Spotkanie z klasyką Glenfiddicha

Okazją dla przypomnienia sobie smaków czterech podstawowych wersji whisky Glenfiddich było niedawne spotkanie w Coctail Bar Max & Dom Whisky w Warszawie przy ul. Kruczej, gdzie 13 maja odbyła się uroczystość przekazania Andrzejowi Kubisiowi, właścicielowi Domu Whisky, limitowanej butelki Glenfiddich 40YO. Marka Glenfiddich, jak wiadomo, jest najlepiej sprzedawaną single malt whisky na świecie i wciąż pozostaje w prywatnych rękach szóstego pokolenia rodziny Grantów. Jest to whisky łatwo rozpoznawalna, o charakterystycznym owocowym smaku, który zawdzięcza wydłużonemu procesowi fermentacji – ok. 120 godzin.


Glenfiddich 12YO (40%) to absolutny klasyk, smak niezmienny od dziesięcioleci. Leżakował w beczkach po sherry oloroso i po bourbonie. Jasny bursztyn, łzy gęste i leniwe. Aromat słodki, bardzo owocowy – są to świeże tropikalne owoce oraz cytryna, poza tym czekolada z pomarańczą. W ustach lekkość i słodycz, miód, pieczone jabłka, czekolada, a w średnio rozgrzewającym finiszu melon. Mankamentem tej wersji jest wyczuwalna szorstkość tanin dębu.  3.5/5
Glenfiddich 15YO Solera (40%) to bardzo ciekawa edycja, leżakowała jak 12YO w beczkach po sherry oloroso i po bourbonie oraz dodatkowo w beczkach first-fill i w kadzi z sosny oregońskiej, w której spędziła ponad rok. Jest to szkocki pomysł na system Solera. Kadź jest po sherry, Solera została uruchomiona w 1992 roku i beczka nigdy nie jest opróżniona ponad połowę, przez co – na wzór hiszpańskiej Solery – mieszają się w niej starsze i nowsze destylaty. Precyzyjnie nie da się określić wieku alkoholu z Solery, więc w tym przypadku mamy co najmniej 15-letnią whisky, a w praktyce trochę nawet ponad 20-letnich. Mimo udziału beczek po sherry i długiego okresu leżakowania, jest tylko o pół tonu ciemniejsza od 12-letniej, a łzy są równie gęste i leniwe. W nosie bardziej słodka i dostojna od poprzedniczki – czekolada z rodzynkami, cynamon, gałka muszkatołowa. Ten cynamon jest też wyraźny w ustach, gdzie jest słodko-pikantnie, a w finiszu rozgrzewający pieprz i daktyle. Złożona i bardzo przyjemna whisky.  4/5
Glenfiddich 15YO Small Batch Reserve (40%) to kolejny eksperyment, który stał się klasykiem – jedyna whisky Glenfiddicha, do której firma sama słoduje jęczmień. Nie w całości, ale w części, w której potrzeba było nieco torfu, poziom natorfowania tej whisky jest zresztą minimalny – 12 ppm. Leżakowała w małych beczkach po sherry oloroso i po bourbonie. Barwa to nieco ciemniejszy bursztyn, łzy leniwe. Aromat tej whisky jest bardzo słodki, niemal jak nektar miodowy, czekolada, soczyste dojrzałe owoce, torf bardzo delikatny, schowany, tylko dla zaokrąglenia aromatów. W ustach – dojrzała gruszka Williamsa, toffi, espresso. Znakomicie harmonijna i cudownie rozgrzewająca, długi słodki finisz.  4.5/5
Glenfiddich 26YO Excellence (43%) zastąpiła dawną 30YO. Droga i ekskluzywna whisky, choć zupełnie nie skomplikowana – na 26 lat zamknięto ją w beczkach po bourbonie, zero eksperymentów z drewnem. Barwa jasna, opalizująca, złocista, zaskakująco jasna jak na 26 lat w beczkach, ale biały amerykański dąb oddaje bardzo niewiele kolorów. Łzy oleiste. Cudowny aromat, zaskakujący świeżością, owocowością. Nic z kukurydzy, nic drożdży, nie czuć też ciężkich nut dębu. W nosie tropikalne owoce – mango, ale też dojrzałe gruszki i jabłka. Po chwili jabłka (Red Delicius) nawet zaczynają dominować. W ustach w pierwszych chwilach zaskakuje tonami cięższymi – tytoń, ale to słodki tytoń aromatyzowanych cygaretek, nie ciężki jak w koniakach z Grande Champagne. Poza tym dalej jest słodko – żółty melon i mango, a w finiszu miód. Wspaniała whisky.  5/5

Co ważne, niezależnie od wersji i czasu spędzonego w beczce, w każdej jest łatwy do wychwycenia ten sam profil smakowy, kręgosłup Glenfiddicha, czyli intensywna, słodka owocowość.

SONY DSC SONY DSC

SONY DSC SONY DSC

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.