Raport dotyczy szkockiej whisky w jej macierzy, na świecie i w Polsce, a także whisky w innych krajach. Powstał na podstawie danych: Euromonitor, Gfk Polonia, International Wine & Spirit Research, KPMG, The Rare Whisky 101, The Scotch Whisky Association i The Millionaires’ Club 2015. Przygotowała go poznańska firma Stilnovisti, która zajmuje się inwestycjami na aktywach alternatywnych, takich jak whisky. Elegancki edytorsko, przejrzysty. Po krótkim wprowadzeniu w to, czym jest whisky, mamy dane statystyczne i analizy dotyczące perspektyw rozwoju. Eksport szkockiej wart jest ok. 4 mld funtów rocznie, przemysł whisky daje 40 tys. miejsc pracy, a liczba odwiedzających szkockie destylarnie przekracza 1,5 mln turystów rocznie. W pierwszym półroczu 2015 roku import szkockiej do Polski wzrósł o ponad 45% w porównaniu do analogicznego okresu w 2014 roku – jego wartość wyniosła 20,5 mln funtów, tj. prawie 9 mln butelek.
O rozwoju rynku whisky i inwestowaniu w ten trunek mówią w raporcie branżowi eksperci: Colin Hampden-White, Łukasz Piwowarczyk, Jarosław Buss, Jarosław Urban, Mirosław Pawlina, Andrzej Kubiś, Karol Nadworski i Grzegorz Michalski. Przedstawiając polski rynek, autorzy raportu opisują m.in. takie inicjatywy jak: festiwale whisky, bary whisky czy magazyn „Whisky”. Poza szkocką przedstawiono w skrócie rynek globalny i whisky z: Indii, USA, Japonii, Afryki i Irlandii.
Prognozy dla whisky są bardzo dobre. Globalna konsumpcja ma wzrosnąć do 2020 roku o prawie 122 mln dziewięciolitrowych skrzynek w porównaniu z rokiem 2014, a całkowita roczna konsumpcja wyniesie blisko 500 mln skrzynek. Nic dziwnego, że jak grzyby po deszczu powstają nowe destylarnie, nowe marki, a i nowe unikatowe edycje, kierowane na rosnący rynek kolekcjonerski. Whisky to dziś bardzo dobry biznes.
Krótkie kompendium, będące połączeniem informatora i rocznika statystycznego – piszę „rocznika”, gdyż mam nadzieję, że publikacja będzie się teraz ukazywać co roku.