Angostura Global Cocktail Challenge

19 września Kraków gościł – w progach restauracji Plac Nowy 1 – uczestników konkursu barmańskiego The House of Angostura Global Cocktail Challenge. Było to szczególne wydarzenie w świecie przyrządzających koktajle barmanów, ponieważ był to finał eliminacji europejskich, jubileuszowej – dziesiątej edycji tego konkursu. Finał dla Europy był najwyższej rangi zawodami światowego konkursu, który odbywał się w Polsce, co stanowi niewątpliwy sukces dystrybutora „The House of Angostura” na nasz kraj – firmy MV Poland, która zorganizowała europejskie finały.

– Skoro słynna na całym świecie marka Angostura wykazała zainteresowanie Polską, to oznacza, że jesteśmy obecnie znaczącym graczem na rynku europejskim, znanym nie tylko z wyników i kompetencji, ale też kultury spożywania trunków. Możliwość organizacji finałów europejskich Angostura Global Cocktail Challenge 2020 to nie tylko ogromne wyróżnienie, ale i wielka odpowiedzialność. Cieszymy się, że w trakcie mistrzostw udało się nam wykazać najwyższą jakością pracy – powiedział Arūnas Rokas, dyrektor generalny MV Poland.
Najstarszym i najbardziej znanym wyrobem The House of Angostura jest bitter (dawniej „gorzkie krople”) Angostura. Obecny jest w 145 krajach na świecie, czyli niemal wszędzie! Produkowany w wyspiarskim Państwie Trynidad i Tobago, na południowych Karaibach. Bitter jako lekarstwo opracował urodzony na Śląsku, niemiecki doktor Johann Gottlieb Benjamin Siegert (1796-1870). Po zakończeniu wojen napoleońskich wyemigrował do Wenezueli, gdzie został lekarzem armii Simóna Bolívara, walczącej o niepodległość z Hiszpanami. W 1824 roku w miejscowości Angostura (obecnie Ciudad Bolívar), opracował unikalną, leczniczą mieszankę ziół i przypraw rosnących w tropikalnych lasach Ameryki Południowej. Nazwał ją Angostura Aromatic Bitters lub po hiszpańsku Amargo Aromatico. Po zakończeniu walk, aż do śmierci, dr Siegert pracował nad popularyzacją bitteru.
Co ciekawe krakowianie znają go już od co najmniej 127 lat, gdyż w 1892 roku w krakowskiej gazecie „Czas” reklamowano „Dra Siegerta słynny w świecie Angostura Bitters”, który należało stosować dla „zapobieżenia wypadków cholery”. Po wyeliminowaniu tej choroby, Angostura Bitters stał się najsłynniejszą i najczęściej używaną „przyprawą” do koktajli – nieodzowną w każdym barze, niczym sól w kuchni. Zapytany przeze mnie globalny ambasador Angostury, i zwycięzca tego konkursu z 2013 roku, Daniyel Jones – czy przypomina sobie, by w którymś z odwiedzanych przez niego barów na świecie nie znali Angostury? Odpowiedział – tak tylko jeden raz w plażowym barze w Chorwacji młody barman nie wiedział o czym mówię, ale on był barmanem zaledwie od ok. 30 dni!
Nie byłbym sobą, gdybym nie odszukał kilku historycznych ciekawostek związanych z Angosturą. Oto autorka porad dla pań z czasopisma „Ewa” w 1929 roku skarżyła się, że: „substancje alkoholi są u nas niezmiernie kosztowne i czasami kupić ich nie można”. Na szczęście znak towarowy „Angostura Bitters” został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP w 1930 roku i na pewno jego dostępność w kraju znacząco się poprawiła.
Wracając do konkursu. Wzięło w nim udział dziesięciu finalistów (w tym jedna finalistka), reprezentujących dziesięć różnych krajów, którzy przeszli wcześniejszy etap konkursu – eliminacje regionalne. Reprezentanci Polski, niestety, nie odnieśli sukcesu w eliminacjach dla Europy Wschodniej, które odbyły się w Amsterdamie.
Zadaniem każdego z uczestników było przygotowanie w ciągu siedmiu minut (zegar tykał), dwóch porcji koktajli, z których jeden miał zostać przygotowany na bazie Amaro di Angostura, zaś podstawą drugiego miał być dowolny rum z portfolio Angostury. W obu przypadkach koktajl należało doprawić bitterem Angostura, dowolnie oryginalnym lub pomarańczowym. Co ważne, na każdym szczeblu konkursu od początku do światowego finału zawodnicy prezentują te same koktajle, a zmianie ulegać może jedynie balans poszczególnych składników w celu poprawy całości kompozycji.
Uczestników oceniało jury powołane przez organizatora MV Poland, w składzie: Edvinas „Eddie” Rudzinskas i Danil Nevsky – prowadzący słynny na cały świat portal www.cocktailsforyou.net i wielokrotny mistrz świata barmanów w stylu flair Tomasz Małek, przedstawiciel koktajl-baru The Roots – wytypowany jako sędzia z kraju organizatora. Nad organizacją czuwała Joanna Gemza z MV Poland. Sędziowie dokonywali oceny występu uczestników w kilkunastu, szczegółowych kategoriach. Ich uwaga skupiona była najpierw na ocenie prezencji zawodnika, jego komentarzu (story telling), wiedzy w temacie użytych składników koktajlu, znajomości marek i historii House of Angostura, objaśnienia subtelnych właściwości używanych trunków Angostury, a także samego pomysłu na występ. Kreatywność uczestników w tym ostatnim czynniku była wysoka. Przykładowo: nagrywanie relacji na YouTube (kanał mr. Tolmach 232 tys. subskrybentów), zaproszenie sędziów, by zamiast zza stołu ocenili występ przy barze, czy rozdanie widowni „shotów” dla wzniesienia wspólnego toastu na zakończenie pokazu przez jedyną reprezentantkę płci pięknej. Nie dziwi stąd, że licznie zgromadzona widownia i współzawodnicy z uwagą obserwujący występy, co rusz, nagradzali uczestnika gromkimi brawami i wiwatami – Uh! Uh! Uh! Zawodnicy mieli także w komentarzu odpowiedzieć na dwa pytania: co konkretnie wnoszą napoje Angostury do smaku tych drinków i skąd czerpali inspirację do ich tworzenia?
Po skończonym występie komisja sędziów przystępowała do uważnej oceny zachwycających wyglądem, intrygujących pomysłem i na pewno ujmujących smakiem koktajli. Maksymalnie barmani mogli uzyskać 150 punktów. Konkurs sprawnie prowadził równie sławny – co krajowy sędzia – wielokrotny mistrz świata barmanów w stylu flair, Marek Posłuszny. Zdumiewać może informacja, że w dwudziestoleciu międzywojennym w Poznaniu Angostura Bitters można było nabyć w handlu firmy Nyka & Posłuszny!
Po zakończeniu zmagań konkursowych i następującej po nich przewie, wieczorem przedstawiciele organizatora, zawodnicy, sędziowie i zaproszeni goście uczestniczyli w uroczystej kolacji. Po niej cała grupa udała się do krakowskiego koktajl-baru Sababa na oficjalne ogłoszenie wyników całodniowej rywalizacji, rozdanie nagród, upominków i zabawę do rana.
Prowadzący Marek Posłuszny zaczął finalną przemowę od podkreślenia, że poziom zawodów stał na bardzo wysokim poziomie, a o stopniach podium i zwycięstwie decydowały pojedyncze punkty. Ambasador globalny House of Angostura, Daniyel Jones zapewnił, że laureat przeżyje podczas finału konkursu w Port of Spain, stolicy Trynidadu i Tobago, niezapomniane chwile, poznając: historię i kulturę kraju, jego gościnnych mieszkańców a także, czego ambasador dopilnuje – wiele znakomitych rumów i koktajli. Finał odbędzie się w lutym 2020 roku podczas hucznie obchodzonego karnawału.
Sędzia Tomasz Małek podkreślił, że mistrzostwo w sztuce przyrządzania koktajli, osiąga ten, kto potrafi sumę doskonałych składników wynieść na jeszcze wyższy poziom. I tę umiejętność najpełniej zaprezentował zwycięzca – Mike Jordhoy (Francja) z paryskiego koktajl-baru Lulu White (www.luluwhite.bar). Sędziowie byli pod wrażeniem jego kreatywności, kunsztu i techniki, a także wiedzy i wyglądu jego koktajli.
Mike otrzymał nagrody: czek na 2500 dolarów oraz bilet na finał konkursu światowego oraz upominek w postaci butelki najlepszego z gamy rumów Angostura. Pozostali laureaci to: drugie miejsce – Julian Mayerhofer (Austria), trzecie miejsce – Emanuel Giacone (Hiszpania), Najlepszy koktajl na Amaro Di Angostura – Roberto Rodriguez (Szwecja) i najlepszy koktajl na rumie Angostura – Aidas Greblikas (Litwa).
Z przeprowadzonej ze zwycięzcą rozmowy dowiedziałem się, że jest on Kanadyjczykiem, mieszkającym przez wiele lat w Teksasie. Zanim został barmanem, przez długie lata pracował w finansach, a nawet rok w roli barbera. Jako barman zajmował już premiowane miejsca w zawodach, ale sukcesu w konkursie tak dużej rangi jeszcze nie odniósł. Do konkursu przygotowywał się ponad cztery miesiące, cierpliwie studiując wszelkie dostępne materiały na temat historii bitterów, amaro, rumów marek Angostury. Ciężko ćwiczył i ponawiał próby. Udało mu się wygrać, jest dumny i szczęśliwy.
W finale The House of Angostura Global Cocktail Challenge 2020, który odbędzie się 23 lutego 2020 r. oprócz Mika weźmie udział dziewięciu zwycięzców eliminacji z pozostałych regionów świata (Azji, Wielkiej Brytanii, USA, Australii, Nowej Zelandii, Afryki, Ameryki Południowej, Karaibów i Kanady). Nagrodą główną jest 10 tys. dolarów i dwuletni kontrakt na Globalnego Ambasadora Marki Angostura. Trzymajmy kciuki za Mika Jordhoy – reprezentanta Europy. Jego szanse oceniam wysoko!

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!
Zniżka EARLY BIRD -10% do 31 marca.

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.