21 grudnia Pernod Ricard podpisało umowę sprzedaży marki Becherovka i związanych z nią aktywów (m.in. zaplecza produkcyjno-logistycznego w Karlowych Warach) Grupie Maspex. Zamknięcie transakcji podlega zwyczajowym warunkom i ma nastąpić przed końcem czerwca 2024 roku.
Becherovka to kultowy czeski likier ziołowy, stworzony w 1807 roku, którego oryginalna i niezmieniona receptura łączy w sobie około 20 ziół i przypraw. Produkowany w mieście Karlowe Wary, gdzie posiada własne centrum dla zwiedzających. Becherovka jest jedną z wiodących na świecie marek w kategorii bitters, zwłaszcza w Europie Środkowej. Podstawowy sukces oryginalnej marki był w ostatnich latach stopniowo rozszerzany o kilka innowacyjnych odmian, takich jak Becherovka Lemond lub Becherovka Unfiltered.
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex stwierdził: „Becherovka to marka historyczna, głęboko zakorzeniona w lokalnej tradycji, posiadająca ogromny potencjał wzrostu. To w sumie nasza 21. transakcja i druga w segmencie alkoholi spirytusowych – kategorii, w której widzimy ogromne możliwości. Chcielibyśmy podziękować firmie Pernod Ricard za zaufanie dla naszej wizji oraz wszystkim stronom wspierającym nas w tej konkurencyjnej aukcji”.
Fabrice Audan, dyrektor generalny Pernod Ricard Wyborowa i podmiotu zarządzającego Pernod Ricard na Europę Środkowo-Wschodnią powiedział: „Sprzedaż Becherovki stanowi część naszego aktywnego zarządzania portfelem i będziemy nadal skupiać się na wiodących biznesach w Europie. Życzymy nowemu właścicielowi tej kultowej marki, aby kontynuował sukces, który wypracowaliśmy przez lata”.
Maspex to największa prywatna polska firma branży spożywczej i jedna z największych w Europie Wschodniej. Firma ma w swoim portfolio blisko 70 marek, a jej produkty obecne są w ponad 70 krajach na całym świecie. Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek, DecoMorreno, Cremona, Plusssz i La Festa, Relax, Bucovina, River, Queens, Olympos, Apenta, Vellingrad to w większości liderzy rynku, marki najbardziej cenione w swoich kategoriach przez konsumentów w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na rynku alkoholi Maspex jest obecny od 2022 roku, kiedy to przejął CEDC, lidera rynku wódek i największego importera zagranicznych alkoholi w Polsce. Posiada w swoim portfolio marki wódek, takie jak Żubrówka (zajmująca 3. miejsce pod względem wolumenu światowego rynku wódki, obecna na blisko 90 rynkach), Soplica (8. miejsce na świecie), Absolwent i Bols. Wyroby z portfolio Maspexu powstają w 17 nowoczesnych zakładach produkcyjnych w Polsce i za granicą. Produkują rocznie 2,2 mld l soków, nektarów i napojów, ponad 280 tys. ton makaronów, produktów zbożowych i produktów instant, blisko 180 tys. ton dżemów i konfitur oraz 155 mln l alkoholu. Maspex stawia na rozwój organiczny i akwizycje. Spółka skupuje od polskich rolników 380 tys. ton owoców i warzyw rocznie oraz 130 tys. ton pszenicy. W 2022 roku przychody ze sprzedaży firmy przekroczyły 14 mld zł.
Maspex Czech i Slovakia – Oddziały Grupy Maspex zostały założone w 1998 roku. Działalność obejmuje produkcję i sprzedaż soków, nektarów, napojów owocowych, lemoniad i napojów energetyzujących. Na terenie Czech Maspex ma zakład produkcyjny w miejscowości Veselí nad Lužnicí. Główne marki na rynku czeskim i słowackim to: Relax, Tiger, Dr Witt, Marka Original, River, Caprio oraz Kubik. Od 2020 roku spółka została też wyłącznym dystrybutorem herbat mrożonych Nestea. W 2022 roku nastąpiło rozszerzenie portfolio o marki alkoholowe pod brandem Żubrówka.


Ale straszne to zdjecie naglowkowe 😐 Jak jakas figura woskowa.
Bylem w Karlowych w Becherovce, całkiem fajny sklepik gdzie kupiłem miniaturki w historycznych etykietach…
A najlepszy drink z Becherovki to Bejito (na soku wisniowym), polecam!
Bo to jest figura woskowa, z muzeum w Karlowych, sam robiłem 🙂 Z drinków wolę Beton 🙂