Spirits, Wydarzenia
rynek, wódka

Spada eksport polskiej wódki

Spada eksport polskiej wódki

Udostępnij:

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku producenci wysłali za granicę 9% mniej wódki niż w ubiegłym roku. Spadła też wartość eksportu o 1%. Zawirowania spowodowane podwyżką akcyzy w 2014 roku sprawiły, że firmy skupiły się na rynku krajowym, odkładając inwestycje w promocję za granicą – alarmuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.


Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Główne rynki eksportowe to Stany Zjednoczone i Francja. Ważne kierunki eksportu to również Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Kanada. Polskie marki docierają też bardziej odległych miejsc jak Singapur, Hongkong czy Chile, ale ich obecność w krajach wschodzących jest wciąż dużo niższa niż potencjał tych rynków.
– Branża wciąż dochodzi do siebie po zeszłorocznej podwyżce akcyzy o 15% wyłącznie na mocne alkohole. Wydatki inwestycyjne spadły o 40%, do tego rentowność przemysłu spirytusowego jest najniższa w sektorze alkoholowym. To utrudnia rozwój eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole. Eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry zmniejszył się o połowę.
Węgry były do ubiegłego roku trzecim pod względem wielkości rynkiem eksportowym polskiej wódki. W styczniu 2015 roku rząd węgierski wprowadził podatek zdrowotny od alkoholi, z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56%. Co ważne, na nowym podatku stracił budżet państwa węgierskiego. Wpływy z akcyzy i podatku zdrowotnego od alkoholi za pierwszych sześć miesięcy 2015 roku były łącznie o 1,5 mld forintów niższe niż wpływy z akcyzy w 2014 roku.
– Widzimy potencjał eksportowy na wielu rynkach pozaeuropejskich. Dziś wysyłamy za granicę 20% krajowej produkcji napojów spirytusowych. To o wiele mniej niż moglibyśmy. A eksport polskich wódek to promocja polskich marek, tradycji i kultury – dodaje Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej ZP PPS i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. – Potrzebne są długofalowe działania na które obecnie wielu producentów po prostu nie stać. Szczególną barierę odczuwają małe firmy, które przy niestabilnej sytuacji na rynku wewnętrznym boją się podejmować ryzyko finansowe związane z rozbudową eksportu.
W 2014 roku branża spirytusowa przekazała do budżetu państwa ponad 11 mld zł wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT. Sektor wpływa na utrzymanie 100 tys. miejsc pracy w kraju.

Powiązane artykuły

Alkohole dnia
single malt, whisky szkocka

Zabutelkowana we wrześniu 2025, już 28. edycja Springbank 12YO CS. Leżakowana wyłącznie w beczkach po […]

Degustacje, Degustujemy
degustacje

Podczas Festiwalu Warsaw Spirits Competition będzie można wziąć udział w limitowanej degustacji jednej z Beczek […]

Lektury
recenzje, wino

Najnowsza książka Tomasza Prange-Barczyńskiego mówi o tym jak łączyć potrawy z winem i wina z […]

Wydarzenia
rynek

CEDC wprowadza nową linię Soplica Let’s Party – cztery owocowe warianty smakowe: Soplica Let’s Party Ananas & […]

Alkohole dnia
grappa

Zrobiona z mieszanki różnych wytłoczyn po produkcji win, leżakowana w beczkach z francuskiego dębu. Butelkowana […]

Degustacje
degustacje, koniak, likier

8 grudnia odbyło się spotkanie w cyklu Mocny Poniedziałek i degustację koniaków Meukow. Historia marki […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Pernod Ricard zaprezentowało trzecią edycję Ballantine’s 40YO The Moment. Pierwsza The Remembering ukazała się w […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Od stycznia 2026 roku nowym master blenderem szkockich whisky w Pernod Ricard zostanie Kevin Balmforth, […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.