Miodula Awangarda

Trzy lata leżakowania, dodatek koniaku. Beczka zaszpuntowana w 2016 roku, jak pisze producent – w hołdzie polskiej Awangardzie – rozlana w 2019 roku. Świetny aromat – dużo rodzynek i macerowanych w alkoholu skórek pomarańczy, czarnej czekolady. W smaku czekolada z rodzynkami, czekolada z pomarańczą, czekolada z orzechem włoskim, trochę wanilia. Miód dopiero wyraźny w finiszu, lekko gorycz propolisu, nadal skórka pomarańczy. Likier na miarę Grand Marnier. Moc – 40%.

Likiery Kreuzritter w Kita Koguta

1 lipca w Kita Koguta odbyła się degustacja niemieckich likierów firmy Kreuzritter. To luksusowa marka, stworzona w 2005 roku przez Fryderyka Kiene, który stworzył też kolekcję ginów Madame Geneva. Nazwa i herb odwołują się do Zakonu NMP, czyli Krzyżaków. Marka powstała w Steinfeld w Zachodnich Niemczech, niedaleko Bremy. W styczniu 2019 roku została przejęta przez firmę Krugman, która wytwarza alkohole od 1867 roku, specjalizując się głównie w prostych sznapsach i kornach.

Czytaj więcej

Wiśniak na rumie Galeon

nowa receptura. Przyjemny aromat, połączenie wytrawnego soku z wiśni i rumu w stylu Jamajka (dużo estrów – kwasowość, nuty industrialne, drożdżowe). Ładnie się to razem komponuje. Smak słodki, nadal bardzo dużo rumu w ustach. Już nie sok, a syrop z wiśni, ale to jest naturalny smak polskiej domowej nalewki, wzbogaconej o rum. W porównaniu z poprzednią wersją – niebo a ziemia, nie ma tego, co mi w poprzedniej bardzo przeszkadzało, czyli uderzającego zapachu i smaku pestek, czyli głównie kwasu pruskiego, który eufemistycznie nazywany bywa smakiem migdałowym lub marcepanowym. Ta słodycz z rumem typu Jamajka tak samo dobrze się komponuje jak wytrawność w zapachu. Obniżona moc – tylko 24% (było 35%) – wcale nie przeszkadza, przeciwnie, w ustach ten poziom alkoholu doskonale uwydatnia owocowość, oczywiście na pewno pomaga tu cukier. Finisz jest deserowy, przywodzi na myśl ponczowe ciasto z nadzieniem wiśniowym. Konsekwentnie jednak pozostawia w ustach smak syropu naturalnie uzyskanego z owoców wiśni. Bardzo udana zmiana, także jeśli chodzi o butelkę, którą wieńczy korek ze złotą szeroką główką.

Biały Bocian Bio Malina

bardzo przyjemny, bardzo naturalny, słodki i czysty aromat maliny. Sok malinowy, spirytusu prawie nie czuć – jest daleko w tle, w dodatku ma przyjemny zapach ziaren. W smaku już tej czystości owocu nie ma, malina robi się landrynkowa, choć nie słodka. W finiszu likier znów odzyskuje – jest nuta kwaśna, cytrynowa, jest kwaśna malina, alkohol głęboko schowany. Dobrze sprawdzi się z lodami śmietankowymi, waniliowymi czy nawet czekoladowymi. Moc – 30%.

Dąbrowski

marka produkowana w zakładzie AWW w Kaliszu na wyłączność dla sieci sklepów Intermarché. Czysta wódka o mocy 40% ma delikatny aromat: ziarno, maliny, poziomki, nawet truskawki, łąka. Smak też jest słodki, przyjemnie czuć ziarno, soczystą kukurydzę, sporo wanilii. Finisz słodki z nutą białego winogrona. Linia Dąbrowski obejmuje także smakowe napoje spirytusowe o mocy 30%: Cytryna, Wiśnia, Orzech Laskowy i Pigwa oraz wódki smakowe o mocy 40: Dąbrowski Wódka Grapefruit On Off, Dąbrowski Wódka Canberry On Off oraz Dąbrowski Gorzka Korzenna On Off.

Czytaj więcej

Cytrynowe Soplice

Dostałem do testów trzy nowe Soplice o przewodniej nucie cytryny, w zamyśle orzeźwiające na lato. Podawać z sodą, lodem i mocno schłodzone. Sprawdzają się dobrze w koktajlach. Postanowiłem sprawdzić i opisać, jak smakują solo? Wynik testu pozytywnie mnie zaskoczył. Próbowałem ich w temperaturze około 11 stopni, więc dość dobrze schłodzone, ale bez żadnych dodatków.

Czytaj więcej

CytryNOWE lato z Soplicą

13 czerwca miało miejsce wydarzenie związane z wprowadzeniem na rynek nowych smaków Soplicy – Soplica Cytryna-Mięta, Soplica Cytryna-Pigwa i Soplica Cytryna-Malina. Ciekawą propozycją zapoznania się z produktem były warsztaty koktajlowe. Pod okiem brand ambasadora, Przemka Matuszewskiego, uczestnicy przygotowali autorskie koktajle. Świetna formuła, która przerodziła się w zabawę aromatów i smaków. Pachniało cytrusami, miętą rosnącą przy szumiącym strumyku, malinowym chruśniakiem, aromatyczną pigwą. Każdy z koktajli inny, każdy smaczny, każdy orzeźwiający, co było niewątpliwą zaletą w ten upalny dzień. Spotkanie odbyło się w restauracji LAS (Lokalna Atrakcja Stolicy) na warszawskim Powiślu.

Czytaj więcej

Abafado

portugalska mistela, nazywana często likierowym winem, choć w rzeczywistości jest to likier. Fermentacja winogron jest bardzo szybko przerywana, przy mocy ok. 1%, dodawany jest wówczas mocny alkohol, a następnie trunek poddawany jest procesowi długiego dojrzewania w beczkach. Zachowuje soczystość i świeżość soku winogronowego (truskawka, malina, porzeczka, wiśnia) i nuty charakterystyczne dla brandy – nuty miodowe, ziemiste, starego drewna oraz waniliny. Większość producentów wywodzi się z regionów: Bairrada, Alentejo czy Tejo. Najbardziej znany producent to Quinta da Alorna, którza oferuje pięcioletnie abafado, dostępne także w Polsce. Inni producenci to m.in.: Paulo Laureano Mouchão, Luís Pato, Quinta das Bágeiras. Moc alkoholu zwykle 16-18%.

Manufaktura Nalewek

rodzinna firma (spółka Nalewki Rodziny Krzanowskich) jest rozwinięciem domowej pasji. Zlokalizowana na Podkarpaciu, w małej miejscowości pod Krosnem – Korczynie. Obecnie to najlepiej wyposażony zakład do produkcji nalewek w Polsce. Całość produkcji odbywa się na bazie owoców skupowanych od zaprzyjaźnionych rolników i przy zastosowaniu profesjonalnej technologii. Są to nalewki w pełni naturalne, powstałe bez użycia sztucznych aromatów, barwników, etc. W 27 tankach powstaje 15 tys. l nalewek. W ofercie są nalewki z: wiśni, malin i czarnej porzeczki w butelkach 200, 350 i 500 ml oraz opakowaniach prezentowych. Poza ofertą własnych nalewek firma współpracuje także z wieloma partnerami w zakresie private labels. Robi m.in. nalewkę ImćPan dla sieci sklepów M&P czy Nalewki Pałacowe dla Hotelu i SPA Polanka.

Campari świętuje stulecie koktajlu Negroni i inauguruje Negroni Week

Siódma odsłona międzynarodowej inicjatywy Campari trwać będzie od 24 do 30 czerwca 2019. W tym czasie lokale na całym świecie będą promować koktajl Negroni, bazujący na legendarnym, włoskim aperitifie, jednocześnie angażując się w zbieranie środków na wybrane cele dobroczynne. W tym roku Negroni Week ma jeszcze bardziej doniosły charakter – 2019 rok to setna rocznica powstania koktajlu.

Czytaj więcej

Nalewki Baczewskich

27 maja w Restauracji Baczewskich w Warszawie odbyła się degustacja wybranych nalewek, które w tym miejscu powstają. Podane w towarzystwie dobranych przekąsek i z komentarzem szefa baru, Damiana Mielniczka. Obecnie restauracja ma nastawionych ok. 1000 l nalewek, ponad 40 smaków, dojrzewających w szklanych zbiornikach w dolnej sali degustacyjnej. Nie mają czasu długo dojrzewać, tak wielkim cieszą się powodzeniem. Restauracja została otwarta w lutym tego roku, a już skończyły się pierwsze nastawy mandarynki, piołunu z czekoladą i gryki.

Czytaj więcej

ImćPan Nalewka Wiśniowa

nowa marka M&P, przygotowana przez Manufakturę Nalewek z Rzeszowa. Owoce z podkarpackich sadów, kilka miesięcy leżakowania. Czysty aromat soku z wiśni, delikatnie marcepan, migdały, czekolada z orzechami. Alkohol schowany. W smaku cierpka, soczysta, naturalnie wiśniowa, pozostawia w ustach cierpko-gorzki posmak jarzębiny. Moc – 32%.

Meksykańskie papryczki i mezcal

10 maja The Last Port zorganizowało wyjątkowe szkolenie, połączone z degustacją. Po raz pierwszy w Polsce gościł Scott Baird, wielki entuzjasta kultury meksykańskiej, właściciel baru Trick Dog w San Francisco. Imprezę zorganizowano w coctail-barze Woda Ognista, a do spróbowania były meksykańskie likiery Ancho Reyes i Ancho Reyes Verde oraz kolekcja mezcali Montelobos.

Czytaj więcej

Wizyta w destylarni Bertagnolli

Distilleria Bertagnolli została zbudowana niemal naprzeciwko stacji kolejowej w miasteczku Mezzocorona, w Trydencie. U podnóża surowych, czarnych, niemal wyrastających pionowo skał – gór o tej samej co miasteczko nazwie. To nowy, duży zakład, jednak początki firmy sięgają 1870 roku, kiedy potentat ziemski i właściciel wielkich winnic, Edoardo Bertagnolli, ożenił się z Giulią de Kreutzenberg, córką farmaceuty. Tak połączyły się winogrona i sztuka destylacji, jak to ujmuje rodzinna historia. Destylarnia została nazwana Premiata Distilleria G. Bertagnolli, na cześć Giulii. W 1886 roku uzyskali kontrakt na dostarczanie alkoholi na dwór królewski Habsburgów.

Czytaj więcej