najdroższy na rynku, szczególnie w porównaniu do piwa, które przecież zawiera taki sam etanol. Nie upatrywałbym zatem popularności małych formatów w ich cenie, a raczej w tym, że branża spirytusowa oferuje szeroką gamę smaków, których klienci mogą spróbować w mniejszej objętości” – podkreślił Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Już teraz napoje spirytusowe są najbardziej opodatkowanym produktem alkoholowym w Polsce. Około 75% ceny wódki stanowią podatki, a akcyza na mocny alkohol jest prawie trzy razy wyższa niż na taką samą zawartość alkoholu w piwie. Dalsze preferowanie piwa jest nieuzasadnione, a jak uważają niektórzy eksperci nawet niekonstytucyjne. W Polsce konsumpcja napojów spirytusowych utrzymuje się na stabilnym poziomie od ponad dekady, wzrasta jedynie konsumpcja piwa, którego w zeszłym roku statystyczny Polak spożył już ponad 100 litrów (statystyki PARPA). Jeśli chodzi o strukturę spożycia, to w Polsce 34,6% czystego alkoholu spożywamy w postaci mocnych alkoholi, natomiast aż 57,9% w piwie.
Według analizy Fundacji Republikańskiej (Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych) 1% alkoholu w piwie mocnym 10% kosztuje zaledwie 40 gr, w piwie 5% – 9 gr, natomiast w wódce 1% alkoholu kosztuje 1,2 zł, a w whisky 2,16 zł.
„Z tego powodu wątpliwość budzi stosowanie kolejnych restrykcji tylko i wyłącznie wobec napojów spirytusowych, a nie piwa, które jest odpowiedzialne za prawie dwa razy wyższe spożycie alkoholu, a co za tym idzie i wyższe szkody związane z nieodpowiedzialną konsumpcją. Jest także bardziej dostępne dla młodzieży – według wyników badania ESPAD 2015, picie piwa zdarzyło się ponad połowie gimnazjalistów co najmniej raz w ciągu ostatnich trzydziestu dni, natomiast wódkę pił, w tym samym okresie co trzeci badany gimnazjalista”, zwraca uwagę Witold Włodarczyk.
Od ponad 10 lat Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy angażuje się w kampanie społeczne zmierzające do budowania odpowiedzialnej kultury spożywania napojów alkoholowych, Na wspomnienie zasługuje akcja „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie”, której celem jest uświadomienie odbiorcom, że alkohol etylowy, niezależnie od tego w jakim napoju się znajduje, zawsze działa na organizm tak samo i zawsze jest przeznaczony tylko dla osób pełnoletnich. Nie ma wyjątków od ograniczeń i zakazów w jego spożywaniu, czy specjalnej taryfy ulgowej dla którejkolwiek kategorii alkoholu. Każdy napój zawierający alkohol trzeba traktować odpowiedzialnie.
Z uwagi na powyższe Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy apeluje o dokładną analizę struktury spożywania alkoholu przez Polaków i na jej podstawie opracowanie programu walki ze szkodliwym i ryzykownym spożyciem. Wierzymy, że propozycja dodatkowego opodatkowania małych pojemności mocnych alkoholi wynika z niedostatecznego zbadania tej kwestii i nagonki medialnej. Dodatkowa dyskryminacja mocnych alkoholi nie rozwiąże problemów społecznych związanych z nieodpowiedzialnym spożyciem alkoholu.

Witold Włodarczyk
Prezes Zarządu
Związek Pracodawców
Polski Przemysł Spirytusowy

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.