Alkohol kupujemy na prezent, świąteczny stół i na Sylwestra

Ponad 4 mld zł wydamy na alkohol w okresie świąteczno-prezentowym. 60% z nas podaruje bliskim wino, whisky albo np. brandy. Polacy deklarują największy w Europie wzrost wydatków na święta.

W prezentowym rankingu prym wiodą wina spokojne, musujące i alkohole mocne z segmentu premium. Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydamy na nie więcej. Jak wynika z danych Deloitte optymizm konsumentów wciąż rośnie. 28% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się i deklaruje wzrost wydatków na zakupy świąteczne. To daje nam pierwsze miejsce wśród przebadanych państw europejskich. Jesteśmy też najbardziej skłonni do przekraczania ustalonego budżetu i co ciekawe, otwarcie przyznają się do tego mężczyźni.

W poszukiwaniu idealnego prezentu
Blisko połowę budżetu świątecznego przeznaczymy na prezenty. Najmłodszym chętnie kupujemy słodycze albo np. gry, dorosłym – książki lub wino. Aż 60% konsumentów wskazuje alkohol jako idealny upominek z okazji urodzin, imienin i Świąt. Wina spokojne wybiera ponad 45% osób, z czego 60% – wydaje na nie ponad 30 złotych. Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Wybieramy to, co sami lubimy. Prawie połowa wskazuje znajomość marki jako najważniejszy czynnik wyboru alkoholu na prezent. Co trzecia osoba zwraca uwagę na cenę. Liczy się też opakowanie i prestiż.
Bez wątpienia jednak najważniejsza jest marka, zwłaszcza w przypadku wyboru win spokojnych. Ich spożycie rośnie – polski rynek win spokojnych przekroczył już wartość 2 mld zł. Wciąż jednak daleko nam do innych europejskich krajów. Pokochaliśmy wino, ale jego zakup nadal jest dla nas wyzwaniem. Przytłacza nas oferta i obawa, że nie trafimy z wyborem. Szukamy więc „kotwicy” w postaci marki. Decydujemy się na sprawdzone propozycje, które nas nie zawiodły i kojarzą się z dobrym – zazwyczaj słodkim lub łagodnym smakiem.

Sylwester z prosecco
Największą nowością w świątecznym koszyku zakupowym będą w tym roku wina bezalkoholowe. Zmiany w naszym stylu życia i preferencjach sprawiają, że segment ten, pomimo niskiej dystrybucji dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym w kategorii win musujących. Dziś wynosi 1,6%.
Sylwester będzie jednak należał do prosecco. Sezon świąteczno-sylwestrowy jest kluczowy dla kategorii win musujących. W tym okresie z „hukiem” konsumujemy 1/3 sprzedaży najpopularniejszych win musujących. Za wzrosty tego segmentu odpowiada głównie prosecco – przebój ostatniego lata i nadchodzących imprez sylwestrowych.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!
Zniżka EARLY BIRD -10% do 31 marca.

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.