16 grudnia odbyła się w cyklu Mocny Poniedziałek degustacja alkoholi z Chorwacji. Gościem spotkania była Zeljka Damjanovic z Nimco Brands & Liquors Company. To producent alkoholi z szerokim portfolio, obejmującym ponad 25 marek. Firma została założona w 1983 roku, początkowo zlecając produkcję według własnych receptur. W 2017 roku zbudowali zakład produkcyjny Nimco, zajmujący powierzchnię 8000 mkw., który znajduje się w Bestovje niedaleko Zagrzebia, a jego roczna zdolność produkcyjna wynosi do 10 mln butelek. W ofercie są m.in.: wódka Cobalt, gin 5 Corners, likiery owocowe i ziołowe, brandy i destylaty owocowe. Flagowa marka to Julischka – owocowy sznaps, receptura powstała w 1983 roku i odniosła bardzo duży sukces. To słodki trunek o mocy 25% z dodatkiem gruszek i śliwek. W Bestovje mają małą eksperymentalną destylarnię z aparatami Holstein. Większe produkcje zlecają kooperującej z nimi od ponad 20 lat destylarni. Mają też swoje leżakownie, najstarsze butelkowane brandy mają po 30 lat.
Degustacja dała uczestnikom niezwykłą możliwość porównania dwóch trzydziestoletnich brandy, z tej samej destylacji z 1991 roku, ale przechowywanych w innych beczkach – jedna w dębie slawońskim, druga w dalmatyńskim.
Rustiq Pelin (35%)
Klasyczny pelinkovac, czyli piołunowy gorzki bitter, którego receptura sięga XIX wieku. Poza piołunem wśród botaników są: anyż, koper i szałwia. Maceracja trwa do 15 dni. Lekki zapach piołunu, werbeny, ziół śródziemnomorskich, słodkiego owocu. Smak gorzki, piołun, werbena, gorzka herbata. Długi ziołowy, apteczny finisz, dużo piołunu, mięta, dziurawiec, głóg. Do podawania na kostkach lodu z plasterkiem cytryny, albo w formie long drinka z lemoniadą.
23,5/26/27/7=83,5
Majstorska Travarica (39%)
Przez dwadzieścia dni macerowane są w alkoholu zioła, m.in. anyż, koper włoski, tymianek, mięta i hyzop, rumianek, jałowiec, szałwia, a także owoce derenia. Hyzop dał żółtą barwę trunku. Wspaniały zapach ziołowy: tymianku, majeranku, anyżu, mięty. Smak lekki, dużo ziół, goryczka, dzięgiel. Finisz gorzki, ziołowy, lekki, nutka miodu, owoców – jabłek, malin i werbeny oraz mięty.
28/27,5/27,5/8=91
Purist (40%)
Mieszanka destylatów owocowych – jabłek, gruszek i śliwek. Owoce chorwackie z późnego zbioru, z dużą koncentracją cukru, w przypadku śliwek jest to mieszanka odmian bystrica i čačanská destylacja na dedykowanym do owocowych destylatów aparacie Holstein. Zapach słodki – owoce, kwiaty, leciutka nutka anyżu. Smak rześki, wieloowocowy – czuć przede wszystkim cierpkie jabłka, dalej cierpko-słodkie gruszki i nutka winogronowa. Finisz słodko-cierpko-gorzki, dużo owoców w ustach.
27,5/27,5/27,5/8=90,5
Šljivovica Croatica (40%)
Bardzo delikatna śliwowica premium, starzona w kamionkowych kadziach zamiast w beczkach. Zapach lekki, owocowy, śliwkowy z lekką nutką miodową. W smaku śliwki i cierpkość, ale też słodycz i miód. Bardzo smaczne. Finisz długi, miód, śliwka, nutka anyżu, lekka goryczka.
26/28/28/7,5=89,5
Brioni (40%)
Brandy leżakowana na Istrii przez 30 lat. Morskie powietrze na pewno ma wpływ na procesy starzenia. Nazwa pochodzi od Wysp Briońskich, obecnie parku narodowego. Zrobiona z czterech odmian winogron: ugni blanc (trebbiano toscano), talijanski riesling (riesling italico), šipon (moslavac/furmint/pošipel – to odmiana winogron używana do produkcji węgierskiego Tokaju) oraz kraljevina (imbrina/brina – odmiana, której winogrona stają się bardziej czerwone po słonecznej stronie). Winogrona były zebrane i wydestylowane w 1991 roku przy użyciu klasycznej destylacji w szarentejskim alembiku. Dojrzewane w 360 l dębowych beczkach z dębów szypułkowych i bezszypułkowych w piwnicach Istravino (dawny producent wina z Rijeki). Nimco kupiło cały wolumen w 2011 roku wraz z kilkoma markami alkoholi z Istravino i przeniosło do własnych piwnic. Zapach delikatny, słodki – czekolada, wanilia, orzechy, rodzynki, suszone morele, śliwki, trochę tytoniu. W smaku dużo orzechów włoskich, figi, daktyle, nuty maku i lekkiego owocowego tytoniu. Finisz jest wytrawny, lekko taniczny, suszone śliwki, suszone morele, suszone gruszki, orzechy włoskie, delikatnie wanilia, skóra, tytoń.
27/27,5/26,5/8=89
Marco Polo (40%)
Brandy z tej samej destylacji z 1991 roku, co Brioni. Całkowita produkcja wyniosła wówczas 40 tys. l. Prawie wszystkie beczki pochodziły od tego samego producenta beczek w Slawonii (wschodnia Chorwacja), z wyjątkiem 11 beczek, które pochodzą od dalmatyńskiego producenta beczek (południowa Chorwacja). Te brandy nie są dostępne w sprzedaży, firma Nimco otwiera je tylko podczas specjalnych degustacji czy przyjęć, ponieważ mają w magazynie tylko ok. 900 l brandy z beczki dalmatyńskiej. Różnica w smaku między Brioni i Marco Polo jest bardzo subtelna. W aromacie dużo kakao, czekolady, wanilii, czekolady z orzechami, kawy, rodzynek, fig – słodkie jak brandy de Jerez. W ustach dużo fig i daktyli, wiśnia, owocowy tytoń, przyjemna cierpkość, nutka pomarańczy. Finisz lekki, nieco korzenny, sporo pomarańczy, rodzynki, renklody, lekki miód-maliniak, wiśnie, skórzastość, słodki owocowy tytoń.
27,5/27,5/26,5/8=89,5