Spirits, Wydarzenia
rynek, wódka

Stolichnaya zmienia nazwę

Stolichnaya zmienia nazwę

Udostępnij:

SPI Group ogłosiło zmianę nazwy historycznej marki Stolichnaya na Stoli. Ruch spowodowany jest oczywiście bojkotem rosyjskich marek, choć eksportowana na wiele rynków Stolichnaya powstaje obecnie w Rydze, podobnie jak Moskovskaya. Wódka będzie teraz sprzedawana jako Stoli, już wcześniej w ten sposób sygnowano smakowe wersje Stolichnaya.

Historia wódki Stolichnaya sięga czasów carskich, 1901 roku, była marką należącą od początku do państwowego monopolu spirytusowego, wymyślono ją jako wódkę marki premium. Po Rewolucji Październikowej Lenin wprowadził w Rosji prohibicję i Stolichnaya wróciła do sprzedaży dopiero w 1944 roku (w innych źródłach w 1946) wg nowej receptury opracowanej w 1938 roku przez Viktora Grigorievicza Svirida. Produkowana w Moskwie otrzymała nazwę „stołecznej”. W latach ZSRR produkowana w wielu gorzelniach, a poszczególne partie bardzo różniły się smakiem, gdyż stosowano różny spirytus, różne zboża do destylacji i różną wodę. Po raz pierwszy marka została zaprezentowana poza Rosją w 1953 roku, na wystawie w Bernie, gdzie dostała złoty medal. Od 1972 roku jej dystrybucją na Zachodzie zajmowała się PepsiCo (w zamian za zgodę na sprzedaż Pepsi Coli w ZSRR). Po rozpadzie ZSRR prawa do marki przejął Sojuzplodimport (obecnie SPI Group) – konsorcjum największych postradzieckich gorzelni, a wódka produkowana była zarówno w Moskwie, jak i w Kaliningradzie, na Syberii czy na Ukrainie. W 1997 roku prawa do marki otrzymała SPI Group, w 2002 roku po sporze sądowym przejął je rosyjski rząd, a konkretnie Ministerstwo Rolnictwa, po kolejnym procesie w 2006 roku SPI Group otrzymała prawa do produkcji i eksportu wódki Stolichnaya, choć pod tą samą marką wódka wciąż jest na wewnętrzny rynek wytwarzana w Rosji. O ile wersja krajowa ma napis „Russian Vodka” na etykiecie, to wersja SPI Group ma napis „Premium Vodka”.
Za SPI Group stoi urodzony w Rosji miliarder Jurij Szefler. Kiedyś blisko Jelcyna, skonfiktowany z Putinem, który nie uznał jego praw do marki Stolichnaya. W 2000 roku Szefer uciekł z Rosji, obecnie ma aktywa w wielu częściach świata. Poza zakładami produkcji wódek, likierów, win i win musujących na Łotwie, ma też sieć sklepów w Krajach Bałtyckich, jest właścicielem irlandzkiej whiskey Walsh (marki The Irishman i Writer’s Tears), ma aktywa w Meksyku (mezcal Se Busca, tequile KAH i Cenote) czy w USA (rum Bayou, bourbon Kentucky Owl). Należy do niego legendarny likier Rigas Balzams.
Polskim importerem marek SPI Group jest Cerville Investments. Choć wódka Stolichnaya od kilkunastu lat raczej jest symbolem oporo wobec Putina, niż poparcia dla satrapy, to zmiana nazwy na Stoli w obecnej sytuacji na pewno jest najlepszym posunięciem właściciela.

Powiązane artykuły

Alkohole dnia
grappa

Zrobiona z mieszanki różnych wytłoczyn po produkcji win, leżakowana w beczkach z francuskiego dębu. Butelkowana […]

Degustacje
degustacje, koniak, likier

8 grudnia odbyło się spotkanie w cyklu Mocny Poniedziałek i degustację koniaków Meukow. Historia marki […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Pernod Ricard zaprezentowało trzecią edycję Ballantine’s 40YO The Moment. Pierwsza The Remembering ukazała się w […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Od stycznia 2026 roku nowym master blenderem szkockich whisky w Pernod Ricard zostanie Kevin Balmforth, […]

Alkohole dnia
absynt

Nowa receptura absyntu o mocy 68%, produkowanego przez Mundivie w serii Krakow’s Home of Craft […]

Wydarzenia
likier
Podczas Warsaw Spirits Competition zadebiutują dwie limitowane edycje Klaudiusza Szurgota, w tym Cytrynówka Częstochowska z Marakują, dostępna wyłącznie 9 stycznia w limitowanych ilościach.
Degustacje
degustacje, rum
19 grudnia Dom Whisky organizuje online spotkanie edukacyjne poświęcone marce Don Papa, prowadzone przez brand ambasadora Marcina Szymę.
Wydarzenia
gin, muzeum

Legendarny producent ginu Beefeater ogłosił, że z końcem 2025 roku jego destylarnia w Londynie zaprzestanie […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.