E-sprzedaż alkoholu szansą

Szansą na przetrwanie pandemii COVID-19 dla małych i średnich przedsiębiorców może być unormowanie sprzedaży alkoholu przez Internet. W ostatnich latach e-handel w Polsce stał się jednym z wiodących kanałów sprzedaży, wpisując kraj w światowe trendy cyfryzacji. Jednak w Polsce sprzedaż alkoholu online wciąż nie jest jednoznacznie uregulowana, ponieważ ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która definiuje ten obszar, pochodzi jeszcze z lat 80.

Czytaj więcej

USA zawiesza cła na alkohole z UE

Na cztery miesiące zostały zawieszone wzajemne cła na alkohole między USA a UE. Dotyczy to wyrobów amerykańskich trafiających na rynek UE oraz alkoholi europejskich wysyłanych do USA, ale z wyłączeniem amerykańskiej whiskey. Ta wciąż pozostanie obłożona podatkiem 25% przy wjeździe do Europy, przynajmniej do czasu rozpoczęcia negocjacji na temat ceł na europejską stal i aluminium.

Walka o nowe reguły dla japońskiej whisky

Decyzją stowarzyszenia grupującego najważniejszych producentów alkoholi w Japonii, Japan Spirits & Liqueurs Makers Association, od 1 kwietnia tego roku wejdą w życie przepisy regulujące, na jakich zasadach może być użyte określenie Whisky from Japan/Japanese Whisky. Nowe przepisy będą dotyczyły tylko członków stowarzyszenia, ale są w nim tacy gracze jak: Suntory, Nikka, Kirin czy Choya (pełna lista jest tutaj: https://almvrp7qypnnf6syrhsieammau–www-yoshu-or-jp.translate.goog/association/introduce/index.html). Wedle tych wytycznych japońska whisky musi mieć udział słodowanego zboża (nie określono jak duży), woda wykorzystana przy produkcji musi pochodzić z Japonii, zacieranie, fermentacja i destylacja muszą odbywać się w Japonii, odbierany alkohol nie może mieć więcej niż 95%, whisky musi spędzić minimum trzy lata w drewnianych beczkach (nie koniecznie dębowych) o pojemności nie większej niż 700 l. Whisky musi być butelkowana w Japonii i mieć moc nie mniejszą niż 40% (obecnie zarówno Nikka jak i Suntory swoje tanie blendy kierują na lokalny rynek z mocą niższą niż 40%). Dozwolony jest dodatek karmelu (E150) dla poprawienia barwy whisky.
Spirits & Liqueurs Makers Association postanowiło także, że whisky, która nie spełnia stawianych jej wymagań, nie tylko nie będzie mogła być etykietowana jako Japan/Japanese Whisky, lecz w nazwie nie będzie mogła odwoływać się m.in. do: postaci znanych z japońskiej historii i japońskich nazw geograficznych, nie wolno także umieszczać japońskiej flagi ani „żadnych oznaczeń, które by sugerowały, że whisky spełnia wymogi dla Whisky from Japan/Japanese Whisky”. Nie ma jednak nic na temat japońskich liter, które bardzo często są wykorzystywane m.in. przez bottlerów whisky spoza Japonii.

Czytaj więcej

Branżowy spór o akcyzę na alkohole

Wpływy z akcyzy od alkoholu są stabilnym i jednym z najważniejszych elementów budżetu państwa. W ostatnich dniach w przestrzeni medialnej pojawiło się wiele informacji odnoszących się do struktury podatku akcyzowego jakim obarczone są różne kategorie alkoholu. Przedstawiciele branży piwnej przyznali, że piwo jest czterokrotnie niżej opodatkowane akcyzą od wyrobów spirytusowych. Czy takie dysproporcje są uzasadnione? Jak uprzywilejowana pozycja piwa wpływa na strukturę spożycia i zdrowie Polaków? Dlaczego ujednolicenie podstawy naliczania akcyzy na wszystkie wyroby alkoholowe może przynieść 5 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa? Na te i inne pytania dotyczące regulacji prawnych dotyczących alkoholu w Polsce, odpowiadali uczestnicy debaty przeprowadzonej przez redakcję Rzeczpospolitej, do zapisu której zamieszczamy link: https://www.rp.pl/Biznes/302229993-Branzowy-spor-o-akcyze-na-alkohole.html.

Nowe banderole od 1 lipca

Od lipca obowiązywać będą nowe banderole. Na początek dla: win, cydrów i miodów pitnych. Nowe będą miały tylko 50 x 16 mm, będą samoprzylepne, a producenci i importerzy wybiorą jedną z kilku możliwych opcji miejsca ich naklejenia zgodnie z treścią rozporządzenia. Stare banderole zachowają ważność do końca czerwca 2022 roku.

Ważny termin dla producentów wina

Do 15 stycznia producenci wpisani do ewidencji na rok gospodarczy 2020/2021 zobowiązani są do złożenia do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa deklaracji o zbiorach winogron oraz produkcji wina lub moszczu winogronowego w danym roku gospodarczym. Wzory formularzy deklaracji dostępne są na stronie internetowej http://www.kowr.gov.pl/uploads/pliki/wino/rozp_mrirw_poz1968_26092017.pdf. Deklaracje można złożyć osobiście w Centrali KOWR w Warszawie, wysłać za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego lub elektronicznie poprzez portal e-PUAP.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych

Książkowe wydanie najważniejszego dla branży alkoholowej rozporządzenia UE, ze wstępem Remigiusza Zdrojkowskiego i indeksem.
Alkohol jest środkiem spożywczym i podlega przepisom ustanawianym przez Parlament Europejski
i Radę (UE). Podstawowym celem tych regulacji jest wprowadzenie wytycznych dla przedsiębiorców oraz instrumentów dla służb kontrolnych umożliwiających egzekwowanie obowiązku rzetelnego informowania konsumenta o nabywanym produkcie.
Informacje mają być łatwe do zrozumienia dla konsumentów oraz nie mogą wprowadzać w błąd. Najważniejsze z nich dotyczą: właściwości środka spożywczego, jego charakteru, tożsamości, składu, ilości, minimalnej trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metody wytworzenia lub produkcji, ważny jest też prawidłowy wygląd, prezentacja graficzna oraz określenie surowców użytych do produkcji.
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestię znakowania środków spożywczych jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011.

Ważny termin dla producentów wina

30 października upływa termin składania do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa deklaracji dotyczących szacowanej ilości winogron lub moszczu winogronowego, które będą wykorzystane do wyrobu wina w danym roku gospodarczym. Deklaracje można złożyć osobiście w Centrali KOWR w Warszawie, wysłać za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego lub elektronicznie poprzez portal e-PUAP.

Podatek cukrowy

Od 1 stycznia 2021 roku zacznie obowiązywać Ustawa o opłacie cukrowej, która nakłada m.in. podatek na słodzone napoje i wprowadza zmiany w różnych przepisach w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów m.in. tzw. opłatę cukrową i opłatę za sprzedaż napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, czyli tzw. małpek. Jak podatek wpłynie na ceny alkoholi mocnych obrazuje tabela.

Czytaj więcej

Resort rolnictwa wprowadza ewidencję winnic

Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który zakłada utworzenie ewidencji winnic, z których winogrona będą mogły być przeznaczane do wyrobu wina. „Utworzenie ewidencji winnic umożliwi producentom wina dostęp do informacji o plantacjach winorośli w Polsce, z których winogrona mogą być wykorzystywane do produkcji wina. Rejestr ten umożliwi także usprawnienie oceny potencjału produkcyjnego, co jest niezbędne z punktu widzenia przepisów UE. (…) W celu podniesienia konkurencyjności drobnych producentów wyrabiających cydr, perry, wina owocowe markowe oraz miód pitny markowy z surowców pozyskanych we własnym gospodarstwie oraz zwiększenia wykorzystania owoców należy zwiększyć limit produkcji tych napojów z maksymalnie 10 tys. l w skali roku do maksymalnie 100 tys. l w skali roku. Limit ten, zgodnie z projektem ustawy będzie powiązany w areałem upraw lub wielkością posiadanej pasieki” – czytamy w projekcie.

Ustawa cukrowa niezgodna z Konstytucją

Rząd wprowadza nowe podatki, nie bacząc na protesty przedsiębiorców. Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy apeluje do Prezydenta RP o skierowanie ustawy „cukrowej” do Trybunału Konstytucyjnego. W ocenie ZP PPS sposób procedowania w parlamencie oraz postanowienia Ustawy „cukrowej” i wprowadzenie dodatkowych opłat od sprzedaży alkoholu w opakowaniach do 300 ml posiadają liczne wady prawne i są niezgodne z Konstytucją RP, co kwalifikuje je do rozpatrzenia przez Trybunał Konstytucyjny.

Czytaj więcej

Wprowadzenie nowych podatków pogrąży branżę spirytusową

24 lipca 2020 Sejm przyjął „Ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu”, która zmienia datę wejścia w życie ustawy dotyczącej prozdrowotnych wyborów konsumentów, potocznie zwanej cukrową na 1 stycznia 2021 roku. Ustawa cukrowa wprowadza nowy podatek od sprzedaży słodkich napojów oraz napojów alkoholowych w małych pojemnościach poniżej 300 ml. Kuriozalną sprawą jest jednak sposób procedowania obu ustaw. Ustawa cukrowa miała wejść w życie 1 lipca br., jednak Senat ją odrzucił. Miała wrócić pod obrady Sejmu w połowie kwietnia br., jednak z powodu prac legislacyjnych związanych z pandemią koronawirusa posłowie się nią wtedy nie zajęli. Oznacza to, że nowelizowane są przepisy, które nie istnieją.

Czytaj więcej

Molasses Act 1733

Ustawa o melasie (Molasses Act) z 1733 roku była prawdopodobnie pierwszą w historii ustawą antyalkoholową, czyli nie tylko mającą na celu zasilenie budżetu z podatków od alkoholu, lecz także ograniczenie jego spożycia. Była trzy lata wcześniejsza od słynnych ustaw antyginowych z 1736 roku, które – w rezultacie – skutecznie doprowadziły do ograniczenia konsumpcji ginu w Londynie, choć nie samego pijaństwa, gdyż jedynie zmienił się model konsumpcji i Anglicy z ginu przestawili się na piwo. Ustawa o melasie dotyczyła mieszkańców kolonii, zwłaszcza Nowej Anglii. Uchwalona przez parlament brytyjski, wprowadzała podatek w wysokości 9 pensów za każdy galon melasy importowanej na kontynent amerykański z niebrytyjskich wysp cukrowych w Indiach Zachodnich. Była to także część wojny ekonomicznej, głównie z Francją, ale też z Hiszpanią czy Niderlandami, rum wyrabiany na Jamajce czy Barbadosie był znacznie droższy od rumu przykładowo z Martyniki. Najtańszym był jednak rum, który powstawał w samej Nowej Anglii, czego brytyjski ustawodawca w ogóle nie brał pod uwagę.

Czytaj więcej

Wielka Brytania rezygnuje ze zwiększenia podatków na alkohol

Rishi Sunak, minister skarbu Wielkiej Brytanii zapowiedział wstrzymanie planowanego w 2020 roku zwiększenia podatków na alkohol, zarówno mocnych, jak i wino, piwo i cydr. Zamiast dodatkowych obciążeń, rządu UK przyznał destylarniom pomoc w wysokości 10 mln funtów – na instalacje przyjaznych dla środowiska urządzeń. Wprowadzone zostaną także ulgi dla właścicieli pubów w związku z koronawirusem.

Atak na małpki

Plan wprowadzenia dodatkowej opłaty od małych formatów alkoholowych (butelki poniżej 300 ml, tzw. „małpki”) to kolejny atak na branżę spirytusową, która już od wielu lat nie jest odpowiedzialna za wysoką konsumpcję alkoholu w Polsce. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), alarmują – polskie państwo preferuje piwo – najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce – który choć zawiera ten sam etanol, co wyroby spirytusowe, może być swobodnie reklamowany, a dla większości społeczeństwa już przestał jednoznacznie kojarzyć się z alkoholem. Po niespodziewanie wysokiej podwyżce akcyzy – od 2020 roku – polski rząd kolejny raz wzmacnia uprzywilejowaną pozycję piwa.

Czytaj więcej

Duncan Taylor bez praw do Loch Ness

Znany bottler, firma Duncan Taylor, przegrał z mała firmą Loch Ness Spirits walkę o prawo do używania nazwy Jeziora Ness na etykietach własnych produktów. Dotyczy to sześciu znaków towarowych: Loch Ness Gin, Loch Ness Vodka, Loch Ness Rum, Loch Ness Whisky i Loch Ness Spirits, a także logotypu Loch Ness Spirits. Marka Loch Ness Whisky była na rynku obecna zanim jeszcze powstała firma Loch Ness Spirits, mimo to są zajmujący się ochrona własności intelektualnej uznał prawa małego producenta o zarejestrowanej marce Loch Ness. Ostatnie butelkowania whisky Loch Ness pochodzą z 2008 roku, tymczasem firma Loch Ness Spirits została zarejestrowana w 2015 roku i faktycznie jest położona nad Jeziorem Ness.

Czytaj więcej

Wzrost akcyzy na alkohol

27 grudnia prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o akcyzie, podnoszącą o 10% wysokość obciążeń fiskalnych na alkohol i produkty tytoniowe. „Uchwalona ustawa ma na celu realizację działań w obszarze podatków, dotyczy indeksacji stawek podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe będące używkami, tj.: alkohol etylowy, piwo, wino, wyroby winiarskie, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, wyroby nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych” – poinformowano w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj więcej