Gruzja w karcie win

Ponad jedna trzecia uczestników badania IWSR, przeprowadzonego na zlecenie Narodowej Agencji Wina z Gruzji, uznała wina gruzińskie za warte swojej ceny i łatwe do łączenia z jedzeniem. Niemal tyle samo respondentów podkreśla ich wyjątkowy smak. Wyniki te pokazują, że wina z Gruzji mają realny potencjał, by na stałe zagościć w kartach polskich restauracji.

Ich charakterystyczny styl – w tym wina bursztynowe, wina z qvevri oraz aż 525 endemicznych szczepów – pozwala wzbogacić ofertę lokali i wyróżnić je na tle konkurencji. – Wina gruzińskie potrafią zaskoczyć harmonią i wszechstronnością – świetnie współgrają z daniami o różnych strukturach i intensywności smaków. Gruzja nie musi niczego udawać – to miejsce, gdzie wino się narodziło, a jego silna osadzona w tradycji tożsamość przetrwała tysiące lat, czym inspiruje młode pokolenia winiarzy na całym świecie – mówi Jan Knąber, Mistrz Polski Sommelierów 2025.Polski sektor gastronomiczny ma ogromny potencjał dla win gruzińskich, potrzebna jest jednak praktyczna wiedza i edukacja. Odpowiedzią na te potrzeby jest Georgian Wine Academy for HoReCa Professionals – wydarzenie edukacyjne poświęcone winom gruzińskim i food pairingowi, które odbyło się 30 października w Warszawie.
W programie znalazły się warsztaty z food pairingu, szkolenie o regionach i szczepach Gruzji, degustacje win oraz spotkania z importerami obecnymi na polskim rynku. Zajęcia poprowadzili Szymon Milonas, ekspert wina gruzińskiego, sommelier i edukator winiarski oraz Jan Knąber.
– Kluczowe jest, aby obsługa restauracji znała kartę win i potrafiła ciekawie opowiadać o winach. Polacy są otwarci na nowe smaki, a to szansa dla win z Gruzji, które świetnie pasują do dań nie tylko gruzińskich – mówi Szymon Milonas.
Według raportu Dun & Bradstreet liczba punktów gastronomicznych w Polsce przekroczyła już 100 tysięcy. Kanał HoReCa pozostaje kluczowy dla produktów premium – w tym win z Gruzji, które wyróżnia 8000-letnia tradycja winiarska i unikalne metody produkcji.

Wina z Gruzji w światowej gastronomii

Wina gruzińskie coraz częściej trafiają do kart renomowanych restauracji na całym świecie, w tym lokali wyróżnionych gwiazdkami Michelin. Wśród nich znajduje się Le Mirazur – trzygwiazdkowa restauracja na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie sommelierzy podkreślają unikalne dziedzictwo win bursztynowych z Gruzji.
Również znany i lubiany w Polsce Jamie Oliver, w programie Jamie Cooks: Georgia, zwraca uwagę, że gruzińskie wina doskonale łączą się z szeroką gamą kuchni i smaków, co czyni je idealnym wyborem dla restauracji z kreatywnym podejściem do menu.
Georgian Wine Academy for HoReCa Professionals ma być początkiem szerszej współpracy branży gastronomicznej z producentami win z Gruzji oraz promocji świadomego doboru win w polskich restauracjach.

W tekście wykorzystano wyniki badania „Georgian Wine Assessment in Poland”, przeprowadzonego przez instytut IWSR w czerwcu 2024 roku na zlecenie Narodowej Agencji Wina z Gruzji (LEPL National Wine Agency).

Narodowa Agencja Wina z Gruzji (National Wine Agency of Georgia, LEPL) to instytucja odpowiedzialna za kontrolę i certyfikację jakości produkcji wina w Gruzji, promocję i budowanie świadomości gruzińskiego winiarstwa na rynkach strategicznych, a także za badania nad endemicz­nymi szczepami winorośli i dziedzictwem winiarskim kraju sięgającym 8 000 lat. Agencja prowadzi liczne programy wspierające promocję, badania, rozwój branży oraz współpracę gruzińskich producentów z partnerami zagranicznymi.

Zostaw komentarz

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.