11 czerwca to światowy dzień ume. W przeddzień tego święta w barze Kita Koguta w Warszawie odbyła się wielka degustacja likierów umeshu oferowanych przez największego ich producenta, firmę Choya. Spotkanie miało edukacyjny charakter, a prowadził je ambasador firmy Choya, Takehiko Okazaki.


Umeshu to tradycyjny japoński likier, a Choya Umeshu obecnie jest w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedawanych na świecie likierów. Ume to nie śliwka, jak zwykło się sądzić, to po prostu owoc ume. Ma dużo większą pestkę niż śliwka, jest owocem pomiędzy morelą a śliwką. Ume ma ponad 300 odmian, kwitnie w lutym, zbiór następuje w czerwcu, występuje tylko w regionach z porą deszczową. Jest zbyt cierpka żeby ją jeść, można z niej robić dżem, ale większość jest wykorzystywana do domowych alkoholi jak nalewka. Dodaje się cukru i spirytusu z soku z trzciny cukrowej. Dziś tradycja robienia własnego umeshu zanika, młodzi Japończycy kupują je w sklepie lub barze. Niektórzy błędnie nazywają umeshu winem, nie ma tu żadnej fermentacji, jest to likier o stosunkowo niskiej zawartości alkoholu (zwykle 15-19%). Ostatnio powstało wino musujące z ume, ale to wyjątek. Umeshu jest bardzo popularne w koktajlach z wodą sodową czy tonikiem.
Firma Choya powstała w 1914 roku, zaczynali od produkcji wina i brandy, w 1959 roku zaczęli robić umeshu. Główna siedziba jest w Oasaka, ale mają fabryki w wielu miejscach w Japonii. Ich umeshu zawsze robione jest z bardzo drogiej odmiany ume, zwanej nanco. Maceracja i dojrzewanie odbywają się w cysternach o pojemności 100 tys. lub 50 tys. l. Jednorazowo zużywa się ponad 160 mln owoców na jeden zbiornik. Proces leżakowania trwa minimum rok.
Prezentacji towarzyszyła degustacja sześciu likierów umeshu z wyższej półki, goście dostali też na początek wino musujące – Choya Sparkling, a na koniec specjalnie przygotowany koktajl na umeshu. Nie zabrakło tez do spróbowania samych owoców. Zielonych i soczystych, macerowanych dwa lata w alkoholu.

Choya Sparkling (5,5%)
Produkowane we Włoszech wino musujące z owoców ume. Lekki aromat brzoskwini, moreli, śliwki. Dość silnie musujące, orzeźwiające, smak słodki, owocowy, delikatnie drożdże w finiszu. 3
20/19,5/18,5/5,5=63,5

Choya Extra Years (17%)
Ponad dwa lata dojrzewania, 25 g cukru na butelkę. Owoce ume pozostawiono w butelce. Bardzo intensywny zapach śliwek, wiśni, mirabelki, marcepanu. Smak cierpki, wiśnie, wędzone śliwki, sporo pestki. Ale finisz słodszy, syropowy. 4
25/24,5/25/7,5=81

Choya Extra Shiso (17%)
Podobnie starzona jak wersja Extra Years, ale z dodatkiem ziół shiso, które dały barwę i goryczkę. Owoce pozostawiono w butelce. Aromat delikatniejszy niż klasyczne umeshu, wiśnia i wędzona śliwka. W smaku bardziej wytrawne, jest cierpkość i ziołowość. Finisz mniej słodki, bardzo wiśniowo plus renkloda. 4
25,5/25,5/25,5/7,5=84

Choya Royal Honey (17%)
Podobnie starzona jak wersja Extra Years, ale z dodatkiem mleczka pszczelego, którym żywią się królowe pszczół. Owoce pozostawiono w butelce. Wyraźny aromat miodu, drożdży, wiśnie i śliwki, w smaku: słodycz i kwasowość, dużo miodu. Finisz miodowy, z kwaśną nutą cytryny, grejpfruta, limonki. Do tego drożdże i wędzone śliwki. 4
25,5/25,5/24,5/7,5=83

Choya Single Year (15,5%)
Dojrzewanie między rok a dwa, z pojedynczych kadzi, blendowanych dla uzyskania stabilnego smaku. Bez owoców w butelce. Wyraźny aromat śliwek i marcepanu. W smaku więcej cierpkości, niż w wersji podstawowej, pigwa. Finisz cierpki, również pigwowy. 4
25,5/25,5/25,5/7,5=84

Choya Aged 3 Years (15,5%)
Bland z kadzi likierów w wieku 3-5 lat. Bez owoców w butelce. Aromat delikatny, słodki, lekko miodowy, marcepanowy. Smak pełny, słodko-cierpki, śliwkowy, marcepanowy, z bardzo długim finiszem, cierpko-słodkim, posmak kory. 4
25,5/25,5/27/8=86

Choya Gold Edition (19%)
Maceracja odbywała się we francuskiej brandy, z dodatkiem płatków złota. Bez owoców w butelce. Aromat wędzonych śliwek, wiśni, tytoniu, marcepanu. W smaku wędzone śliwki, finisz tytoń, kwaśne pigwy, marcepan, skóra. 4.5
27,5/27/27,5/8,5=90,5

Po kolekcji umeshu uczestnicy spotkania mieli także okazję spróbowania innego likieru z oferty firmy Choya – Yuzu.

Choya Yuzu (15%)
Likier z macerowanych owoców yuzu z Shikoku oraz ume nanku. Bez owoców w butelce. Aromat mandarynki, cytryny, pieprzu. Smak mandarynek, finisz cierpki, cytrynowy jak limoncello. 4
26/26,5/25,5/7,5=85,5

Na koniec Michał Adamiak, barman z Kita Koguta, przygotował specjalny koktajl Spritzer for Choya Day 2019. Jego receptura to: Choya Single Year, dodajemy syrop na bazie malin i truskawek, plaster cytryny, dużo lodu, dopełniamy w części zimną melisową sodą, w części Choya Sparkling.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Subskrypcja newsletter

Najnowsze wpisy wprost do Twojej skrzynki e-mail