Pozycja krytycznoliteracka, firmowana przez Polską Ligę Trzeźwości, choć autor stroni od dydaktyzmu. Omawia i przypomina takie dzieła jak: „Kochanek wielkiej niedźwiedzicy” Sergiusza Piaseckiego, „Boso ale w ostrogach” Stanisława Grzesiuka, „Wspólny pokój” Zygmunta Uniłowskiego, „Pętla” czy „Pijany w samo południe” Marka Hłaski, „Życie towarzyskie i uczuciowe” Leopolda Tyrmanda, „Listy do pani Z” Kazimierza Brandysa, „Krwiodawcy” i „Relacja” Andrzeja Brychta, „Trzyczwartak”, „Trampolina”, „Kocioł”, „Era”, „Wesele raz jeszcze”, „Wieczór literacki II”, „Chłopak z gołębiem na głowie” czy „Hades” Marka Nowakowskiego, „Przepychanka” Jana Himilsbacha, „Drzewo pana Jezusa”, „Cudowna melina” i „Przechowalnia” Kazimierza Orłosia, „Ból gardła na dwóch” Janusza Głowackiego, „Głęboką nocą. Walc” Bogdana Madeja, „Opowieść o dniu wypłaty” czy „Dobranoc” Andrzeja Pastuszka, „Obok” Romana Śliwonika, „Romans zimowy” Stefana Kisielewskiego i wiele innych, po części już zapomnianych i dawno nie wznawianych, a wartych odświeżenia.
Józef Rurawski „Myśmy gorycz zmienili na wino. Motyw alkoholu we współczesnej prozie polskiej”, Polska Liga Trzeźwości, Warszawa 1994.