W dniach 18-19 października Centrum Praskie Koneser stanie się miejscem spotkania miłośników whisky oraz innych alkoholi premium. W gronie tegorocznych wystawców znalazły się duże koncerny, dystrybutorzy, niezależni bottlerzy oraz lokalne destylarnie. Na festiwalu pojawią się znane z poprzednich edycji marki, jak również rynkowi debiutanci. Organizatorzy przewidują rekordową liczbę stoisk oraz gości. Uczestnicy będą mogli wybierać spośród setek gatunków alkoholi, pochodzących z kilkunastu krajów. W większości będzie to whisky, ale nie zabraknie też: rumów, burbonów, ginów, okowity, a nawet węgierskiej palinki. Spora część trunków będzie degustowana w cenie biletu. Za bardziej limitowane edycje zapłacimy voucherami o wartości 5 zł lub jej wielokrotności.
Debiuty festiwalowe i nowości
W tym roku w gronie wystawców pojawi się wielu festiwalowych debiutantów. Hinch Distillery to pochodzący z Irlandii Północnej producent whiskey i ginu, który przebojem szturmuje europejski rynek. Również na Wyspach, ale w Londynie, zlokalizowana jest swojsko brzmiąca Bimber Distillery, prowadzona przez Polaka, Dariusza Płażewskiego, który w 2003 roku emigrował z Polski, a pasją do sztuki destylacji zaraził go lata temu jego dziadek. Kolejna nowość, to szwedzka High Coast Distillery. Listę debiutantów uzupełnia węgierska Varda, produkująca m.in. palinkę, rodzaj owocowej brandy z owoców lub wytłoczyn. Destylarnia jest częścią słowackiego konsorcjum Nicolaus Group.
Atrakcją dla wszystkich fanów sztuk walki oraz MMA będzie dostępna na stoisku United Beverages whiskey Proper Twelve, której właścicielem jest charyzmatyczny irlandzki fighter Conor McGregor, słynący z szybkich nokautów oraz ciętego języka. Swój udział w festiwalu zapowiedziała również, po raz pierwszy, założona w 1983 roku organizacja Scotch Malt Whisky Society, butelkująca i sprzedająca wyłącznie single caski. Ciekawostką będzie także obecność limitowanej, wydawanej co roku przez szkocką destylarnię Glenrothes w liczbie 5000 butelek edycji The Glenrothes Halloween Edition. Wreszcie po wielu latach seria dotarła również do Polski.
Giny wchodzą do gry
Ważnym projektem festiwalowym będzie Strefa Ginów, stanowiąca miejsce degustacji tego trunku. Dla początkujących smakoszy, nieprzyzwyczajonych do cierpkiego i gorzkiego smaku tego alkoholu, przewidziano rozbudowaną miksologię, czyli możliwość smakowania ginów w drinkach i koktajlach.
– To nowy koncept odpowiadający na coraz większe zainteresowanie i spożycie ginów w Polsce. To jedna z najszybciej rozwijających się kategorii alkoholi mocnych obok rumów i whisky, dodatkowo napędzana wzrostem znaczenia miksologii. Co ciekawe, po gin coraz częściej sięgają kobiety oraz młodsze osoby, doceniając jego wyjątkowy smak i aromat. Liczymy, że dzięki naszej strefie poszerzy się grono miłośników tego alkoholu – przekonuje Jarosław Buss, organizator festiwalu Whisky Live Warsaw. Poza brytyjskim ginami w ofercie festiwalowej pojawi się m.in. gin z Dalekiego Wschodu. Pochodząca z japońskiej wyspy Hokkaido marka Etsu.
Kolejne atrakcje
Podobnie jak w poprzednim roku organizatorzy uruchomili opcję biletu rozszerzonego, umożliwiającego wejście na teren festiwalu godzinę przed oficjalnym startem Whisky Live Warsaw. Limitowana pula biletów to ukłon w stronę tych, którzy chcą w spokoju porozmawiać z przedstawicielami destylarni oraz zrobić zakupy w sklepie festiwalowym bez konieczności stania w kolejce.
Po raz kolejny na terenie festiwalu powstanie Strefa VIP z barem oraz ofertą limitowanych edycji whisky oraz innych alkohol premium. Planowana jest również strefa koktajlowa dla fanów miksologii. Życie festiwalowe tętnić będzie również na zewnątrz. Na dziedzińcu powstanie Strefa Cygarowa. Nowością będą bezpłatne pokazy filmu „Whisky dla aniołów”, odbywające się w sali kinowej należącej do Muzeum Polskiej Wódki. Zresztą to nie jedyna atrakcja przygotowana przez tę instytucję. Na dedykowanym stoisku muzeum organizowane będą cykliczne degustacje wódki.
Nie zabraknie też stałego elementu festiwalowego, czyli sesji masterclass – zamkniętych warsztatów degustacyjnych prowadzonych przez zagranicznych gości. W ofercie masterclass znalazły się spotkania m.in. z przedstawicielami marek Adelphi oraz Glenfarclas. Pojawi się również sklep festiwalowym z cenami niższymi o VAT (-23%) oraz Stacja Dram z unikatowymi, wiekowymi, limitowanymi butelkami oraz możliwością nabycia ich próbek w małych, przygotowanych przez organizatora buteleczkach.
Konkursy festiwalowe
W trakcie festiwalu poznamy rozstrzygnięcia kolejnej edycji konkursu Whisky Live Warsaw Awards. Międzynarodowe jury w składzie: Paweł W. Jasnowski, Paul Dempsey oraz Ingvar Ronde (wydawca i publicysta corocznego Malt Whisky Yearbook) wybierze w formule blind tastingu Najlepszą Whisky Festiwalową, która zostanie uhonorowana pamiątkową statuetką. Swojego wyboru dokonają również uczestnicy – wskazując najlepszą whisky w Rankingu Popularności.
Każdy uczestnik przy wejściu na festiwal otrzyma bezpłatny kieliszek degustacyjny.
Szczegółowe informacje o Whisky Live Warsaw dostępne są pod adresem: www.whiskylivewarsaw.com.