Według rankingu magazynu „Shanken’s IMPACT” za 2018 rok, Żubrówka wciąż jest trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie, ustępując pola markom Smirnoff i Absolut. Zestawienie powstało na podstawie danych sprzedaży za ubiegły rok.
Żubrówka znalazła się również w czołówce wódek o największym przyroście sprzedaży wśród wszystkich alkoholi ujętych w rankingu, liczonym według ilości sprzedanych 9-litrowych skrzynek. W Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie ponad 77 mln l Żubrówki, czyli o prawie 9% więcej niż w 2017 roku.
Największe marki wódek na świecie w rankingu IMPACT:
Miejsce | Marka | Producent | Sprzedaż 2018 w mln 9l skrzynek | Zmiana sprzedaży vs. 2017 |
1 | Smirnoff | Diageo, Wlk. Brytania | 25,9 | -0,5% |
2 | Absolut | Pernod Ricard, Francja | 11,3 | -0,9% |
3 | Żubrówka | CEDC, Polska | 8,6 | +8,9% |
4 | Khortytsa | Global Spirits, Ukraina | 8,0 | +2,0% |
5 | Tito’s | Fifth Generation, USA | 7,7 | +22,0% |
6 | Khlibniy Dar | Bayadera Group, Ukraina | 7,5 | +4,9% |
7 | Nemiroff | Nemiroff Vodka, Ukraina | 5,5 | -1,0% |
8 | New Amsterdam | E&J Distillers, USA | 5,2 | 0% |
9 | Svedka | Constellation Brands, USA | 4,4 | -1,1% |
10 | Piat Ozier | Alcohol Siberian Group, Rosja | 4,3 | 0,2% |
Żubrówka jest najwyżej notowaną polską marką wódki w rankingu IMPACT. W zestawieniu znalazła się również inna marka CEDC – Soplica, z łączną sprzedażą 3,9 miliona 9-litrowych skrzynek w 2018 roku. Według rankingu IMPACT, sprzedaż Soplicy wzrosła o przeszło 11% w porównaniu z rokiem 2017.
Polskie marki wódek w rankingu IMPACT:
Miejsce | Miejsce w rankingu wódek | Marka | Producent | Sprzedaż 2018 w mln 9l skrzynek | Zmiana sprzedaży vs. 2017 |
1 | 3 | Żubrówka | CEDC | 8,6 | +8,9% |
2 | 12 | Krupnik | Marie Brizard | 4,0 | -2,0% |
3 | 13 | Soplica | CEDC | 3,9 | +11,4% |
4 | 23 | Żołądkowa Gorzka de Luxe | Stock Spirits | 2,5 | -14,5% |
Ogółem, wśród 100 największych marek alkoholi na świecie znajdujących się w zestawieniu IMPACT, najwięcej przedstawicieli ma whisky (33), wódki są drugą najliczniej reprezentowaną kategorią (25 marek), a w czołówce znalazły się też rumy i brandy (po 7 marek) oraz gin (6 marek). 12 marek to lokalne napoje spirytusowe, nienależące do żadnej z tych kategorii, wśród których znajdują się m.in. koreańskie soju czy brazylijska cachaça.