Wydarzenia
wino

Filmowa opowieść o winie

Filmowa opowieść o winie

Udostępnij:

W październiku 2024 roku minęło 20 lat od światowej premiery filmu „Sideways” (w polskim tłumaczeniu „Bezdroża”), reżyserowanego przez Alexandra Payne’a. Początkowo planowany jako niskobudżetowa produkcja, film wkrótce zdobył status kultowego, przyciągając uwagę zarówno miłośników kina, jak i pasjonatów wina.

Opowieść o dwóch przyjaciołach – Milesie i Jacku – podróżujących po malowniczych winnicach Santa Ynez Valley, z pozoru była klasyczną historią o wzlotach i upadkach przyjaźni, o miłosci ale też o ludzkich słabościach oraz życiowych rozczarowaniach. Jednak to, co zaczęło się jako film o ludzkich emocjach, szybko okazało się kamieniem milowym w świecie winiarstwa. „Sideways” wywarło realny wpływ na branżę, zwłaszcza na sposób postrzegania i konsumpcji wina w Stanach Zjednoczonych.
Po premierze filmu, który ukazał złożoną kulturę winiarską, wzrosło zainteresowanie winami z regionu Santa Barbara, a zwłaszcza pinot noir, które w filmie stało się jednym z głównych bohaterów. Wino to, do tej pory postrzegane jako napój dla nielicznych snobów, zyskało nową rzeszę fanów, a jego sprzedaż skoczyła do góry, jednocześnie deklasując wszechobecnego merlota, którego słynny cytat Milesa „I’m not gonna drink a f…ing merlot” kosztował spadek zainteresowania i ilości sprzedawanych butelek. Zjawisko to potocznie określane jest jako „efekt Sideways”.
Dzięki filmowi, winnice Santa Ynez Valley stały się celem pielgrzymek dla turystów i miłośników wina na całym świecie. „Sideways” nie tylko zrewolucjonizowało sposób, w jaki postrzegamy wino, ale także na trwałe wpisało się w popkulturę jako dzieło, które potrafiło połączyć pasję do kina z miłością do wina. Dziś, po 20 latach, wpływ tego filmu na świat wina jest nadal odczuwalny.
Taste It All z Ambasadą Stanów Zjednoczonych i California Wines zaprosiło miłośników filmu do wzięcia udziału w pokazie specjalnym, a następnie w Bankiecie Amerykańskim, podczas którego widzowie mieli okazję do spróbowania emblematycznych kalifornijskich win do menu opartego na amerykańskich produktach (m.in. znakomitej amerykańskiej wołowinie, dzikich rybach z krystalicznie czystych wód Alaski, wytwarzanego najbardziej rozwiniętymi na świecie zrównoważonymi metodami ryżu do sushi oraz kalifornijskich pistacji i suszonych śliwek). Menu zainspirowane filmem stworzył utytułowany szef wrocławskiej resturacji Między Mostami, Łukasz Budzik, a każde z dań połączył w parę z kalifornijskim winem sommelier, Mateusz Jakuć.
Pokaz filmu otworzyli organizatorzy (Katarzyna Piecychna Odunuga, Taste It All, producentka wydarzenina, Hedi Broekemeier, Ambasada USA i Agnieszka Wojtowicz, California Wines) oraz sam nagrodzony za ten film Oskarem scenarzysta i reżyser, Aleksander Payne, który w krótkim nagraniu podzielił się z widzami swoją radością z niesłabnącej popularności i niezamierzonej ponadczasowości „Sideways”.

MENU :
Mini cheeseburger z jalapeño z Cloud Break Pinot Noir
Fish cake z majonezem krewetkowym i szczypiorkiem na ryżu z Kendall Jackson Chardonnay
Chowder z mintaja i łososia z Lapis Luna Chardonnay
Powoli pieczony rostbeff wołowy z gorczycą i krążkami cebulowymi z Red Wood Highway Cabernet Sauvignon
Łosoś pieczony z puree z batatów, żurawiną i śliwkami suszonymi z Scheid Vineyards District 7 Chardonnay
Brownie czekoladowe z pistacjami z Vista Point Merlot

Powiązane artykuły

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Pernod Ricard zaprezentowało trzecią edycję Ballantine’s 40YO The Moment. Pierwsza The Remembering ukazała się w […]

Wydarzenia
whisky blendowana, whisky szkocka

Od stycznia 2026 roku nowym master blenderem szkockich whisky w Pernod Ricard zostanie Kevin Balmforth, […]

Wydarzenia
likier
Podczas Warsaw Spirits Competition zadebiutują dwie limitowane edycje Klaudiusza Szurgota, w tym Cytrynówka Częstochowska z Marakują, dostępna wyłącznie 9 stycznia w limitowanych ilościach.
Partnerskie
Wydarzenia
partnerskie, rynek
Nicolas Krantz od 1 stycznia 2026 obejmie stanowisko CEO Wyborowa Pernod Ricard i regionu CEE, zastępując Fabrice’a Audana, który po 40 latach kariery przechodzi na
Wydarzenia
gin, muzeum

Legendarny producent ginu Beefeater ogłosił, że z końcem 2025 roku jego destylarnia w Londynie zaprzestanie […]

Wydarzenia
rynek
TuttoFood 2026 w Mediolanie zapowiada rekordową frekwencję, rosnący udział zagranicznych wystawców oraz silną reprezentację międzynarodową, w tym sekcję Beverage i Mixology Experience.
Aqua Vitae, Wydarzenia
Aqua Vitae

Ukazał się nowy numer magazynu „Aqua Vitae”. Wydanie ma sto stron, a w nim m.in. […]

Partnerskie
Wydarzenia
partnerskie, rynek

MV GROUP Distribution PL obchodzi jubileusz – 20 lat obecności na polskim rynku. Dwie dekady […]

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.