W Trójce o akcyzie i szarej strefie na rynku alkoholowym

29 stycznia 2015 w programie „Za, a nawet przeciw”, emitowanego na falach radiowej Trójki, gospodarz programu Kuba Strzyczkowski wraz z zaproszonymi do rozmowy gośćmi: Andrzej Szumowski (prezes Stowarzyszenia Polska Wódka), Leszek Wiwała (prezes zarządu Związku Pracodawców – Polski Przemysł Spirytusowy), Krzysztof Brzózka (dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych), Krzysztof Maurer (prezes Stowarzyszenia „Łącka Droga Owocowa”) i Sławomir Siwy (przewodniczący Związku Zawodowego Celnicy PL), jak również słuchacze poruszali temat podwyżki akcyzy na wielkość popytu na rynku alkoholowym oraz oddziaływanie tejże na zasobność budżetu państwa (ok. miliarda złotych mniej podatku akcyzowego).


Ministerstwo finansów tłumaczyło swoją decyzję, chęcią zwiększenia wpływów do budżetu, ale dlaczego polski rząd nie uczy się na błędach swoich kolegów z innych państw? Jak podkreślał prowadzący audycję dziennikarz np. na Litwie po podwyżce akcyzy w 2009 roku wpływy ze sprzedaży alkoholu spadły o 20%, a w roku kolejnym o 10%. Zjawisko, zwiększające zasobność budżetu państwa wraz ze wzrostem akcyzy, jest raczej unikatowym.
Z materiału możemy dowiedzieć się ile straciła branża spirytusowa i budżet państwa na podwyżce akcyzy, jaki udział w rynku ma tzw. szara strefa i skąd „czerpie” nielegalne trunki, jaka jest przyczyna spadku sprzedaży wódki, jaki wpływ ma na rynek alkoholi zakaz reklamy jedynie na alkohole mocne czy kwestia podnoszenia akcyzy jedynie na jeden rodzaj alkoholu.
W trakcie audycji był przeprowadzany sondaż: Polacy rezygnują z picia wódki? – 56% było przeciw.
Całość do posłuchania tutaj: link.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.