Amerykanie definiują single malt

American Single Malt Whiskey Commission (ASMWC) zapowiada, że w grudniu tego roku ogłosi definicje prawną amerykańskiej whiskey single malt. Dotąd nie ma żadnych reguł, które by określały, co oznacza napis American single malt whiskey na butelce. Zgodnie z uzgodnieniami między ASMWC i urzędem legalizacyjnym Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau American single malt whiskey ma być w 100% ze słodowanego jęczmienia, pochodzić z jednej destylarni z USA, ma być leżakowana na terenie USA w dębowych beczkach o pojemności maksimum 700 l i butelkowana z mocą 40%. Nie ma mowy na temat minimalnego okresu leżakowania. Przepisy mają zacząć obowiązywać od wiosny 2022.

Polskie wina będą dosładzane

Minister Rolnictwa wydał zgodę na wzbogacanie wina (w praktyce dodanie cukru lub syropu gronowego), czyli zabieg, który pozwoli osiągnąć wyższy poziom alkoholu. W imieniu rodzimych winiarzy wnioskował o to Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, a wszystko w związku z tegorocznymi, wyjątkowo niesprzyjającymi, warunkami pogodowymi. „Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na zwiększenie o 3% naturalnej objętościowej zawartości alkoholu świeżych winogron, moszczu winogronowego, moszczu winogronowego w trakcie fermentacji, młodego wina w trakcie fermentacji oraz wina uzyskanego z odmian winorośli zgodnie z art. 81 rozporządzenia nr 1308/2013, uzyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Polski” – czytamy we wniosku.

Czytaj więcej

E-commerce dla alkoholu – jeśli nie teraz, to kiedy?

Polskie przepisy z czasów PRL nie pozwalają na handel alkoholem przez Internet. Podczas XXVII edycji forum gospodarczego Welconomy w Toruniu, prelegenci przekonywali że wprowadzenie tego kanału dystrybucji to szansa na rozwój dla regionalnych producentów kraftowych piw, polskich win, nalewek i innych trunków, którymi możemy pochwalić się także za granicą. – Na całym świecie handel alkoholem przez Internet jest stosowany, a u nas funkcjonuje w podziemiu – mówił były poseł, prezes Federacji dla Rzeczypospolitej Marek Jakubiak. – Pytanie nie brzmi czy należy zalegalizować e-handel alkoholem, tylko kiedy i na jakich zasadach. Nie uciekniemy przed tym – podkreślał przewodniczący sejmowej Komisji Zdrowia Tomasz Latos.

Czytaj więcej

Misiewiczówka bez zezwolenia

Jak podały media, do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy trafił akt oskarżenia przeciwko Bartłomiejowi Misiewiczowi za reklamowanie i sprzedawanie wódki Misiewiczówka bez wymaganego zezwolenia. Postawiono zarzuty z Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według oskarżyciela, „w okresie od 31 stycznia 2020 roku do 17 września 2020 roku na ogólnodostępnym profilu na portalu twitter.com i stronie internetowej www.misiewiczówka.pl publicznie reklamował wódkę Misiewiczówka i sprzedawał ją bez wymaganego zezwolenia”.

Czytaj więcej

Projekt ustawy o wyrobach winiarskich

Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o wyrobach winiarskich. Zakłada on uproszczenie i ujednolicenie wymagań dotyczących wpisu do rejestru działalności związanej z wyrobem lub rozlewem wyrobów winiarskich oraz zwiększenie limitu produkcji wyrobów winiarskich do 100 tys. l. Dostosowuje polskie prawo do nowych przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynku wina wprowadzonych w Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Jakość, znakowanie i kontrola wódek

9 czerwca w Muzeum Polskiej Wódki odbył się webinar „Jakość, znakowanie i kontrola wódek na polskim rynku”, który zorganizowało Stowarzyszenie Polska Wódka. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął minister rolnictwa i rozwoju wsi, Grzegorz Puda oraz Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Partnerami wydarzenia zostały Związek Gorzelni Polskich i Muzeum Polskiej Wódki.

Czytaj więcej

KIG wspiera sprzedaż alkoholu przez internet

Krajowa Izba Gospodarcza stanęła na czele multibranżowej koalicji, na rzecz legalizacji sprzedaży alkoholu przez internet. Ma to dać szansę na wyjście z pandemicznego kryzysu regionalnym producentom wyrobów alkoholowych, którzy do tej pory mieli ograniczone możliwości dotarcia do klientów w kraju i zagranicą. Trwający kryzys znacząco pogorszył ich sytuację.

Czytaj więcej

E-sprzedaż alkoholu szansą

Szansą na przetrwanie pandemii COVID-19 dla małych i średnich przedsiębiorców może być unormowanie sprzedaży alkoholu przez Internet. W ostatnich latach e-handel w Polsce stał się jednym z wiodących kanałów sprzedaży, wpisując kraj w światowe trendy cyfryzacji. Jednak w Polsce sprzedaż alkoholu online wciąż nie jest jednoznacznie uregulowana, ponieważ ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która definiuje ten obszar, pochodzi jeszcze z lat 80.

Czytaj więcej

USA zawiesza cła na alkohole z UE

Na cztery miesiące zostały zawieszone wzajemne cła na alkohole między USA a UE. Dotyczy to wyrobów amerykańskich trafiających na rynek UE oraz alkoholi europejskich wysyłanych do USA, ale z wyłączeniem amerykańskiej whiskey. Ta wciąż pozostanie obłożona podatkiem 25% przy wjeździe do Europy, przynajmniej do czasu rozpoczęcia negocjacji na temat ceł na europejską stal i aluminium.

Walka o nowe reguły dla japońskiej whisky

Decyzją stowarzyszenia grupującego najważniejszych producentów alkoholi w Japonii, Japan Spirits & Liqueurs Makers Association, od 1 kwietnia tego roku wejdą w życie przepisy regulujące, na jakich zasadach może być użyte określenie Whisky from Japan/Japanese Whisky. Nowe przepisy będą dotyczyły tylko członków stowarzyszenia, ale są w nim tacy gracze jak: Suntory, Nikka, Kirin czy Choya (pełna lista jest tutaj: https://almvrp7qypnnf6syrhsieammau–www-yoshu-or-jp.translate.goog/association/introduce/index.html). Wedle tych wytycznych japońska whisky musi mieć udział słodowanego zboża (nie określono jak duży), woda wykorzystana przy produkcji musi pochodzić z Japonii, zacieranie, fermentacja i destylacja muszą odbywać się w Japonii, odbierany alkohol nie może mieć więcej niż 95%, whisky musi spędzić minimum trzy lata w drewnianych beczkach (nie koniecznie dębowych) o pojemności nie większej niż 700 l. Whisky musi być butelkowana w Japonii i mieć moc nie mniejszą niż 40% (obecnie zarówno Nikka jak i Suntory swoje tanie blendy kierują na lokalny rynek z mocą niższą niż 40%). Dozwolony jest dodatek karmelu (E150) dla poprawienia barwy whisky.
Spirits & Liqueurs Makers Association postanowiło także, że whisky, która nie spełnia stawianych jej wymagań, nie tylko nie będzie mogła być etykietowana jako Japan/Japanese Whisky, lecz w nazwie nie będzie mogła odwoływać się m.in. do: postaci znanych z japońskiej historii i japońskich nazw geograficznych, nie wolno także umieszczać japońskiej flagi ani „żadnych oznaczeń, które by sugerowały, że whisky spełnia wymogi dla Whisky from Japan/Japanese Whisky”. Nie ma jednak nic na temat japońskich liter, które bardzo często są wykorzystywane m.in. przez bottlerów whisky spoza Japonii.

Czytaj więcej

Branżowy spór o akcyzę na alkohole

Wpływy z akcyzy od alkoholu są stabilnym i jednym z najważniejszych elementów budżetu państwa. W ostatnich dniach w przestrzeni medialnej pojawiło się wiele informacji odnoszących się do struktury podatku akcyzowego jakim obarczone są różne kategorie alkoholu. Przedstawiciele branży piwnej przyznali, że piwo jest czterokrotnie niżej opodatkowane akcyzą od wyrobów spirytusowych. Czy takie dysproporcje są uzasadnione? Jak uprzywilejowana pozycja piwa wpływa na strukturę spożycia i zdrowie Polaków? Dlaczego ujednolicenie podstawy naliczania akcyzy na wszystkie wyroby alkoholowe może przynieść 5 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa? Na te i inne pytania dotyczące regulacji prawnych dotyczących alkoholu w Polsce, odpowiadali uczestnicy debaty przeprowadzonej przez redakcję Rzeczpospolitej, do zapisu której zamieszczamy link: https://www.rp.pl/Biznes/302229993-Branzowy-spor-o-akcyze-na-alkohole.html.

Nowe banderole od 1 lipca

Od lipca obowiązywać będą nowe banderole. Na początek dla: win, cydrów i miodów pitnych. Nowe będą miały tylko 50 x 16 mm, będą samoprzylepne, a producenci i importerzy wybiorą jedną z kilku możliwych opcji miejsca ich naklejenia zgodnie z treścią rozporządzenia. Stare banderole zachowają ważność do końca czerwca 2022 roku.

Ważny termin dla producentów wina

Do 15 stycznia producenci wpisani do ewidencji na rok gospodarczy 2020/2021 zobowiązani są do złożenia do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa deklaracji o zbiorach winogron oraz produkcji wina lub moszczu winogronowego w danym roku gospodarczym. Wzory formularzy deklaracji dostępne są na stronie internetowej http://www.kowr.gov.pl/uploads/pliki/wino/rozp_mrirw_poz1968_26092017.pdf. Deklaracje można złożyć osobiście w Centrali KOWR w Warszawie, wysłać za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego lub elektronicznie poprzez portal e-PUAP.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych

Książkowe wydanie najważniejszego dla branży alkoholowej rozporządzenia UE, ze wstępem Remigiusza Zdrojkowskiego i indeksem.
Alkohol jest środkiem spożywczym i podlega przepisom ustanawianym przez Parlament Europejski
i Radę (UE). Podstawowym celem tych regulacji jest wprowadzenie wytycznych dla przedsiębiorców oraz instrumentów dla służb kontrolnych umożliwiających egzekwowanie obowiązku rzetelnego informowania konsumenta o nabywanym produkcie.
Informacje mają być łatwe do zrozumienia dla konsumentów oraz nie mogą wprowadzać w błąd. Najważniejsze z nich dotyczą: właściwości środka spożywczego, jego charakteru, tożsamości, składu, ilości, minimalnej trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metody wytworzenia lub produkcji, ważny jest też prawidłowy wygląd, prezentacja graficzna oraz określenie surowców użytych do produkcji.
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestię znakowania środków spożywczych jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011.

Ważny termin dla producentów wina

30 października upływa termin składania do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa deklaracji dotyczących szacowanej ilości winogron lub moszczu winogronowego, które będą wykorzystane do wyrobu wina w danym roku gospodarczym. Deklaracje można złożyć osobiście w Centrali KOWR w Warszawie, wysłać za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego lub elektronicznie poprzez portal e-PUAP.

Podatek cukrowy

Od 1 stycznia 2021 roku zacznie obowiązywać Ustawa o opłacie cukrowej, która nakłada m.in. podatek na słodzone napoje i wprowadza zmiany w różnych przepisach w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów m.in. tzw. opłatę cukrową i opłatę za sprzedaż napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, czyli tzw. małpek. Jak podatek wpłynie na ceny alkoholi mocnych obrazuje tabela.

Czytaj więcej

Resort rolnictwa wprowadza ewidencję winnic

Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który zakłada utworzenie ewidencji winnic, z których winogrona będą mogły być przeznaczane do wyrobu wina. „Utworzenie ewidencji winnic umożliwi producentom wina dostęp do informacji o plantacjach winorośli w Polsce, z których winogrona mogą być wykorzystywane do produkcji wina. Rejestr ten umożliwi także usprawnienie oceny potencjału produkcyjnego, co jest niezbędne z punktu widzenia przepisów UE. (…) W celu podniesienia konkurencyjności drobnych producentów wyrabiających cydr, perry, wina owocowe markowe oraz miód pitny markowy z surowców pozyskanych we własnym gospodarstwie oraz zwiększenia wykorzystania owoców należy zwiększyć limit produkcji tych napojów z maksymalnie 10 tys. l w skali roku do maksymalnie 100 tys. l w skali roku. Limit ten, zgodnie z projektem ustawy będzie powiązany w areałem upraw lub wielkością posiadanej pasieki” – czytamy w projekcie.