W globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2016” znalazło się 157 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona dziewięciolitrowych skrzynek, w tym dziewięć alkoholi z Polski, na czele z najlepiej sprzedającą się z nich Żubrówką. Produkowana przez CEDC marka z Żubrem na etykiecie jest jedną z czterech największych wódek świata.
W przygotowanym przez magazyn „Drinks International” zestawieniu, Żubrówka zajmuje 4. miejsce wśród wszystkich wódek świata – po globalnych markach Smirnoff i Absolut oraz ukraińskiej marce Khortytsa – ze sprzedażą 7,1 mln dziewięciolitrowych skrzynek. W porównaniu z rankingiem za rok 2015, Żubrówka awansowała o jedną pozycję, dzięki zwiększeniu sprzedaży o prawie milion skrzynek.
Kolejne polskie wódki w zestawieniu to: 7. Krupnik (Marie Brizard, 4,4 mln, wzrost o 10%), 16. Soplica (CEDC, 3,1 mln, wzrost o 23%), 19. Żołądkowa De Luxe (Stock, 2,6 mln, spadek o 26%), 26. Sobieski (Marie Brizard, 1,9, spadek o 5%), 27. Żytniówka (CEDC, 1,8 mln, wzrost o 13%), 28. Wyborowa (Pernod Ricard, 1,7 mln, wzrost o 6%). W kategorii likiery zostały sklasyfikowane jeszcze dwie marki: Lubelska (Stock, 1,3 mln, spadek o 1%) i Żołądkowa Gorzka (Stock, 1,4 mln, spadek o 8%).
Największe marki wódek świata w „Klubie Milionerów”
Poz. | Marka | Producent | Zasięg | Sprzedaż 2016 (mln 9L skrzynek) | Dynamika vs. 2015 |
1 | Smirnoff | Diageo | Globalny | 25,5 | –1% |
2 | Absolut | Pernod Ricard | Globalny | 11,0 | 0% |
3 | Khortytsa | Global Spirits | Regionalny | 7,5 | +3% |
4 | Żubrówka | CEDC | Globalny | 7,1 | +15% |
5 | Chlebny Dar | Bayadera Group | Regionalny | 6,9 | +9% |
6 | Svedka | Constellation Brands | Globalny | 4,4 | +6% |
7 | Krupnik | Marie Brizard | Regionalny | 4,4 | +10% |
8 | Piat’ Ozer | Alcohol Siberian Group | Regionalny | 4,2 | 0% |
9 | Skyy | Gruppo Campari | Globalny | 4,0 | +1% |
10 | Grey Goose | Bacardi | Globalny | 4,0 | +1% |
– Polska wódka to część tradycji, z której możemy i powinniśmy być dumni, podobnie jak Szkoci cenią sobie renomę, dziedzictwo i światowe sukcesy whisky – komentuje Alicja Jelec, Dyrektor Marketingu Wódek CEDC. – Dlatego cieszy nas pozycja naszych marek w globalnych zestawieniach najpopularniejszych alkoholi świata. Sukces Żubrówki odzwierciedla pozycję tej marki w Polsce, ale wciąż widzimy ogromny potencjał rozwoju zagranicą, na ponad 40 rynkach, na których jest ona oferowana. Podobnie ma się rzecz z marką Soplica, w przypadku której w ostatnich latach podwoiliśmy liczbę rynków zagranicznych, na których chcemy rozwijać ten odwołujący się do tradycji polskich nalewek produkt.
10 najszybciej rosnących marek wódek świata w „Klubie Milionerów”
Poz. | Marka | Producent | Sprzedaż 2016 (mln 9L skrzynek) | Dynamika sprzedaży vs. 2015 |
1 | Tsarskaya/Imperial | Ladoga Group | 1,0 | +51% |
2 | Gosudarev Zakaz | Synergy | 2,4 | +31% |
3 | Myagkov | Synergy | 1,0 | +25% |
4 | Soplica | CEDC | 3,1 | +23% |
5 | Bulbash | Bulbash Zavod | 1,5 | +23% |
6 | Żubrówka | CEDC | 7,1 | +15% |
7 | Żytniówka | CEDC | 1,8 | +13% |
8 | Krupnik | Marie Brizard | 4,4 | +10% |
9 | Chlebny Dar | Bayadera Group | 6,9 | +9% |
10 | Gorbatschow | Henkell & Söhnlein | 1,4 | +8% |
11 | Khaoma | Asia Waters | 1,4 | +8% |
12 | Kozatska Rada | Bayadera Group | 1,2 | +7% |
13 | Belenkaya | Synergy | 3,7 | +6% |
14 | Wyborowa | Pernod Ricard | 1,7 | +6% |
15 | Svedka | Constellation Brands | 4,4 | +6% |