Czy na whisky można zarobić?

Dziś whisky to trzecia najchętniej spożywana kategoria alkoholi w Polsce. Do jego wyjątkowego wachlarza smakowo-aromatycznego przekonują się kolejni miłośnicy mocnych trunków. Okazuje się jednak, że jej zastosowanie może być znacznie szersze – oprócz radości dla podniebienia może bowiem, przy niepewnej obecnie sytuacji na rynkach finansowych, przynieść również pokaźne zyski dla naszego portfela.

Czytaj więcej

Master of Malt ze wzrostem sprzedaży o 200%

Sklep internetowy z whisky Master of Malt raportuje wzrost sprzedaży o blisko 200% w ciągu jednego tygodnia, 23-29 marca. Dziesięć najlepiej sprzedawanych kategorii w tym okresie to: whisky, gin, piwo, rum, likiery, wódka, wino, wermut, gotowe koktajle i bittersy. Od każdego zamówienia Master of Malt przeznacza 1 funta na pomoc dla osób, które utraciły pracę z powodu koronawirusa.

Rośnie sprzedaż kalwadosu

Sprzedaż kalwadosu na świecie e 2019 roku wzrosła o 8,7%, informuje L’Interprofession des Appellations Cidricoles (IDAC). Łącznie sprzedano 5,08 mln butelek trunku z Normandii, z czego ponad połowę we Francji. Patrząc na apelacje kalwadosu sprzedaż rozkładała się następująco: 71% Calvados AOC, 28% Calvados Pays d’Auge AOC i 1% Calvados Domfrontais AOC. Pod względem wieku natomiast podział sprzedaży był następujący: VS – 62%, VSOP – 23%, XO – 15%. Region Calvados w Normandii to 8000 ha sadów, 3 mln drzew i ok. 10 mln pszczół, które je zapylają.

W USA rośnie sprzedaż alkoholu

W ciągu tygodnia sprzedaż alkoholu w USA wzrosła o 40% wartościowo i o 33% ilościowo porównując do analogicznych danych za 2019 rok, wynika z danych IWSR. Koronawirus i stres z nim związany zmobilizował Amerykanów do większego wysiłku przy kieliszku. Rośnie głównie sprzedaż większych pojemności – butelek 1 l, 1,5 l i 1,75 l, dotyczy to zarówno win, jak i mocnych trunków.

Handel przeciwny zmianom

Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Renata Juszkiewicz, skierowała protest do minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, w którym wskazuje na trudności wprowadzenia nowych ograniczeń w handlu, ich ogromne koszty i niemożność dostosowania się do wymagań w tak krótkim czasie. Handel domaga się dodatkowej ochrony ze strony policji, rekompensat i odstąpienia od nieżyciowych oczekiwań rządu.

Czytaj więcej

Odbieraj bezpiecznie

M&P uruchomiło możliwość składania zamówień poprzez stronę internetową i bezpiecznego odbioru w salonach. Wystarczy wejść z na stronę https://wina-mp.pl, wybrać swoje ulubione wina, whisky, rumy, wódki etc. i wskazać najbliższy salon jako miejsce odbioru. Doradcy M&P dzwonią i informują, że towar czeka. Każda butelka jest odkażana, podobnie jak klamki czy terminal do kart. Zamawiaj bezpiecznie i odbieraj bezpiecznie!

Czytaj więcej

Wielka Brytania rezygnuje ze zwiększenia podatków na alkohol

Rishi Sunak, minister skarbu Wielkiej Brytanii zapowiedział wstrzymanie planowanego w 2020 roku zwiększenia podatków na alkohol, zarówno mocnych, jak i wino, piwo i cydr. Zamiast dodatkowych obciążeń, rządu UK przyznał destylarniom pomoc w wysokości 10 mln funtów – na instalacje przyjaznych dla środowiska urządzeń. Wprowadzone zostaną także ulgi dla właścicieli pubów w związku z koronawirusem.

Małpki nie podrożeją

Planowany podatek cukrowy (wprowadzający m.in. opłaty dla napojów spirytusowych o pojemności do 300 ml, po 1 zł za każde 100 ml) został odroczony do końca roku. „To zmiany dla przedsiębiorców wprowadzane po to, aby w tym trudnym czasie, gdy wszyscy z dnia na dzień analizują skutki gospodarcze rozprzestrzeniania się koronawirusa, nie mieli dodatkowych obciążeń” – poinformowała minister rozwoju, Jadwiga Emilewicz.

Propozycja nowych oznaczeń dla rumów

Coraz więcej poparcia uzyskuje propozycja wprowadzenia nowych oznaczeń dla różnych kategorii rumów. Dawny podział na rumy: białe (white), złote (gold) i ciemne (dark), nie ma wielkiego sensu, gdy do młode rumy barwione są melasą, a starzone odfiltrowywane by pozbawić je koloru. Coraz mniej sprawdza się też podział tworzony według klucza kolonialnego, na rumy: hiszpańskie, brytyjskie i francuskie. Dziś na świecie powstają bardzo różne rumy, często innowacyjne, wymykające się dawnym klasyfikacjom. Jest też wiele blendów wielonarodowych, gdzie trudno mówić o jakimś terroir alkoholu.

Czytaj więcej

Moda na Bio

W 2019 roku Polacy wydali ponad 620 mln zł na produkty z oznaczeniem Bio – wynika z badania firmy Nielsen. Sprzedaż produktów bio rośnie trzy razy szybciej niż cały rynek spożywczy, rok do roku odnotowano o 15%. Wartość sprzedaży wódek Bio wynosiła w 2019 roku ok. 30 mln zł i była pięciokrotnie większa niż w 2018 roku.

Lubelska wystartowała z kampanią Żyj Kolorowo

Lubelska prezentuje nową kampanię – Żyj Kolorowo. Hasło kampanii to bezpośrednie odniesienie do szerokiego portfolio smaków Lubelskiej – cytryna, gruszka, porzeczka, grejpfrut, wiśnia czy żurawina. Bogactwo wariantów sprawia, że sięgając po Lubelską każdy konsument może znaleźć coś w sam raz dla siebie: smaki kwaśne, słodkie, orzeźwiające, leśne a także te bardziej tropikalne. Wszystko to dostępne w lekkiej formule.

Czytaj więcej

Najdroższa irlandzka whiskey

W magazynach Midleton odnaleziona została stara beczka z whiskey wyprodukowaną jeszcze w czasach, kiedy istniała Old Midleton Distillery. Trunek pochodzi z 1975 roku i po zabutelkowaniu jest to najstarsza w historii irlandzka whiskey, ma 45 lat. Przez te lata z beczki odparowało aż 87% alkoholu, przez co udało się zabutelkować jedynie 48 sztuk. Jest to piękna kryształowa karafka, umieszczona w drewnianej skrzynce, wykonanej z sosny oregońskiej, drewno pochodzi ze starej kadzi fermentacyjnej, trunek ma moc 51,2%. Whisky będzie sprzedawana cyklicznie do roku 2025, co zbiegnie się z 200. rocznicą powstania Old Midleton Distillery, trafi do kolekcjonerów w cenie 40 tys. dolarów za sztukę.

Cerville z marką Stolichnaya

Cerville Investments przejęło wyłączność na dystrybucję w Polsce produktów Grupy Stoli, w tym znanej na świecie wódki Stolichnaya.
Grupa Stoli powstała w 2013 roku i jest odpowiedzialna za produkcję, zarządzanie i dystrybucję globalnego portfolio alkoholi SPI. Poza Stolichnaya w portfolio są takie marki jak: wódka Stoli, wódka Elit, Bayou Rum, likiery Gator Bite Rum, Cenote Tequila, Kah Tequila i Se Busca Mezcal.
Firma Cerville Investments powstała w 2014 roku. W ofercie ma ok. tysiąc produktów, wśród nich marki mocnych alkoholi: Clansman Scotch Whisky, Glengarry Scotch Whisky, Hardy Cognac, Lazzaroni, Glendalough, Taiga Shtoft, Hatozaki i wiele innych.

Polmos Bielsko-Biała dystrybutorem White & Mackay

Polmos Bielsko-Biała podpisał umowę na wyłączną dystrybucję produktów White & Mackay. W ofercie już pojawiły zarówno czołowe blendy, jak White & Mackay, Calymore, John Barr czy Shackleton Blended Malt Scotch Whisky, jak i single malt z destylarni Tamnavulin. – Od dłuższego czasu szukaliśmy partnera i finalnie wybór padł właśnie na White & Mackay. Brakowało nam w portfolio whisky. Fort William, który nieźle radzi sobie w dyskontach nie był w stanie wypełnić tej luki. Już mamy bardzo pozytywny odzew od kilku kontrahentów do których trafiły próby whisky z logo W&M – mówi Wojciech Talik, kierownik działu sprzedaży Polmosu Bielsko-Biała.

Logistyka branży beverage w obliczu koronawirusa

Zagrożenie koronawirusem (znanym jako Covid-19), które pojawiło się pod koniec stycznia w Wuhan w Chinach (prowincja Hubei), dotarło już do wielu krajów, w tym również do Włoch, kraju istotnego dla rynku beverage. Restrykcje i ograniczenia, które się z tym wiążą, odczuła branża logistyczna, jako jedna z pierwszych, i dostawcy globalnych łańcuchów dostaw. Czy koronawirus ma także wpływ na usługi transportowe dla branży alkoholi i beverage? Komentuje Hillebrand, globalny operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów.

Czytaj więcej

Okowita i piwa bezalkoholowe z Tenczynka

4 marca w barze The Taps w Warszawie odbyła się konferencja prasowa Janusza Palikota. Były poseł przedstawił swój nowy projekt – spółkę Tenczynek Bezalkoholowe S.A. Tego samego dnia na Crowday.pl ruszyła akcja crowfundingowa, której celem jest zebranie 4,17 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone głównie na zakup wyposażenia do Browaru Tenczynek: 1,9 mln zł na aparat do dealkoholizacji, 750 tys. zł na wirówkę do piwa, 140 tys. zł na aromatyzator, 130 tys. zł na karbonizator, 900 tys. zł na stację uzdatniania wody, a reszta na marketing.

Czytaj więcej