Stolichnaya zmienia nazwę

SPI Group ogłosiło zmianę nazwy historycznej marki Stolichnaya na Stoli. Ruch spowodowany jest oczywiście bojkotem rosyjskich marek, choć eksportowana na wiele rynków Stolichnaya powstaje obecnie w Rydze, podobnie jak Moskovskaya. Wódka będzie teraz sprzedawana jako Stoli, już wcześniej w ten sposób sygnowano smakowe wersje Stolichnaya.

Historia wódki Stolichnaya sięga czasów carskich, 1901 roku, była marką należącą od początku do państwowego monopolu spirytusowego, wymyślono ją jako wódkę marki premium. Po Rewolucji Październikowej Lenin wprowadził w Rosji prohibicję i Stolichnaya wróciła do sprzedaży dopiero w 1944 roku (w innych źródłach w 1946) wg nowej receptury opracowanej w 1938 roku przez Viktora Grigorievicza Svirida. Produkowana w Moskwie otrzymała nazwę „stołecznej”. W latach ZSRR produkowana w wielu gorzelniach, a poszczególne partie bardzo różniły się smakiem, gdyż stosowano różny spirytus, różne zboża do destylacji i różną wodę. Po raz pierwszy marka została zaprezentowana poza Rosją w 1953 roku, na wystawie w Bernie, gdzie dostała złoty medal. Od 1972 roku jej dystrybucją na Zachodzie zajmowała się PepsiCo (w zamian za zgodę na sprzedaż Pepsi Coli w ZSRR). Po rozpadzie ZSRR prawa do marki przejął Sojuzplodimport (obecnie SPI Group) – konsorcjum największych postradzieckich gorzelni, a wódka produkowana była zarówno w Moskwie, jak i w Kaliningradzie, na Syberii czy na Ukrainie. W 1997 roku prawa do marki otrzymała SPI Group, w 2002 roku po sporze sądowym przejął je rosyjski rząd, a konkretnie Ministerstwo Rolnictwa, po kolejnym procesie w 2006 roku SPI Group otrzymała prawa do produkcji i eksportu wódki Stolichnaya, choć pod tą samą marką wódka wciąż jest na wewnętrzny rynek wytwarzana w Rosji. O ile wersja krajowa ma napis „Russian Vodka” na etykiecie, to wersja SPI Group ma napis „Premium Vodka”.
Za SPI Group stoi urodzony w Rosji miliarder Jurij Szefler. Kiedyś blisko Jelcyna, skonfiktowany z Putinem, który nie uznał jego praw do marki Stolichnaya. W 2000 roku Szefer uciekł z Rosji, obecnie ma aktywa w wielu częściach świata. Poza zakładami produkcji wódek, likierów, win i win musujących na Łotwie, ma też sieć sklepów w Krajach Bałtyckich, jest właścicielem irlandzkiej whiskey Walsh (marki The Irishman i Writer’s Tears), ma aktywa w Meksyku (mezcal Se Busca, tequile KAH i Cenote) czy w USA (rum Bayou, bourbon Kentucky Owl). Należy do niego legendarny likier Rigas Balzams.
Polskim importerem marek SPI Group jest Cerville Investments. Choć wódka Stolichnaya od kilkunastu lat raczej jest symbolem oporo wobec Putina, niż poparcia dla satrapy, to zmiana nazwy na Stoli w obecnej sytuacji na pewno jest najlepszym posunięciem właściciela.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!
Zniżka EARLY BIRD -10% do 31 marca.

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.