Degustacje, Spirits
brandy, chacha, cydr, degustacje, okowita, rynek, wino, wódka

EnoExpo w Krakowie

EnoExpo w Krakowie

Udostępnij:

Kilkadziesiąt firm wystawiło w tym roku swoje produkty na targach EnoExpo w Krakowie. Wśród nich winiarze z: Francji, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Węgier, Niemiec, Austrii, Gruzji, Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, Ukrainy, Słowenii, RPA czy Armenii. Nie zabrakło oczywiście polskich winnic, a także wytwórców cydru i miodów. W pawilonie EnoExpo po raz pierwszy zorganizowano też Salon Piwa, gdzie prezentowało się kilka zagranicznych i kilka krajowych mniejszych i większych browarów. Co cieszy, silna i różnorodna była ekspozycja mocnych alkoholi.


Najbardziej widoczne były armeńskie winiaki. – Chcemy rozwijać eksport, stąd dofinansowanie jakie nasi wystawcy otrzymali od rządu i od ambasady. Liczymy, że uda się przekonać konsumentów w Polsce do naszych najwyższej klasy brandy – powiedział Edgar Ghazaryan, ambasador Armenii w Polsce.
Podstawowy problem, to nieobecność Armenii w Unii Europejskiej, co nie ułatwia eksportu. Winogronowa brandy nie jest też w Polsce dostatecznie popularna, stąd nie łatwo znaleźć importerów. Szansą jest rosnąca liczba ormiańskich restauracji.
Ciekawą ofertę winiaków przedstawiła firma NOY, wcześniej działająca w Erewaniu wspólnie z najbardziej znanym producentem brandy z tego kraju – z firmą Ararat. W Krakowie NOY pokazywał kilka marek, w tym brandy dziesięcioletnią, o bardzo słodkim aromacie, zestawianą z lokalnych szczepów winogron, jak rkatsiteli czy mskhali. Obok inny producent z Erewania, firma Yerevan Sparkling Wines Factory, najstarszy w Armenii producent win musujących, robionych metodą szampańską, przedstawiała trzy brandy z serii Gordost Armenii, równie słodkie, choć z nutą tytoniową. Tu poza szczepem rkatsiteli wykorzystuje się do produkcji m.in. winogrona voskehat czy lalvari. Brandy obydwu producentów dojrzewają w beczkach z dębu armeńskiego. Yerevan Sparkling Wines Factory zaskoczyło też kolekcją niezwykłych wódek destylowanych z owoców – granatu, morwy, derenia i moreli. Rektyfikowany owocowy spirytus nadal zachowuje naturalne aromaty.
Niezwykle ciekawą kolekcję destylatów z moreli pokazała inna ormiańska firma, tym razem z gór Ararat – Abrikon. Morela wywodzi się z tego regionu, jaj łacińska nazwa to armaniaca. Firma Abrikon to w połowie francuski kapitał. – Destyluję brandy trzykrotnie, najpierw w otwartym kotle, potem w alembiku szarentejskim – mówi Karen Khachikhyan, dyrektor, mistrz destylacji i twórca receptur. – Pozostawiam samo serce destylatu by był jak najbardziej aromatyczny. Butelkujemy młody destylat oraz leżakujący w beczkach – siedem i dziesięć lat. To nasz dąb kaukaski, wysokogórski. Robiliśmy testy porównawcze z najlepszymi beczkami z dębów francuskich, nasze mają trzykrotnie więcej wanilin i innych substancji aromatycznych, co zawdzięczają suchemu i ciepłemu klimatowi Armenii – dodaje Karen Khachikhyan. Jego okowita morelowa jest bardzo rześka, aromatyczna, w wersji starzonej wzbogacona o wytrawny, tytoniowy finisz. Karen Khachikhyan jest też autorem rzeźby gór Ararat jaka została wypalona w ozdobnych butelkach ze starzoną wersją okowity.
Bogactwo mocnych alkoholi, poza winami, pokazali także Gruzini, m.in. wódkę Iveroni z dodatkiem estragonu, kilka rodzajów chachy, czyli brandy z wytłoków winogron oraz kilka rodzajów brandy w różnym wieku. – Niestety, bardzo trudno jest promować chachę – mówi Vano Makhniashvili, prezes Marani. – To trunek regionalny, mało znany i potrzeba będzie jeszcze wielu spotkań degustacyjnych by pokazać jak jest gładki, jak kwiatowy, jak aromatyczny, że z powodzeniem może konkurować z włoską grappą.
Firma Marani, poza wódką estragonową i chachą z wytłoków winogron szczepu saperavi, pokazała nową brandy David oraz swój sztandarowy winiak – Sarajishvili. Na tym samym stoisku firma Askaneli prezentowała własne chache (także starzone) i brandy, w tym znakomitą Askaneli XO, leżakującą w gruzińskim dębie do 20 lat.
Z dużą kolekcją likierów owocowych i mlecznych pokazała się niemiecka firma Wajos, znana także z win i okowit. Autorski wybór likierów na bazie destylatu z wytłoków pokazał pan José Antonio Pousa z hiszpańskiej Galicji. – Podstawą jest orujo, czyli tradycyjny hiszpański mocny destylat z wytłoczyn, który powstaje w niewielkich partiach w aparacie kolumnowym. Zioła i owoce są następnie macerowane – mówi José Antonio Pousa. Firmę założył dopiero w 2014 roku, wcześniej robił likiery hobbystycznie. Dobrze prezentują się Pousa Licor de Hierbas Galicia czy kawowy Pousa Licor Cafe.
Wódki z Finlandii pokazała firma Global Drinks Finland, właściciel marek: Laplandia Vodka, Finntastic i Moses. Firma działa w Laponii, już w regionie przybiegunowym. Woda do zestawiania ich wódek nie jest poddawana osmozie, a jedynie filtrowana, wódki słodzone są ksylitolem (cukier z drewna brzozy). Mają też wódki koszerne Moses, destylowane z melasy. Z kolei klasyczne litewskie wódki z Kowna, marki Stumbras, pokazał polski importer – firma MV. Były też kalwadosy marki Corquel. Poza pawilonem Enoexpo, w części poświęconej produktom regionalnym, można było spróbować śliwowicy i innych okowit z Manufaktury Maurera.
Wybór mocnych alkoholi był – jak widać z tego krótkiego przeglądu – szczególnie bogaty i chyba w przyszłym roku warto pomyśleć o osobnej ich prezentacji – choćby na wzór tegorocznego Salonu Piwa.

Powiązane artykuły

Wydarzenia
likier
Podczas Warsaw Spirits Competition zadebiutują dwie limitowane edycje Klaudiusza Szurgota, w tym Cytrynówka Częstochowska z Marakują, dostępna wyłącznie 9 stycznia w limitowanych ilościach.
Degustacje
degustacje, rum
19 grudnia Dom Whisky organizuje online spotkanie edukacyjne poświęcone marce Don Papa, prowadzone przez brand ambasadora Marcina Szymę.
Wydarzenia
gin, muzeum

Legendarny producent ginu Beefeater ogłosił, że z końcem 2025 roku jego destylarnia w Londynie zaprzestanie […]

Partnerskie
Wydarzenia
partnerskie, rynek
Nicolas Krantz od 1 stycznia 2026 obejmie stanowisko CEO Wyborowa Pernod Ricard i regionu CEE, zastępując Fabrice’a Audana, który po 40 latach kariery przechodzi na
Alkohole dnia
sotol

Sotol z Durango, trzy odmiany agawy: texanum, cedrosanum, wheeleri. Zabutelkowany z mocą 43%. Marka należy […]

Degustacje
degustacje, whisky

18 grudnia Dom Whisky zaprasza o godz. 18.00 na degustację „Torfowa whisky – niejedno ma […]

Wydarzenia
rynek
TuttoFood 2026 w Mediolanie zapowiada rekordową frekwencję, rosnący udział zagranicznych wystawców oraz silną reprezentację międzynarodową, w tym sekcję Beverage i Mixology Experience.
Alkohole dnia
tequila

Delikatny aromat – słodycz miodu, ziemistość, delikatna nuta korzenna, cynamonowa, kwiatowa, różana, słodka morela, mango. […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.