Miesięcznik „Rynki Alkoholowe”, najdłużej obecne na polskim rynku wydawniczym pismo branżowe poświęcone alkoholom, z okazji swoich dwudziestych urodzin ogłosił wyniki konkursu na najlepsze trunki dwudziestolecia. Wyboru dokonywali czytelnicy, a alkohole zostały podzielone na 5 kategorii. Oto zwycięzcy:
w kategorii „wódki czyste” – Krupnik Vodka (Sobieski Sp. z o.o.),
w kategorii „wyroby spirytusowe krajowe” – Żubrówka Bison Grass (CEDC),
w kategorii „wyroby spirytusowe importowane” – Jack Daniel’s Tennessee Whiskey (Brown-Forman Polska)
w kategorii „wina i wyroby winiarskie” – Nalewka Babuni (Henkell & Co. Vinpol Polska),
w kategorii „piwa” – Carlsberg (Carlsberg Polska Sp. z o.o.).
Medale dla wyróżnionych trunków wręczone zostały 22 maja w toruńskim hotelu Mercure Helios. Tego wieczoru trofea zostały wręczone także przedstawicielom firm, do których należały wybrane przez Czytelników „Rynków Alkoholowych” najlepsze okładki 2014 roku. W głosowaniu mailowym bezkonkurencyjne okazały się trzy wakacyjne okładki: lipcowa z wódką Starosta (Pawlina Sp. z o.o.), sierpniowa z cydrem Desire (Bartex-Bartol) i wrześniowa z wódką Krupnik Śliwkowy (Sobieski Sp. z o.o.).
22 maja w toruńskim hotelu Mercure Helios odbyła się także dziewiąta już Degustacja Wódek była też okazją do spotkań i wspomnień minionych dwóch dekad na rynku alkoholi. Po raz drugi udział wzięły zarówno wódki czyste, jak i smakowe wraz z likierami. Swoje produkty zgłosiło siedem firm: AWW Fabryka Wódek i Nalewek, Pawlina Sp. z o.o., PPS Polmos w Warszawie SA, MV Poland, Henkell & Co. Vinpol Polska, Komers International i Toruńskie Wódki Gatunkowe. Jurorzy ocenie poddali łącznie 21 wódek, w tym 12 czystych (w kategoriach cenowych: do 25 złotych, 25-50 złotych i powyżej 50 złotych) i 9 smakowych (w kategoriach cenowych: do 25 złotych, 25-40 złotych i powyżej 40 złotych). Degustacja miała formę „ślepego testu”, a jurorzy oceniali walory wizualne, zapachowe i smakowe kolejnych próbek, serwowanych według odpowiednich numerów porządkowych. Jury w składzie: Mariusz Kapczyński – przewodniczący i moderator prac komisji (dziennikarz i krytyk winiarski), Ryszard Berent (prezydent Stowarzyszenia Polskich Barmanów), Łukasz Klesyk (dziennikarz kulinarny i alkoholowy, redaktor przewodnika „Gault & Millau Polska”), Andrzej Strzelczyk (sommelier, Mistrz Polski Sommelierów) i Jerzy Warlikowski (wiceprezes zarządu wydawnictwa Kartel Press SA, wydawcy miesięcznika „Rynki Alkoholowe”) stanęło przed nie lada zadaniem, by wybrać te najlepsze. Jak podsumowali cały konkurs jurorzy, wszystkie zgłoszone do degustacji produkty reprezentowały wysoki poziom i uzyskały zbliżone noty. Co ciekawe, były to w przeważającym stopniu wyroby firm mniejszych, niszowych, wytwarzane wręcz rękodzielniczo, co nawiązuje do panującej obecnie mody na produkty tradycyjne, powstające na bazie składników naturalnych.
Tegoroczni zwycięzcy Degustacji Wódek w Toruniu w kategorii wódek czystych, to:
– w kategorii cenowej do 25 zł – Lubuski Vodka (Henkell & Co. Vinpol Polska),
– w kategorii cenowej od 25 do 50 zł – Gorzałka Jubileuszowa (AWW Fabryka Wódek i Nalewek),
– w kategorii cenowej powyżej 50 zł – Wild Horses (Komers International).
Spośród wódek smakowych i likierów najlepsze – zdaniem jury – okazały się:
– w kategorii cenowej do 25 zł – Ratafia Wiśniowa (AWW Fabryka Wódek i Nalewek),
– w kategorii cenowej od 25 do 40 zł – Toruńska Pigwowa (Toruńskie Wódki Gatunkowe),
– w kategorii cenowej powyżej 40 zł – ex aequo – Ambrosia Wiśniowa (Komers International) oraz Wódka Starotoruńska Pigwowo-Korzenna (Henkell & Co. Vinpol Polska).